Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Klaralån
- Lån utan UC
4.
Brixo Privatlån (ny)
- Ingen UC
5.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
6
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Lumify
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Ferratum
- Lån utan UC
10.
Brixo
- Lån utan UC
11.
Nstart
- Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Skuldreducering
Mina tankar: Skuldsanering nekad – när bör man ansöka igen? Erfarenheter och råd
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="LånaUtanPapper" data-source="post: 467335" data-attributes="member: 3402"><p>Önskar dig stort lycka till Noll! </p><p></p><p>Man tittar mest historiskt. Hur mycket man har i skulder och om man kvalificeras insolvent, vad man anses ha gjort för att betala sina skulder, hur ny skuldsättningen är, vilket hjälp man sökt, att man har brytpunkter (betendeförändringar - ex slutat låna, slutat spela, slutat shoppa, förändrat sitt betende till vad som ligger bakom skulderna), hur gamla brytpunkterna är och risken för ex återfall, jobbat det man kunnat och tjänat det man kunnat, förhandlat med banker och inkasson, KBT behandling kan du ta up, ålder, barn, sjukdomar etc. Skuldsanering ska ses som en ekonomisk rehabilitering och en permanent lösning på sina ekonomiska bekymmer. Försök lägga fram positiva argument mot det.</p><p></p><p>I detta inlägg kan du se några exempel som jag tagit upp på vad man kan ha gjort som är värt att ta upp:</p><p></p><p>[URL unfurl="true"]https://www.lånforum.se/threads/lup-stora-skuldsaneringsguiden.26162/post-430048[/URL]</p><p></p><p>Hoppas du slipper avslag. Men om du får avslag så rekommenderar jag att boka möte med kommunens skuldrådgivning för att skicka en ny ansökan ganska snart. Skickar man via kommunen så kan det anses som att man sökt professionell hjälp för sina ekonomiska problem och ha en korrekt ansökan. Statistiskt så ökar det chanserna lite att bli beviljad. Det kan du absolut i så fall göra ganska omgående - Med tanke på att det är ca 8 månaders väntetid så när den ansökan hanteras kanske du har 9-10 månader längre tid sen senaste lån och brytpunkt. </p><p></p><p>Vad gäller psykiska måendet så hade jag uttryckt mig ungefär så att du har mått väldigt dåligt men efter KBT behandling, hjälp, stöttning och rekommendation att söka skuldsanering så har du positiva förhoppningar igen på att du anses ha gjort vad du kunnat och hoppas att du blir beviljad så att du har en framtid att se fram emot. Att det skulle hjälpa väldigt mycket mentalt om du ser att du har en möjlighet att bli skuldfri. Lägg också fram det att senaste lånen är tagna för 1.5 år sen och att det har varit för att överleva, ha tak över huvudet och är det samlingslån att du verkligen försökt göra vad du kan på egen hand för att bli skuldfri. Men att det inte går och att du efter flera dialoger och utvärderingar ser skuldsanering som sista utvägen till det målet om att bli skuldfri och kunna börja spara pengar. </p><p></p><p>Med 8 km till jobbet och att du annars får byta jobb utan bil så bör en bil för lite under 30.000 vara acceptabelt. Gränsen brukar ligga någonstans runt 35.000</p><p>Absolut: Extra jobb med anledning att kunna betala på dina skulder ska du nämna. Det ses som positivt. </p><p></p><p>Tror att det är din tur till veckan att få samtal.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="LånaUtanPapper, post: 467335, member: 3402"] Önskar dig stort lycka till Noll! Man tittar mest historiskt. Hur mycket man har i skulder och om man kvalificeras insolvent, vad man anses ha gjort för att betala sina skulder, hur ny skuldsättningen är, vilket hjälp man sökt, att man har brytpunkter (betendeförändringar - ex slutat låna, slutat spela, slutat shoppa, förändrat sitt betende till vad som ligger bakom skulderna), hur gamla brytpunkterna är och risken för ex återfall, jobbat det man kunnat och tjänat det man kunnat, förhandlat med banker och inkasson, KBT behandling kan du ta up, ålder, barn, sjukdomar etc. Skuldsanering ska ses som en ekonomisk rehabilitering och en permanent lösning på sina ekonomiska bekymmer. Försök lägga fram positiva argument mot det. I detta inlägg kan du se några exempel som jag tagit upp på vad man kan ha gjort som är värt att ta upp: [URL unfurl="true"]https://www.lånforum.se/threads/lup-stora-skuldsaneringsguiden.26162/post-430048[/URL] Hoppas du slipper avslag. Men om du får avslag så rekommenderar jag att boka möte med kommunens skuldrådgivning för att skicka en ny ansökan ganska snart. Skickar man via kommunen så kan det anses som att man sökt professionell hjälp för sina ekonomiska problem och ha en korrekt ansökan. Statistiskt så ökar det chanserna lite att bli beviljad. Det kan du absolut i så fall göra ganska omgående - Med tanke på att det är ca 8 månaders väntetid så när den ansökan hanteras kanske du har 9-10 månader längre tid sen senaste lån och brytpunkt. Vad gäller psykiska måendet så hade jag uttryckt mig ungefär så att du har mått väldigt dåligt men efter KBT behandling, hjälp, stöttning och rekommendation att söka skuldsanering så har du positiva förhoppningar igen på att du anses ha gjort vad du kunnat och hoppas att du blir beviljad så att du har en framtid att se fram emot. Att det skulle hjälpa väldigt mycket mentalt om du ser att du har en möjlighet att bli skuldfri. Lägg också fram det att senaste lånen är tagna för 1.5 år sen och att det har varit för att överleva, ha tak över huvudet och är det samlingslån att du verkligen försökt göra vad du kan på egen hand för att bli skuldfri. Men att det inte går och att du efter flera dialoger och utvärderingar ser skuldsanering som sista utvägen till det målet om att bli skuldfri och kunna börja spara pengar. Med 8 km till jobbet och att du annars får byta jobb utan bil så bör en bil för lite under 30.000 vara acceptabelt. Gränsen brukar ligga någonstans runt 35.000 Absolut: Extra jobb med anledning att kunna betala på dina skulder ska du nämna. Det ses som positivt. Tror att det är din tur till veckan att få samtal. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Skuldreducering
Mina tankar: Skuldsanering nekad – när bör man ansöka igen? Erfarenheter och råd
Topp