Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Missad betalning skuldsanering

Hej, Längesen jag skrev här. Jag har haft skuldsanering i snart 2 år. Dock kunde jag inte betala i september till skuldsaneringen. Tänkte komma ikapp nu i oktober alternativt november eftersom sambon väntar på att få en summa från arv. Min fråga är:

När man missar en månad eller två men kommer ikapp, är det något som syns i systemet som anmärkning? Det jag har läst utifrån olika trådar på forumet är att riktlinjen är att man ska ha 4 månaders missade betalningar totalt för att riskera omprövning och upphävande av skuldsanering.
https://www.kronofogden.se/download...skusan_omprovning_av_skuldsaneringsbeslut.pdf

Dock undrar jag ifall jag ligger i riskzonen för omprövning om jag inte kan betala nu i oktober och har 2 månaders missade betalningar men betalar ikapp i november.

Mina borgenärer meddelades i September gällande en missad betalning om jag förstått rätt. dem meddelas varje kvartal. Och utbetalning sker i december till borgenärerna.

Tacksam för svar

Hej, Längesen jag skrev här. Jag har haft skuldsanering i snart 2 år. Dock kunde jag inte betala i september till skuldsaneringen. Tänkte komma ikapp nu i oktober alternativt november eftersom sambon väntar på att få en summa från arv. Min fråga är:

När man missar en månad eller två men kommer ikapp, är det något som syns i systemet som anmärkning? Det jag har läst utifrån olika trådar på forumet är att riktlinjen är att man ska ha 4 månaders missade betalningar totalt för att riskera omprövning och upphävande av skuldsanering.
https://www.kronofogden.se/download...skusan_omprovning_av_skuldsaneringsbeslut.pdf

Dock undrar jag ifall jag ligger i riskzonen för omprövning om jag inte kan betala nu i oktober och har 2 månaders missade betalningar men betalar ikapp i november.

Mina borgenärer meddelades i September gällande en missad betalning om jag förstått rätt. dem meddelas varje kvartal. Och utbetalning sker i december till borgenärerna.

Tacksam för svar
Har du omprövat pga betalningssvårigheter?
Låter ju som att du har lite långvariga problem och inga temporära om du nu måste invänta att din sambo ska få ett arv för att du ska kunna betala.

En missad betalning eller flera behöver inte betyda att din sanering avbryts, men det beror väl lite på hur du hanterar det också...

Har du omprövat pga betalningssvårigheter?
Låter ju som att du har lite långvariga problem och inga temporära om du nu måste invänta att din sambo ska få ett arv för att du ska kunna betala.

En missad betalning eller flera behöver inte betyda att din sanering avbryts, men det beror väl lite på hur du hanterar det också...
Nej och behövs inte. Jag kommer kunna klara av betala enligt plan efter november. Dock är jag rädd för att det blir omprövning nu pga 2 missade

Nej och behövs inte. Jag kommer kunna klara av betala enligt plan efter november. Dock är jag rädd för att det blir omprövning nu pga 2 missade
Du borde ha omprövat själv, om du inte kan betala så "behövs det" faktiskt omprövas.

Får du någon skatteåterbäring från räntan i saneringen? I så fall kan du jämka perioden November - December om det hjälper att komma ikapp.

Min uppfattning är att så länge man inte är minst 4 betalningar efter så är det lugnt (endast beslutad skuldsanering som vunnit laga kraft - mycket hårdare regler i inledande), förutsatt man jobbar på att betala ikapp.

Får du någon skatteåterbäring från räntan i saneringen? I så fall kan du jämka perioden November - December om det hjälper att komma ikapp.

Min uppfattning är att så länge man inte är minst 4 betalningar efter så är det lugnt (endast beslutad skuldsanering som vunnit laga kraft - mycket hårdare regler i inledande), förutsatt man jobbar på att betala ikapp.
Nej. Knappt någon ränta som rapporteras. Jag har förstått det som dig, att det är minst 4 betalningar.

Du kan utan problem känna lugnet angående missad betalning. Jag låg efter en betalning..Alltså släpande i 4 månader. För å slutligen betala i december. Just innan min årliga utbetalning skedde.

Jag har pratat med kronofogden förra veckan pga min omprövning av högre lön. Å hon sa ordagrant att det gör ingeting någon gång att ligga efter. Det är när det är 3-4 i rad det börjar vara illa.

Du kan utan problem lugnet angående missad betalning. Förutsatt du betala nu kommande.

Jag låg efter en betalning..Alltså släpande i 4 månader. För å slutligen betala i december. Just innan min årliga utbetalning skedde.

Jag har pratat med kronofogden förra veckan pga min omprövning av högre lön. Å hon sa ordagrant att det gör ingeting någon gång att ligga efter. Det är när det är 3-4 i rad det börjar vara illa.

Missad betalning behöver inte betyda att man betalar 0 heller. Är beloppet på 15.000 så är det ganska bra om man kan pytsa in 10.000

Inte för att man tappar saneringen, den riskzonen kommer först efter 4 missadde. Utan för att det blir lättare betala ikapp sen.

Händer något så man inte kan det så har man i varje fall ett argument till att man försökt och gjort vad man kunnat och kanske kan köpa sig lite extra tid att komma ikapp.

Ligger beloppet på 15000 och man inte kan betala fullt en månad så blir det av flera anledningar ganska dåligt att betala 0. Kan man betala bara hälften så är det helt klart bättre än 0. Då får man bara skriva upp på mobilen. 7500kr betalt i oktober, 7500 att ta ikapp, sen lägga in 7500 extra så fort man kan eller på betalfri.

En annan lösning kan vara att sälja något av värde tillfälligt. Säg att jag inte kan betala en månad. Kan tänka mig sälja mobilen för 10.000, sen köpa en på blocket för 1000 och när jag har pengar igen köpa en bättre några månader eller ett halvår senare på betalfri månad. Jag kan tänka mig bli av med min mobil för en billig mobil tillfälligt om det krävs. Eller sälja tvn ex och köpa en ny på betalfri om det krävs, överlever ex utan tv eller med en billig mobil några månader för att få saneringen att gå ihop.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp