Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Missad betalning skuldsanering

Hej.
Jag har missat 3 betalningar till skuldsaneringen nu av diverse orsaker.

Dock har jag pratat med en familjemedlem som ska hjälpa mig att betala ikapp det jag ligger efter med i slutet av månaden. Jag skrev ett mail till kronofogden där jag frågade ifall någon omprövning gällande min skuldsanering har inkommit till de och då fick jag som svar att en ansökan har inkommit 27 oktober men att handläggningen dröjer då dem arbetar med ansökan från 18 augusti.

Det jag undrar nu är att om jag skulle hinna betala ikapp allt jag ligger efter med innan de börjar handläggningen, stängs ärendet då? Eller kollar de från datumet som ansökan gjordes ifall jag låg efter med betalningar?

Menar du att du är back 3 månader efter varandra?

Vilken månad var det som du senast gjorde en inbetalning?

Normalt sätt krävs det att man ligger efter ca 4 missade betalningar för att avsluta en skuldsanering om det inte finns godtagbara skäl. Men verkar inte vara helt ovanligt att borgenärer lämnar in omprövning efter 3 missade i förväntan att mönstret fortsätter och gäldenär har missat en fjärde/kanske femte betalning när ansökan väl hanteras ett par månader senare.

Har man betalat ikapp när ansökan hanteras brukar det nästan alltid (utan garantier) leda till avslag dock och man får fortsätta skuldsaneringen.

Jag skulle med stor sannolikhet gissa att handläggning för omprövning inte har skett riktigt ännu innan slutet på November.

Stark rekommendation är att betala ikapp varje krona du har råd med innan omprövning hanteras.

Senast ändrad:
Det jag funderar på är tiden för en ompröva ifrån en borgenär.

När dom omprövade i oktober var du ju de facto sen 2 månader bara.

Det känns ganska tidigt att göra det efter 2 månader?

Det jag funderar på är tiden för en ompröva ifrån en borgenär.

När dom omprövade i oktober var du ju de facto sen 2 månader bara.

Det känns ganska tidigt att göra det efter 2 månader?

Precis. Det jag också funderar på. Kanske är precis i början av sin sanering? Och då kanske det är rimligt?

Eller är det kanske så att dom inte omprövar sena betalningen eller att TS hade högre inkomst förra året än uppgivet i saneringen?

Ah så kan de ju va med!

Det positiva är att omprövningar verkar gå snabbare nu, frugans hanterades på 2 månader.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp