Lyckades baka in alla skulder i nytt bolån via Bluestep – min erfarenhet

Ja, räntan är avdragsgill på ett bolån men även med avdraget är skillnaden stor.

Nya räntan: 15 400 kr/mån

Efter ränteavdrag (30 %): ca 10 800 kr/mån

Gamla räntan: 5 130 kr/mån (ej avdragsgill)

Skillnaden blir alltså ca 5 700 kr mer i månaden trots avdrag i ökade räntekostnader.

Frågan jag ställer mig, hur mycket bättre blir det för trådskaparen, amortering inräknad?
Din kalkyl stämmer inte.

Du har ett räntetak på 100k innan ditt avdrag sänks till 21% (vill jag minnas).

Även urpsrungs räntan för bolånet är avdragsgill (5130).

Så bolånet blir absolut dyrare, men om man går från 1.1 miljon i blanco till 1.1 miljon i bolån så är räntan alltid bättre.

Fördelen är nu också att TS om några år när anmärkningarna är borta kan gå till t.ex swedbank och förflytta bolånet dit och gå ner i ränte kostnade igen.

Bluestep kör väl dessutom 30 eller 40 år på sina bolån. Kontra vad TS nu har så är detta bättre (just nu). :)

Nya räntan:
3 300 000 × 0,056 ÷ 12 ≈ 15 400 kr/mån i ränta

Gamla räntan:
2 200 000 × 0,028 ÷ 12 ≈ 5 130 kr/mån i ränta

Du betalar alltså ca 10 300 kr mer i månaden i rena räntekostnader nu än tidigare...
Detta är förmodligen mest en temporär lösning för att baka in allt i huslånet hoppas jag.

Om ett år när Bluestep förfrågan är borta så borde det gå att byta ut detta bolån mot något betydligt bättre bolån - med i övrigt en ganska ren uc utan lån eller krediter på sidan om bolånet

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp