Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Medlåntagare

Hej!
Jag har ansökt om skuldsanering och släppt alla mina lån utom ett. Det är på 300 000 och jag har en medlåntagare. Jag har tagit med skulden i ansökan om skuldsanering.
Nu har jag fått information om att eftersom där är en medlåntagare kommer det, vid en eventuell skuldsanering, bli medlåntagaren som får betala hela lånet. Personen kan, om jag har förstått det rätt inte välja att betala av lånet utan blir skyldig att betala. Någon som vet och som kan ge mig råd? Jag vill inte sätta min medlåntagare i knipa. Den personen har inte heller så lätt med pengar.

Mvh
Miranda

Det stämmer bra.
Låntagaren måste betala på hela lånet.

Hej!
Jag har ansökt om skuldsanering och släppt alla mina lån utom ett. Det är på 300 000 och jag har en medlåntagare. Jag har tagit med skulden i ansökan om skuldsanering.
Nu har jag fått information om att eftersom där är en medlåntagare kommer det, vid en eventuell skuldsanering, bli medlåntagaren som får betala hela lånet. Personen kan, om jag har förstått det rätt inte välja att betala av lånet utan blir skyldig att betala. Någon som vet och som kan ge mig råd? Jag vill inte sätta min medlåntagare i knipa. Den personen har inte heller så lätt med pengar.

Mvh
Miranda
Det är tyvärr just det som man signar upp på som medlåntagare -att betala lånet ifall huvudlåntagaren inte klarar av det. Annars skulle det inte direkt finnas någon poäng med medlåntagare om man skulle kunna välja att inte göra det när det väl kommer till kritan. Så du kan inte göra någonting annat än att betala av på lånet, eller så får din medlåntagare göra det.

Min spontana tanke är att om du får en skuldsanering beviljad. Så får du ju ta dina betalningsfria månader och betala in dom till din medlånetagare och föra ett excel över allt så du gör rätt för dig emot den personen.
Om du nu vill denna person väl :)

Min spontana tanke är att om du får en skuldsanering beviljad. Så får du ju ta dina betalningsfria månader och betala in dom till din medlånetagare och föra ett excel över allt så du gör rätt för dig emot den personen.
Om du nu vill denna person väl :)
Kan eventuellt klassas som gynnande av borgenär. Det är ju indirekt betalning för ett lån som ingår i saneringen.

Kan eventuellt klassas som gynnande av borgenär. Det är ju indirekt betalning för ett lån som ingår i saneringen.

Inte bara eventuellt va? Det blir väl inte ett mer tydligt exempel utav gynnande utav borgenär :D

Däremot, kan bli ganska svårbevisat för dom övriga borgenärerna såvida inte skatteverket eller liknande är med där på ett hörn.

Inte bara eventuellt va? Det blir väl inte ett mer tydligt exempel utav gynnande utav borgenär :D

Däremot, kan bli ganska svårbevisat för dom övriga borgenärerna såvida inte skatteverket eller liknande är med där på ett hörn.
Vid brottsmisstanke så är det lite lättare att undersöka. Då är det ju inte borgenären som forskar och bekräftar utan rättsväsendet.

men jag fattar var du säger ;)

Men en viktig del att ta med är ju att lånet ändå omfattas av skuldsaneringen. Dvs om man nu inte får 0-plan så kommer en del av lånet att betalas av din skuldsanering. Resterande del får medlåntagaren betala.

Som i mitt fall där jag betalar 48% av mina totala skulder så betalas 48% av det lånet jag har med medlåntagare av skuldsaneringen.

Men en viktig del att ta med är ju att lånet ändå omfattas av skuldsaneringen. Dvs om man nu inte får 0-plan så kommer en del av lånet att betalas av din skuldsanering. Resterande del får medlåntagaren betala.

Som i mitt fall där jag betalar 48% av mina totala skulder så betalas 48% av det lånet jag har med medlåntagare av skuldsaneringen.
Men medlåntagaren måste ju betala hela månadskostnaden under saneringen, vilket kan bli ekonomiskt ansträngt om denne inte har råd.

Kan någon förklara förenklat vad som händer med medlånetagaren när ett gemensamt lån ingår i en skuldsanering? Fortsätter månadsbeloppet som vanligt för medlånetagaren tills skuldsaneringen är klar? Vad händer efter att skuldsaneringen är klar? Medlånetagaren får ingen anmärkning?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp