Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Medlemslån?

Hej alla kloka!

Jag har lån på ca 300.000:- som jag behöver samla till lägre ränta.
Kreditvärdighet på 10.1% och tänker att den sjunker stadigt kommande månader.
Min fråga:
Medlemslån (i mitt fall danske bank) har en ränta på 6,5%. Är den individuell eller är det den räntan man får som medlem?
Vad är eran erfarenhet av att ta ett medlemslån av dem/någon annan bank med halvkass kreditvärdighet?
Årsinkomst 2024 på 800000 som kan styrkas via lönespecen.

Medlemslån och räntesättning brukar vara förhandlat av fackförbundet och sätts inte individuellt. Du bör nog vänta tills din kreditvärdighet har förbättrats då kreditupplysningen sker på samma sätt som när du tar ett "vanligt" blancolån.
Det medlemslån jag hade hos Nordea blev dyrare än ett annat blancolån jag tog efter ett par månader också hos Nordea, vilket berodde på en inbakad försäkring som inte var värt det. Räntesättning på 6,5% ser okej ut. Dock kan det vara så att du kan få bättre villkor hos annan låneförmedlare, fast det förutsätter att du ditt kreditbetyg förbättras. Värt att tänka på är hur låneinstituten följer riksbankens ränteändringar.

Du kommer få mycket bättre kreditbetyg och samlingslån kommer inte bli några problem (förutsatt du inte har anmärkningar).

Det som du behöver göra är bara att hålla dig flytande till inkomstuppgifterna från 2024 är uppdaterade på kreditupplysningen. Samt undvika att ta nya UC förfrågningar.
Med 800.000 i inkomst och 300.000 i lån (allt förmodligen inte ens synligt på UC?) så blir det inga problem att samla allt till bra ränta efter inkomstuppgifterna uppdaterats och senaste kreditupplysningen är minst 6 månader gammal.

Inga anmärkningar och jag klarar mig gott och väl idag men känns surt att betala 13% ränta på två lån på totalt ca 300.000
Det är de enda lån som syns på UC och de enda lån som jag kommer ha när jag ansöker.
(betalar av lite smågrejer som nu syns på UC så jag tänker mig att det är så det kommer se ut när jag ansöker om någon/några månader).
Tack för svar! Då vet jag att räntan inte är individuell , utan blir så om man godkänns.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp