Två år och ja, det påverkar negativt, som en vanlig anmärkning tyvärr, även om man har hög inkomst och bra förutsättningar i övrigt så ställer den till det om man vill t ex köpa ngt på avbetalning.

Hur länge ligger en missbrukad kredit kvar på uc? Antar att det är lika illa att ha det som en anmärkning?

Jag skulle tro att missbrukad kredit är värre än en vanlig betalningsanmärkning som härstammar från att man har haft problem med Kronofogden. Det finns ju folk med 0,1 i betyg som har betalningsanmärkningar, enligt UC, men jag tror knappast att man kan ha 0,1 i betyg om man har en missbrukad kredit.
Men det är bara en gissning.

Jag har missbrukade krediter, men ingen av dom härstammar från problem med kronofogden.![]()
Nej, det gör de väl aldrig? Kronofogden lånar inte ut pengar...
Läste att missbrukad kredit får man för man haft problem med kronofogden. Därav mitt svar, my bad 

Är du säker på att det syns endast om man tar en UC? Så om nån tar wn Creditsafe eller en Bisnode så syns den inte alls?Missbrukad kredit ligger kvar i 3 år och är lika illa som en betalningsanmärkning. De enda positiva med dessa dock, är att de endast syns på uc. Tar du tex en bisnode/creditsafe så syns dom inte.![]()