Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Min historia och mål för 2026

Gott nytt år allihopa!
Jag önskar er alla ett riktigt gott nytt år och hoppas att 2026 blir ett år där era mål går i uppfyllelse och där ni mår bättre.
Jag vill dela lite kort om min historia, varför jag började spela och vilka mål jag har framåt.

Lite bakgrund – varför jag började spela​

Jag har haft flera väldigt tuffa år med spelberoende. Allt började i samband med att min pappa blev sjuk i schizofreni, en sjukdom som bara blev värre med tiden. Det svåra var att han själv förnekade sin sjukdom och inte ville ta emot hjälp.
Till slut splittrades hela familjen. Det påverkade mig enormt eftersom jag hade svårt att släppa honom och acceptera att jag faktiskt inte kunde hjälpa honom, hur gärna jag än ville. När min mamma lämnade honom hade han knappt råd med mat, hyra och grundläggande saker.
Jag studerade på högskolan, hade CSN och jobbade extra på lager. På något sätt hamnade jag i spel och fastnade snabbt. Jag började jaga pengar i tron att jag kunde hjälpa min pappa.

Hur mitt spelberoende utvecklades​

Det började med små summor, runt 50 kronor, men eskalerade snabbt till tusentals kronor. Jag fastnade helt i Blackjack. Först spelade jag med sparade pengar, sedan med lönen. Därefter tog jag sms-lån och senare större lån. När jag fick fast jobb tog jag ett samlingslån på 225 000 kr, pengar som spelades bort. Efter det tog jag ännu fler lån.
När det inte gick längre började jag låna av vänner och familj. Till slut skrev jag även till bekanta och personer jag knappt kände. Jag spelade bort hela lönen direkt vid midnatt när den kom in.
Vid ett tillfälle lånade jag pengar av en person som visade sig vara kriminell, utan att jag visste det. När jag inte kunde betala i tid började hoten. Han och hans gäng dök upp hemma hos min mamma och syster (jag bor på annan ort), skrek och skrämde dem. Jag fick hotfulla samtal från okända nummer och var för rädd för att anmäla till polisen.
Allt detta gjorde att mitt spelberoende förvärrades ännu mer. Jag spelade i ren panik, desperat för att försöka vinna pengar och betala skulder. Till slut spelade jag även bort hyran.
I min desperation begick jag även bedrägeri, här på forumet och på Blocket. Jag lurade totalt fyra personer. I mitt sjuka tankesätt tänkte jag att jag skulle spela, vinna och sedan betala tillbaka. Man tänker inte klart i ett aktivt spelberoende. Jag skäms djupt över detta och det går helt emot den person jag är.
Jag förlorade alla vänner, blev distanserad från familjen, isolerade mig och gick upp över 30 kilo på kort tid. Det som gjorde mest ont var att förlora min partner, vi hade varit tillsammans i 12 år.
I november 2023 fick jag besked om att jag skulle bli vräkt. Då kände jag att det inte fanns någon utväg. Jag sjukskrev mig från jobbet och planerade att ta mitt liv. Jag skrev avskedsbrev. Precis när jag tänkte genomföra det ringde telefonen, det var min chef. Jag svarade, bröt ihop och berättade allt. Det samtalet räddade mitt liv.

Behandling och vändpunkt​

I november 2023 påbörjade jag behandling. Jag blev öppen med mina problem och fick en fantastisk spelbehandlare som bokstavligen räddade mitt liv flera gånger. Jag började även gå till psykiatrin och fick diagnoser som spelberoende och depression.
Behandlingen var inte spikrak. Jag spelade fortfarande periodvis, även om jag slutade låna pengar. Jag förlorade flera boenden, blev till slut hemlös och levde periodvis utan mat. Vid ett tillfälle blev jag även misshandlad av en hyresvärd.
Min behandlare gav aldrig upp. Med hjälp av kommunen fick jag stöd från flera enheter. Efter en lång process fick jag till slut hjälp med bostad via bostadsanskaffning. Det tog cirka fem månader.
Idag har jag flyttat in i min egen lägenhet och påbörjat ett nytt kapitel.

Idag​

Jag har nu varit spelfri i snart 6 månader och mår betydligt bättre. Jag har börjat jobba heltid igen efter att ha varit sjukskriven 50 % i två år.
Jag har fortfarande stora utmaningar, bland annat skulder och löneutmätning, men för första gången har jag en plan. Jag har sammanställt alla skulder i Excel och börjat återbetala där jag kan.
Jag vill också nämna att det finns personer här som drabbats av mina handlingar. Jag har inte glömt er. En person här på forumet, @onetwo , är jag skyldig 2 000 kr. Du är inte bortglömd och du står på min lista. Jag kommer att betala tillbaka när jag kan. Jag vet att vissa kanske ser mig som en hemsk person efter allt som jag har gjort. Men jag lovar er, spelberoende kan förändra en människa totalt. Det är inte den jag är och jag skäms väldigt mycket. Jag har dock polisanmält mig själv för två år sedan i samtal med en av drabbade från blocket.

Mina mål för 2026​

1. Fortsätta vara spelfri.
  2. Följa min plan och betala av privata skulder och betala klart alla skulder till privatpersoner i år
  3. Börja ta hand om mig själv igen, jag tränar nu 3 gånger i veckan och vill bli av med den vikt jag gått upp.
  4. Ansöka om skuldsanering när jag känner mig redo (minst ett år spelfri). Fick inledande skuldsanering för ca 2 år sedan men blev nekad sen.

Jag är inte den bästa på att skriva och har säkert hoppat lite i texten.
Men det viktigaste jag vill skicka med till er alla är detta:

Det är möjligt att ta sig ur, även när allt känns helt hopplöst.

Tack för att ni tog er tid att läsa.

tack för du delar, haft liknande situationer, men Hyran har alltid kommer först,

nu är jag inne på 2a året av skuldsanering

tack för du delar, haft liknande situationer, men Hyran har alltid kommer först,

nu är jag inne på 2a året av skuldsanering
Bra jobbat! Fortsätt bara så!
Mitt spelberoende har gått så långt att jag inte kunde kontrollera att hålla pengar till hyran...
Pengarna brukade försvinna direkt när de kommer in. Förstår att andra som inte är inne i det här beroende inte fattar det. Ibland förstår jag inte heller.. Men det har alltså gått så lång för mig att jag har förlorat flera hyresavtal och till och med blivit misshandlad av hyresvärden. Man sjunker så lågt....

Jag har så mycket respekt för hur öppet du nu delar din historia. Vi alla gör misstag i livet och för det allra mesta, så är det vad vi gör för att rätta till dom, som betyder mest.
Heja dig, du kommer vända detta, du verkar redan vara en bra bit påväg. Och jag hoppas också att du betalar tillbaka till dom du är skyldig det. Det är du skyldig dom, men också dig själv.

Jag har så mycket respekt för hur öppet du nu delar din historia. Vi alla gör misstag i livet och för det allra mesta, så är det vad vi gör för att rätta till dom, som betyder mest.
Heja dig, du kommer vända detta, du verkar redan vara en bra bit påväg. Och jag hoppas också att du betalar tillbaka till dom du är skyldig det. Det är du skyldig dom, men också dig själv.
Tack så mycket. Att våga dela med mig har vänt allt. Det jobbigaste av allt var att berätta för mina kollegor.
Jag har accepterat att det kommer att finnas människor som inte kommer att förstå, särskilt de som har påverkats av mina handlingar. Det har jag full förståelse för, och jag måste ta den smällen.
Alla kommer att få tillbaka sina pengar, det kan jag lova till 100 %. Tyvärr tar det mycket tid, men jag är säker på att jag kommer att kunna lösa det under året. De privata skulderna har varit det jobbigaste, och jag har ofta hamnat tillbaka i spel just för att jag velat lösa dem snabbt. I behandlingen har jag lärt mig att jag först måste fokusera på mig själv för att sedan kunna lösa skulderna. Det tar tid, men till slut går det.

Just på grund av det jag har gjort har jag hållit mig borta från forumet. Jag har varit inne då och då och kommenterat, men jag skäms mycket över det jag har gjort så jag har inte vågat vara aktiv som innan.

Tack för att du delar din historia, det är starkt gjort. Det känns som du kommit till insikt och tagit tag i dina problem , även om du har en lång väg kvar att vandra har du kommit en bra
bit på vägen, du har verkligen varit nere på botten och vänt. Skönt att det löst sig med bostad , och att du utsöndrar positiva vibber. Önskar dig lycka till och hoppas din berättelse kan inspirera andra.

Hoppas du får igenom din skuldsanering så småningen så du kan få börja om från noll.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp