Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Medlåntagare på lån vid skuldsanering

Hej!
Jag har inledande skuldsanering, ska göra första betalningen nu i april. Jag förstår att jag inte ska betala på något av lånen jag har från och med nu. Jag har ett lån tillsammans med min man (pågående skilsmässa). Jag står för lånet men han är medlåntagare. Det lånet är med i skuldsaneringen men vad jag har förstått går det över till honom nu. Han vet om det så det är inget som är konstigt på något sätt. Dock skulle vi vilja veta hur processen ser ut. Vad händer nu när jag slutar betala på det lånet? Nu ska långivarna anmäla sin fodran inom en månad. Vad händer med lånet när jag inte betalar på det? Kommer medlåntagaren få krav från långivaren direkt eller tar det ett tag? Kan han betala på lånet nu när jag inte gör det?

Tacksam om någon kan reda ut processen.

Mvh och trevlig helg!
Miranda

Hej!
Jag har inledande skuldsanering, ska göra första betalningen nu i april. Jag förstår att jag inte ska betala på något av lånen jag har från och med nu. Jag har ett lån tillsammans med min man (pågående skilsmässa). Jag står för lånet men han är medlåntagare. Det lånet är med i skuldsaneringen men vad jag har förstått går det över till honom nu. Han vet om det så det är inget som är konstigt på något sätt. Dock skulle vi vilja veta hur processen ser ut. Vad händer nu när jag slutar betala på det lånet? Nu ska långivarna anmäla sin fodran inom en månad. Vad händer med lånet när jag inte betalar på det? Kommer medlåntagaren få krav från långivaren direkt eller tar det ett tag? Kan han betala på lånet nu när jag inte gör det?

Tacksam om någon kan reda ut processen.

Mvh och trevlig helg!
Miranda
Jag hade kontaktat den som gett lånet och meddelat att fakturan ska gå till din blivande ex-man.
För att slippa extra avgifter och dylikt.

Jag hade kontaktat den som gett lånet och meddelat att fakturan ska gå till din blivande ex-man.
För att slippa extra avgifter och dylikt.
Men om det är med i den inledande skuldsaneringen. Är det inte gynnande av borgenär om han betalar på ett av lånen som är med i saneringen?

Men om det är med i den inledande skuldsaneringen. Är det inte gynnande av borgenär om han betalar på ett av lånen som är med i saneringen?
Nope, han är fortfarande betalningsansvarig (det är ju dessutom inte du som betalar)..
Det som kommer hända är att dem inte kan kräva dig på betalning om du får skuldsanering.

Nej det är inte gynnande då han är medlåntagare och förväntas betala månadskostnaden i sin helhet för lånet. Om han skulle låta bli betala så hamnar även han hos KFM till slut. Det är det som är grejen med att ha en medlåntagare, att den ska ta över betalningen av lånet då inte den andre kan betala.

Okej, tack för svar. En fundering till. Hur funkar det till att han betalar på lånet och jag har det med i skuldsaneringen?

Okej, tack för svar. En fundering till. Hur funkar det till att han betalar på lånet och jag har det med i skuldsaneringen?
Han är skyldig till att betala hela månadskostnaden på lånet. Det som kommer från din skuldsanering betalas in en gång per år och dras då av från lånet.

Långivaren skriver såhär:
Fakturorna skapas i början av varje månad och skickas sedan ut under den första veckan. Fakturan skickas i första hand till den huvudsökande på lånet.

Om den huvudsökande inte betalar, skickas påminnelser och fakturor även till medsökande. Detta sker automatiskt, och som huvudsökande kommer du därför fortsatt att få både fakturor och påminnelser. Detta är en automatisk process som vi tyvärr inte kan stänga av.

Vad gör jag? Bara ber medlåntagaren att betala fakturorna som kommer till mig så det syns att betalningen kommer från hans konto eller han ska vänta på att fakturapåminnelserna kommer till honom?
Vad är ert råd?

Mvh
Miranda

- Din medlåntagare kommer nu stå på hela lånet och fortsätter betala som vanligt.

- Du ska inte betala något. Det enda du ska göra är att betala din betalplan.

Kommer fakturorna ännu i ditt namn så är det viktigt att din medlåntagare mailar banken och meddelar att fakturorna ska komma i hans namn samt sin faktura-adress och fakturametod.

Se till att han gör det så att fakturorna i framtiden kommer i hans namn och att det inte blir några missförstånd i framtiden om gynnande av borgenär (att fakturor i ditt namn har betalats)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp