Medlåntagare bolån Swedbank

Hej!
Situationen är såsom lyder, jag och sambon har gått isär för bådas bästa, vi är fortfarande nära vänner.
Vi har idag ett gemensamt bolån 50/50 hos swedbank på ca 2.1 milj kvarvarande skuld. (Bostaden är värd ca 2.5 milj).
Då jag anser att det är fel tillfälle att sälja nu när precis varenda annan människa gör, samt räntorna förhoppningsvis är på väg neråt. Målet är försäljning om 1-2år istället.
Min sambo är villig att skriva över bostad och lån till mig, so far so good, men här kommer problemet.. Swedbank tycker min lön är för låg för att ensam stå på lånet, vilket jag kan köpa då jag är en enkel knegare med en bruttolön på 35k. Har försökt använda mina båda föräldrar som medlåntagare, då deras ekonomi är tillräckligt god. Samt locka med pantbrev då vi äger mark inom familjen. Men Swedbank är stenhårda med att det är enbart min lön som räknas, såtillvida inte mina föräldrar flyttar in till mig...
Jag äger ej fordon och har en högst medioker hobbylista, jag tänker bo kvar enbart i hopp om att få tillbaka en extra slant på försäljning i framtiden.

Fick samma svar från SBAB, men länsförsäkringar väger fortfarande på beslutet.
Kan jag göra något mer än att ringa runt och fråga varenda bank om vart dom står i den snäva åsikten angående medlåntagare?
Alla tips och ideer mottages.

Med vänliga hälsningar

Dina föräldrar har inte en summa som du kan amortera in och låna av dom istället och det kanske frigör utrymme för Swedbank och KALP kanske håller?

Kalkylerna är liknande på alla ställen, så din lön räcker kort sagt inte.

Att dom inte vill ta in folk som låntagare har säkert sina skäl. Det har blivit en del ärenden där det slutat med att medlåntagare blivit av med egendom för att reglera skulderna.

Enklast är kanske om dina föräldrar belånar något själv och kan betala ner ditt bolån så pass att du kan ta över lånet.

Bluestep då?

De kanske faktiskt har lite stake i sig och vågar dissa KALP som inte stämmer in på konstnärer, DJ´s, jordbrukare, miljonärer, tik-tokare och dylikt folk.

Bluestep då?

De kanske faktiskt har lite stake i sig och vågar dissa KALP som inte stämmer in på konstnärer, DJ´s, jordbrukare, miljonärer, tik-tokare och dylikt folk.
Kan inte en DJ, jordbrukare, miljonär, tik-tokare eller konstnär ha en inkomst, eller hur tänker Du där?

En liten uppdatering, jag pratade med icabanken idag, dom hade samma regler från sin kreditgivare, men tjejen jag pratade med var vänlig nog att tipsa om SEB, ringde upp SEB direkt efter och där var beskedet att dom inte alls hade samma hårda regler angående medlåntagare. Enda kravet var att jag och min före detta flyttade vårt nuvarande bolån till dom först innan vi gör upp angående utköpet. Kanske kan gå vägen detta trots allt...

Dina föräldrar har inte en summa som du kan amortera in och låna av dom istället och det kanske frigör utrymme för Swedbank och KALP kanske håller?
Dom har en del kontant, men inte strax över den miljon som krävdes av SBAB

En liten uppdatering, jag pratade med icabanken idag, dom hade samma regler från sin kreditgivare, men tjejen jag pratade med var vänlig nog att tipsa om SEB, ringde upp SEB direkt efter och där var beskedet att dom inte alls hade samma hårda regler angående medlåntagare. Enda kravet var att jag och min före detta flyttade vårt nuvarande bolån till dom först innan vi gör upp angående utköpet. Kanske kan gå vägen detta trots allt...
Frågan är hur det låter sen när ni har flyttat bolånet.

Frågan är hur det låter sen när ni har flyttat bolånet.
Så är det såklart, den oron finns kvar. På ett sätt kanske det inte påverkar oavsett utfall, då vi i dagsläget med Swedbank inte får ta över lånet. Ska även ta och höra med Länsförsäkringar imorgon, om dom ser likadant, överflytt av bolån före medlåntagare blandas in.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp