Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
4.
Klaralån
- Lån utan UC
5.
Brixo Privatlån
- Ingen UC
6.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Tomly
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Flexkontot
- Swish, ingen UC
10.
Ferratum
- Lån utan UC
11.
Brixo
- Swish-utbetalning & Ingen UC
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
LUP - Stora Skuldsaneringsguiden
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="LånaUtanPapper" data-source="post: 430051" data-attributes="member: 3402"><p><strong><u>Allmänna tips: </u></strong></p><ul> <li data-xf-list-type="ul"><strong>Planera din skälighet</strong>. Skapa brytpunkter om du inte har det. Inga mer lån krediter. Spel, konsumering vad det nu kan vara. Tid sen du upprättade brytpunkter spelar stor roll. Om du har problem idag så kan ”vårda sin skälighet” för skuldsanering vara en stark morot att sluta. Eftersom det är en permanent lösning till att du blir skuldfri.</li> <li data-xf-list-type="ul"><strong>Rullande Ansökan</strong> – Detta är också en vattendelare. Men med nuvarande väntetider anser jag personligen att det är en legit strategi. Delvis om man blir nekad och ser att anledningen kanske är för nya lån eller brytpunkter. Skicka en ny ansökan. Nästa gång har du 7-8-10 månader mer skälighet. För varje dag brytpunkterna och lånen blir äldre destå bättre skälighet får du. Sen som många påpekat på forumet så är det en stor skillnad mellan handläggare och handläggare. En handläggare kan neka vad den andra godkänner. Så var inte rädd att du måste vänta 2 år på nästa ansökan. Du kan skicka den direkt, annat om väntetiderna hade vart 1-2 månader som för något år sedan. Då kanske det inte är optimalt att direkt skicka en ny ansökan. Som sagt: Nästan hälften (ca 40%) av alla ansökningar blir beviljade, så man har goda chanser med denna strategi om man inte får på första försöket.</li> <li data-xf-list-type="ul"><strong>För dig som är förälder: </strong>När man har barn så är det relativt vanligt att man får en betalplan på 3-4 år istället för 5 år. Delvis 30-40 betalningar på sin skuldsanering istället för 50. Även om betalningsamärkningen är kvar i 5 år.</li> <li data-xf-list-type="ul"><strong>Med vissa förutsättningar så är det lättare att få skuldsanering: </strong>Skiljsmässa, Arbetslöshet, Sjukskrivning etc. Saker som man har mindre kontroll över, men gjort att man råkat illa ut ekonomiskt. Även uppkomst till skulderna har betydelse av olika gradet som KFM har mer eller mindre översende med.</li> <li data-xf-list-type="ul"><strong>Teckna A-kassa/Fack (Med inkomstförsäkring och tilläggsförsäkring):</strong> En livhanke som behövs om det händer något jobbet med hänsyn till omprövningstiden om man har skuldsanering. En säkerhet i förbyggande syfte.</li> <li data-xf-list-type="ul"><strong>Betala bort privatlån, skatteskulder, bidragsskulder etc före ansökan.</strong> Privatlån ingår i skuldsanering, men trist att den kompis eller förälder du tagit lån av drabbas. Skatteskulder, skulder till försäkringskassan och bidragsskulder – speciellt nya slår hårt på skäligheten.</li> <li data-xf-list-type="ul"><strong>Tips inför samtalet: </strong>Några dagar innan inledande besked så får man ett sms om att man har samtal med handläggaren under dagen. Var väl förberedd för att svara på frågor och med en lista på några argument som du vill använda i samtalet som du tror kan förbättra dina chanser att bli beviljad.</li> <li data-xf-list-type="ul"><strong>Förstahandskontrakt på lägenhet: </strong>Försök ordna med förstahandskontrakt om du inte har det före ansökan. Man vill inte att boende ska bli ett problem med anmärkningar. Jag väntade med ansökan och med att släppa mina skulder tills jag hade skrivit på kontrakt om ny lägenhet och fått nycklarna, ändrat posten.</li> <li data-xf-list-type="ul"><strong>Gå ut ur kyrkan:</strong> Gör ni förståss som ni vill - Men man sparar lite på skatten. Ca 1% - Så har ni 500.000 i årslön så sparar ni ca 5000 kr per år. Då skickar min in en sådan blankett (Skriver ut, fyller i och postar till den församling du är medlem i):</li> </ul><p>[URL unfurl="true"]https://www.svenskakyrkan.se/filer/59eb9755-7870-4c57-92dd-e830394e481d.pdf[/URL]</p><p></p><p>Fråga som jag sett på forumet: Vad får man då ha för hyra med skuldsanering om man flyttar?</p><p></p><p>Min uppfattning av vad jag läst mig till: För att vara skälig skuldsanering så ska man inte ha en hyra som överstiger priserna i detta dokument (uppdateras varje år) på <strong>sida 2</strong> – <strong>Tabell 2- Högsta godtagbara kostnad, kr per månad :</strong></p><p></p><p>[URL unfurl="true"]https://www.forsakringskassan.se/download/18.13d4e98f18b78648ac368e/1701428758186/genomsnittlig-och-hogsta-godtagbara-boendekostnad-avseende-ar-2024.pdf[/URL]</p><ul> <li data-xf-list-type="ul">Så är man 1-2 vuxna med 2 barn och bor i Stor-Göteborg så är maximal hyra: 15 950kr.</li> <li data-xf-list-type="ul">Är man 1-2 vuxna i Stor-Stockholm så får man ha maximal hyra på 11000 kr.</li> <li data-xf-list-type="ul">Bor man ensam i en liten kommun får man max ha 8700 kr i hyra etc.</li> </ul><p>Så behöver man flytta till förstahandskontrakt först för att gå igenom en skuldsanering så kan man välja rätt nära den gränsen i detta dokument och ändå vara skälig skuldsanering. Det blir så att borgenärerna får lite mindre och du får behålla lite mer till hyran. Man behöver alltså inte tänka på att välja en lägenhet för 3000 och att det ska förbättra skäligheten. Det du får behålla efter hyra/betalplan/transport/medicin drabbas inte, så länge man flyttat till en lägenhet under gränsen. Har man gjort det så kan man även uppge i sitt personliga brev att man har ordnat en lägenhet med förstahandskontrakt så att inte boende inte blir ett orosmoment under skuldsaneringen.</p><p></p><p>Ställ dig i gratis bostadsköer där du kan tänkas bo i framtiden (nuvarande kommun, andra kommuner). Efter skuldsaneringen är färdig så har du annan ekonomi och kanske vill ha annat boende. Då är det bra med 5-6-7 års kötid. Får man inget på det så är det en bra början.</p><p></p><p><strong><u>Bostadsköer:</u></strong></p><p></p><p>Nästan alla kommuner har sin egen bostadskö där man kan stå i gratis (Kalmarhem, Helsingborg Hem, Halmstad Fastigheter, Bostaden Umeå etc). Men det finns många köer som erbjuder över hela landet. Några exempel är:</p><ul> <li data-xf-list-type="ul">HomeQ</li> <li data-xf-list-type="ul">Wallenstam</li> <li data-xf-list-type="ul">Rikshem</li> <li data-xf-list-type="ul">Hemvist</li> <li data-xf-list-type="ul">SBF Boservice</li> <li data-xf-list-type="ul">Heba Fastigheter</li> <li data-xf-list-type="ul">K2A</li> <li data-xf-list-type="ul">Heimstaden</li> <li data-xf-list-type="ul">Einar Mattson</li> <li data-xf-list-type="ul">Victoriahem</li> </ul><p>Sen finns även några som kostar lite per år: Boplats syd, Bostad Stockholm etc. Bara Googla på dessa och bostadskö efter så kan man enkelt registrera sig gratis på de flesta.</p><p></p><p><strong>Budgetera</strong> – Gör ett exceldokument på inkomster och utgifter.</p><p></p><p><u>Det kan vara:</u></p><p></p><p>I<strong>nkomst:</strong> Bokför din lön varje och andra inkomster varje månad</p><p><strong>Utgifter: </strong>Hyra, Resekostnad, Mobil, Elnät, Elhandel, Bredband Akassa, Facket, Hemförsäkring, Nordea Vardagspaket, Appla – Extra lagring, Spotify, Frisör, Sparande. Vad ni nu har för utgifter.</p><p></p><p>Kommer även lägga ut en mall för detta längre ner.</p><p></p><ul> <li data-xf-list-type="ul">Ett extra incitament att jobba mot skuldsanering är att jämkning/skatteåterbäring troligen halveras från räntan nästa år och försvinner året efter. Dessutom så en del av de pengar regeringen sparar kommer förmodligen gå till att sänka inkomstskatten i ett par kommande år för att sätta fart på konjunkturen igen. (Min uppfattning men naturligtvis ingen fakta). Vilket gör att du med skuldsanering får mer över varje år för att du skattar mindre på inkomsten, skattesänkningar är inget som behöver omprövas. Samtidigt som du har din årliga löneökning på kanske 2-3-4% varje år genom facket som kanske ger en 700-1200 kr extra för många som inte behöver omprövas, speciellt inte första åren. I varje fall kommer det (att ränteavdraget försvinner) underlätta lite på skäligheten för många till skuldsanering eftersom att de som lever på gränsen blir kvalificerat insolvent som en grundläggande del av skäligheten består av.</li> <li data-xf-list-type="ul">Vill man ta bort sig sina sökresultat från internet (för att undvika folk som eventuellt får för sig att snoka någon gång) så kan man använda sig av denna tråd som håller.</li> </ul><p></p><p>[URL unfurl="false"]https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/nu-kan-man-ta-bort-sig-fr%C3%A5n-ratsit.26142/[/URL]</p><p></p><p>Vill man skriva ut sig från reklam så kan man även använda sig av följande tjänster:</p><p></p><p><strong><u>Nix Telefon:</u></strong></p><p></p><p>[URL unfurl="false"]https://www.nixtelefon.org/jag-vill[/URL]</p><p></p><p><strong><u>Nix Adresserat:</u></strong></p><p></p><p>[URL unfurl="false"]https://nixa.nixadresserat.se/[/URL]</p><p></p><p>Loggar in och bockar i: "Jag vill vara spärrad för direktreklam" och sparar.</p><p></p><p>Även på: <strong>Statens Personadressregister (SPAR):</strong></p><p></p><p>[URL unfurl="false"]https://www.statenspersonadressregister.se/master/start/logga-in/[/URL]</p><p></p><p>Där så loggar man in med Bank ID, trycker på "registrera reklamspärr", trycker JA på båda frågorna och sparar.</p><p></p><p>Vill man av någon anledning ha tillbaka reklam i framtiden så kan man enkelt logga och och ta bort reklamspärrarna.</p><ul> <li data-xf-list-type="ul">Många känner till att man kan logga in på ”Min UC, Bisnode och Kreddy. Men på Creditsafe så kan man se sin upplysning gratis och den innehåller alla förändringar från ex KFM/SKV/Anmärkningar etc.</li> </ul><p>[URL unfurl="false"]https://www.creditsafe.com/se/sv/kontakt/vanliga-fragor.html[/URL]</p><p></p><p>Då trycker man på röda knappen ”Min Kreditupplysning Online” och loggar in.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="LånaUtanPapper, post: 430051, member: 3402"] [B][U]Allmänna tips: [/U][/B] [LIST] [*][B]Planera din skälighet[/B]. Skapa brytpunkter om du inte har det. Inga mer lån krediter. Spel, konsumering vad det nu kan vara. Tid sen du upprättade brytpunkter spelar stor roll. Om du har problem idag så kan ”vårda sin skälighet” för skuldsanering vara en stark morot att sluta. Eftersom det är en permanent lösning till att du blir skuldfri. [*][B]Rullande Ansökan[/B] – Detta är också en vattendelare. Men med nuvarande väntetider anser jag personligen att det är en legit strategi. Delvis om man blir nekad och ser att anledningen kanske är för nya lån eller brytpunkter. Skicka en ny ansökan. Nästa gång har du 7-8-10 månader mer skälighet. För varje dag brytpunkterna och lånen blir äldre destå bättre skälighet får du. Sen som många påpekat på forumet så är det en stor skillnad mellan handläggare och handläggare. En handläggare kan neka vad den andra godkänner. Så var inte rädd att du måste vänta 2 år på nästa ansökan. Du kan skicka den direkt, annat om väntetiderna hade vart 1-2 månader som för något år sedan. Då kanske det inte är optimalt att direkt skicka en ny ansökan. Som sagt: Nästan hälften (ca 40%) av alla ansökningar blir beviljade, så man har goda chanser med denna strategi om man inte får på första försöket. [*][B]För dig som är förälder: [/B]När man har barn så är det relativt vanligt att man får en betalplan på 3-4 år istället för 5 år. Delvis 30-40 betalningar på sin skuldsanering istället för 50. Även om betalningsamärkningen är kvar i 5 år. [*][B]Med vissa förutsättningar så är det lättare att få skuldsanering: [/B]Skiljsmässa, Arbetslöshet, Sjukskrivning etc. Saker som man har mindre kontroll över, men gjort att man råkat illa ut ekonomiskt. Även uppkomst till skulderna har betydelse av olika gradet som KFM har mer eller mindre översende med. [*][B]Teckna A-kassa/Fack (Med inkomstförsäkring och tilläggsförsäkring):[/B] En livhanke som behövs om det händer något jobbet med hänsyn till omprövningstiden om man har skuldsanering. En säkerhet i förbyggande syfte. [*][B]Betala bort privatlån, skatteskulder, bidragsskulder etc före ansökan.[/B] Privatlån ingår i skuldsanering, men trist att den kompis eller förälder du tagit lån av drabbas. Skatteskulder, skulder till försäkringskassan och bidragsskulder – speciellt nya slår hårt på skäligheten. [*][B]Tips inför samtalet: [/B]Några dagar innan inledande besked så får man ett sms om att man har samtal med handläggaren under dagen. Var väl förberedd för att svara på frågor och med en lista på några argument som du vill använda i samtalet som du tror kan förbättra dina chanser att bli beviljad. [*][B]Förstahandskontrakt på lägenhet: [/B]Försök ordna med förstahandskontrakt om du inte har det före ansökan. Man vill inte att boende ska bli ett problem med anmärkningar. Jag väntade med ansökan och med att släppa mina skulder tills jag hade skrivit på kontrakt om ny lägenhet och fått nycklarna, ändrat posten. [*][B]Gå ut ur kyrkan:[/B] Gör ni förståss som ni vill - Men man sparar lite på skatten. Ca 1% - Så har ni 500.000 i årslön så sparar ni ca 5000 kr per år. Då skickar min in en sådan blankett (Skriver ut, fyller i och postar till den församling du är medlem i): [/LIST] [URL unfurl="true"]https://www.svenskakyrkan.se/filer/59eb9755-7870-4c57-92dd-e830394e481d.pdf[/URL] Fråga som jag sett på forumet: Vad får man då ha för hyra med skuldsanering om man flyttar? Min uppfattning av vad jag läst mig till: För att vara skälig skuldsanering så ska man inte ha en hyra som överstiger priserna i detta dokument (uppdateras varje år) på [B]sida 2[/B] – [B]Tabell 2- Högsta godtagbara kostnad, kr per månad :[/B] [URL unfurl="true"]https://www.forsakringskassan.se/download/18.13d4e98f18b78648ac368e/1701428758186/genomsnittlig-och-hogsta-godtagbara-boendekostnad-avseende-ar-2024.pdf[/URL] [LIST] [*]Så är man 1-2 vuxna med 2 barn och bor i Stor-Göteborg så är maximal hyra: 15 950kr. [*]Är man 1-2 vuxna i Stor-Stockholm så får man ha maximal hyra på 11000 kr. [*]Bor man ensam i en liten kommun får man max ha 8700 kr i hyra etc. [/LIST] Så behöver man flytta till förstahandskontrakt först för att gå igenom en skuldsanering så kan man välja rätt nära den gränsen i detta dokument och ändå vara skälig skuldsanering. Det blir så att borgenärerna får lite mindre och du får behålla lite mer till hyran. Man behöver alltså inte tänka på att välja en lägenhet för 3000 och att det ska förbättra skäligheten. Det du får behålla efter hyra/betalplan/transport/medicin drabbas inte, så länge man flyttat till en lägenhet under gränsen. Har man gjort det så kan man även uppge i sitt personliga brev att man har ordnat en lägenhet med förstahandskontrakt så att inte boende inte blir ett orosmoment under skuldsaneringen. Ställ dig i gratis bostadsköer där du kan tänkas bo i framtiden (nuvarande kommun, andra kommuner). Efter skuldsaneringen är färdig så har du annan ekonomi och kanske vill ha annat boende. Då är det bra med 5-6-7 års kötid. Får man inget på det så är det en bra början. [B][U]Bostadsköer:[/U][/B] Nästan alla kommuner har sin egen bostadskö där man kan stå i gratis (Kalmarhem, Helsingborg Hem, Halmstad Fastigheter, Bostaden Umeå etc). Men det finns många köer som erbjuder över hela landet. Några exempel är: [LIST] [*]HomeQ [*]Wallenstam [*]Rikshem [*]Hemvist [*]SBF Boservice [*]Heba Fastigheter [*]K2A [*]Heimstaden [*]Einar Mattson [*]Victoriahem [/LIST] Sen finns även några som kostar lite per år: Boplats syd, Bostad Stockholm etc. Bara Googla på dessa och bostadskö efter så kan man enkelt registrera sig gratis på de flesta. [B]Budgetera[/B] – Gör ett exceldokument på inkomster och utgifter. [U]Det kan vara:[/U] I[B]nkomst:[/B] Bokför din lön varje och andra inkomster varje månad [B]Utgifter: [/B]Hyra, Resekostnad, Mobil, Elnät, Elhandel, Bredband Akassa, Facket, Hemförsäkring, Nordea Vardagspaket, Appla – Extra lagring, Spotify, Frisör, Sparande. Vad ni nu har för utgifter. Kommer även lägga ut en mall för detta längre ner. [LIST] [*]Ett extra incitament att jobba mot skuldsanering är att jämkning/skatteåterbäring troligen halveras från räntan nästa år och försvinner året efter. Dessutom så en del av de pengar regeringen sparar kommer förmodligen gå till att sänka inkomstskatten i ett par kommande år för att sätta fart på konjunkturen igen. (Min uppfattning men naturligtvis ingen fakta). Vilket gör att du med skuldsanering får mer över varje år för att du skattar mindre på inkomsten, skattesänkningar är inget som behöver omprövas. Samtidigt som du har din årliga löneökning på kanske 2-3-4% varje år genom facket som kanske ger en 700-1200 kr extra för många som inte behöver omprövas, speciellt inte första åren. I varje fall kommer det (att ränteavdraget försvinner) underlätta lite på skäligheten för många till skuldsanering eftersom att de som lever på gränsen blir kvalificerat insolvent som en grundläggande del av skäligheten består av. [*]Vill man ta bort sig sina sökresultat från internet (för att undvika folk som eventuellt får för sig att snoka någon gång) så kan man använda sig av denna tråd som håller. [/LIST] [URL unfurl="false"]https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/nu-kan-man-ta-bort-sig-fr%C3%A5n-ratsit.26142/[/URL] Vill man skriva ut sig från reklam så kan man även använda sig av följande tjänster: [B][U]Nix Telefon:[/U][/B] [URL unfurl="false"]https://www.nixtelefon.org/jag-vill[/URL] [B][U]Nix Adresserat:[/U][/B] [URL unfurl="false"]https://nixa.nixadresserat.se/[/URL] Loggar in och bockar i: "Jag vill vara spärrad för direktreklam" och sparar. Även på: [B]Statens Personadressregister (SPAR):[/B] [URL unfurl="false"]https://www.statenspersonadressregister.se/master/start/logga-in/[/URL] Där så loggar man in med Bank ID, trycker på "registrera reklamspärr", trycker JA på båda frågorna och sparar. Vill man av någon anledning ha tillbaka reklam i framtiden så kan man enkelt logga och och ta bort reklamspärrarna. [LIST] [*]Många känner till att man kan logga in på ”Min UC, Bisnode och Kreddy. Men på Creditsafe så kan man se sin upplysning gratis och den innehåller alla förändringar från ex KFM/SKV/Anmärkningar etc. [/LIST] [URL unfurl="false"]https://www.creditsafe.com/se/sv/kontakt/vanliga-fragor.html[/URL] Då trycker man på röda knappen ”Min Kreditupplysning Online” och loggar in. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
LUP - Stora Skuldsaneringsguiden
Topp