Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Min resa mot ett skuldfritt liv!

Hej!

Tänkte jag skapar en tråd för att "blogga" lite om min resa mot ett skuldfritt liv.
Tror det kan vara nyttigt för mig själv då jag kanske får tips på vägen av er andra medlemmar samt att andra kan se och inspireras av att kanske göra samma sak...

Jag är 20 år och har skulder på cirka 220 000 :- vilket jag mår väldigt dåligt över.

Det är 170 000 i blanco och ca 50 000 i smslån.

Anledning till detta beror på ett år (2013) med ett grovt spelberoende..

Jag går nu idag på behandling mot mitt spelproblem och har vart spelfri i ca 1 månad.

Jag taxerade år 2013 450 000:-

Jag får som sagt ut ca 25-35 netto (provision jobb).

Jag bor hemma så har inga direkta utgifter utan det är lånen som käkar upp min lön.

Smslånen har börjat falla till inkasso nu och mitt mål är att få en avbet plan via svea, ghotia och avida. Jag hoppas att jag har blivit av med smslånen innan juni.

Därefter kommer det att kännas lugnare tror jag, då har jag kvar mina blanco men målet kommer därefter att betala in så mycket jag kan per månad, ex lån som cash2you och cashbuddy på 15' styck kan jag beta av på 3 månader utan smslånen.

Om 1 år från nu kommer jag inte ha några UC ffr (30 st idag) vilket gör att jag enkelt kan ta ett förmånligt banklån med låg ränta för att beta av det sista på blanco lånet.

Jag mår väldigt dåligt över detta men om min plan går som planerat kommer jag vara HELT skuldfri inom 1.5 år- 2 år vilket känns skönt.

Kommer att skriva varje gång något händer!

Ha det gott så länge!

Lycka till. Jag hoppas du klarar av det! Jag har själv insett att man absolut inte ska låna för att lösa andra lån. Nu återstår det ett hårt jobb att bli kvitt alla lånen jag dragit på mig sedan 2012. Men till skillnad från dig kommer jag låta allt gå till KFM, som i sin tur får göra en löneutmätning.

Lycka till. Jag hoppas du klarar av det! Jag har själv insett att man absolut inte ska låna för att lösa andra lån. Nu återstår det ett hårt jobb att bli kvitt alla lånen jag dragit på mig sedan 2012. Men till skillnad från dig kommer jag låta allt gå till KFM, som i sin tur får göra en löneutmätning.

Förjävlig sits man hamnar i.. Kommer ihåg när jag tog mitt första smslån för drygt 1.5 års sedan, önska verkligen att jag kunde stoppa mig själv.

Har fått dåligt besked från inkasso företagen. Tydligen så kan dem inte sammanställa en avbet för allt utan det verkar bli "enskilt" vet inte ifall jag klarar av det då. Om något skulle hamna hon kronofogden, hur snabbt går det till att det blir löneutmätning? Funderar på att ringa JAk banken..

Av vad jag har förstått brukar det ta 3-4 månader.

Jag har ett lån hos JAK banken. Denna ska jag fortsätta betala på då jag har vänner som står skrivna som borgenärer. Men i ditt fall hade jag låtit allting gå till KFM.

Du kan inte ta fler lån under den här perioden vilket är bra. Visst du blir svartlistad om du ska köpa en lägenhet eller en pryl på avbetalning osv. Men vips så är dom 3 åren över och du är fri igen.

När allting är över kommer du ställas inför ännu ett test: Att motstå från att låna igen.
Själv fick jag återfall...

Av vad jag har förstått brukar det ta 3-4 månader.

Jag har ett lån hos JAK banken. Denna ska jag fortsätta betala på då jag har vänner som står skrivna som borgenärer. Men i ditt fall hade jag låtit allting gå till KFM.

Du kan inte ta fler lån under den här perioden vilket är bra. Visst du blir svartlistad om du ska köpa en lägenhet eller en pryl på avbetalning osv. Men vips så är dom 3 åren över och du är fri igen.

När allting är över kommer du ställas inför ännu ett test: Att motstå från att låna igen.
Själv fick jag återfall...

Släpper jag allt till kronofogden kommer det ju läggas på en jävla massa utgifter, eller har jag fel?
Min tanke är att bli skuldfri på 1.5 år och de nästa 1.5 åren spara ihop till en bostadsrätt och ta lån.
Då kan ju min bet anmk ställa till det för mig..
Jobbar även på ett litet företag och det är väldigt pinsamt ifall cheferna får reda på detta..
Jag tycker ändå det är värt att kämpa för att undvika kronofogden..
Får jag godkänt lån hos Jak kommer jag kunna betala av alla smslån + cashbuddy+cash2you vilket gör att jag
enklare kan beta av seb/bank norwegian och vara helt skuldfri från blano på 1 år..
Sen tycker jag det verkar fördelaktigt att man även sparar pengar, när jag är 27 så har jag 100' på kontot..
men får se hur det går nu..
Går ju KBT nu så hoppas inte på återfall..

robbanl: Du säger i ditt första inlägg "Jag får som sagt ut ca 25-35 netto (provision jobb)."
Du bor hemma och har inga utgifter, varför inte bara betala halva lönen till skulderna varje månad och vips så är allt borta på ett år.

Det är 300-420.000kr Netto per år du säger att du tjänar och inga utgifter och bor hemma. Kan ju inte va så svårt att lösa upp den sitsen om du verkligen vill.

Att tro på det själv är det viktigaste! Du kommer med stor sannolikhet få ett lån av Jak-banken. Jag fick det med en anmärkning i bagaget. Minns jag inte fel har dom även ett lån där du slipper spardelen, men då får du inte ha någon anmärkning. När du fått lånet och löst det du har råd med är det bara att hålla ut och leva sparsamt tills helvetet är över. Jag garanterar dig, börjar du låna lite smått igen och tro att du har råd kan du glömma ro i skallen. Det kommer bara leda till mer helvete.

Glöm inte vara helt öppen vid kontakt med jak-banken. Det var jag och det gick bra. Min otur var att speldjävulen verkade sakna mig så mycket att han bjöd hem mig igen.

Jag är inne på min andra månad på löneutmätning. Tungt..
Nätt och jämnt månaderna går ihop. Jag kan se en fördel med kfm är att sms lånehajarna
Ser att jag har anmärkning hos kfm. Så sms lånandets tid är förbi.
Har ca 100k som ligger hos kfm. Men jag antar att mitt 130k csn hamnar där snart.
Det är inte förrän man är hos kfm hur långt ner i skiten man hamnat.. jag bor i bostadsrätt.
Kfm frågade mig om den. Dom sade att dom höll på med en utredning kring den. Men när jag nämnde att den är nyköpt och full belånad släppte dom den och riktade in sig främst på löneutmätning.
Det som är jobbigt det är när man kommer hem från jobbet och ser högen av brev från kfm.
Jag önskar att det fanns e leg inloggning hos kfm istället.
Ett lån som jag släppte till kfm. Deras inkassoföretag var skitjobbiga. Dom ringde 10tal gånger varje dag under några veckors tid.
Hoppas det går bra för er andra i träsket..
/Harbard

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp