Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
4.
Klaralån
- Lån utan UC
5.
Brixo Privatlån
- Ingen UC
6.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Tomly
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Flexkontot
- Swish, ingen UC
10.
Ferratum
- Lån utan UC
11.
Brixo
- Swish-utbetalning & Ingen UC
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
LUP - Stora Skuldsaneringsguiden
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="LånaUtanPapper" data-source="post: 430048" data-attributes="member: 3402"><p><strong><u>Personligt Brev - Del 2:</u></strong></p><ul> <li data-xf-list-type="ul">Slutat röka för X år sen (En brytpunkt för avslutat beroende)</li> <li data-xf-list-type="ul">Slutat spela 20XX utan återfall (en brytpunkt för avslutat beroende)</li> <li data-xf-list-type="ul">Slutat nyttja krediter förra året, utom en liten del som endast gått till mat på bordet och tak över huvudet (en brytpunkt för avslutat beroende)</li> <li data-xf-list-type="ul">Slutat överkonsumera 20xx (en brytpunkt för avslutad beroende)</li> <li data-xf-list-type="ul">Sökt hjälp via möten på ex spelfriheten, gamblers anonymous eller spelberoendets riksförbund som hjälpt mig till att bli spelfri.</li> <li data-xf-list-type="ul">Sålt saker för att betala skulder.</li> <li data-xf-list-type="ul">Ansökt om hjälp via kommunens skuldrådgivning.</li> <li data-xf-list-type="ul">Har i konsultation med kommunens vägledning nu slutat betala på mina skulder. Dels för att det inte går runt längre efter många års försök att betala, men dels för att säkerställa att jag får en anmärkning så att jag inte kan nyttja fler krediter eller liknande till mat.</li> <li data-xf-list-type="ul">Har ordnat med medlem i Akassa och facket. Med inkomst/tilläggsförsäkring. Inga indikationer att det behövs idag eftersom företaget går starkt. Men ändå en säkerhet pga långa omprövningstider Också en rekommendation från kommunens handläggare jag valt att följa.</li> <li data-xf-list-type="ul">Har man sökt hjälp hos ex psykolog så kan man ta med det.</li> <li data-xf-list-type="ul">Avslutat vänskapen med dom jag spelade/shoppade med. Nu har en mycket sund vänskapskrets och bra kollegor som stöttar mig och som inte har något känt beroende eller skulle dra ner mig på något sätt.</li> <li data-xf-list-type="ul">Öppnat mig och tagit moralisk stöttning och hjälp av vänner/sambo/familj som känner till min situation och är en viktig stöttepelare till att jag ska hålla mig på rätt bana i livet. Mor min som tyckte jag kunde skicka in ett personligt brev till Er för att komplettera min ansökan och förhoppningsvis bättra mina chanser att bli beviljad inledande skuldsanering.</li> <li data-xf-list-type="ul">Öppnat mig och sökt hjälp från en kollega på ekonomiavdelningen på jobbet och använder hans expertis för att planera min ekonomi och ser till att jag hamnar på rätt väg. Rekommenderade mig även att se över möjlighet för skuldsanering via kommunen och är anledningen till att jag nu har denna ansökan hos Er. Han sa att det antingen kommer sluta med löneutmätning eller skuldsanering. Men hoppades att jag kanske kan vara berättigad redan nu.</li> <li data-xf-list-type="ul">Konsoliderat mina lån, som du kan se så är de senaste tagna lånen samlingslån. Det var i syfte att göra allt för att betala på mina skulder och försöka bli skuldfri. Så även om det står nyare datum, så är själva beloppet gammalt, men bytt ut. Långt över 90% av beloppet för skulderna har uppkommit före 2020.</li> <li data-xf-list-type="ul">Förhandlat om räntan och betalplaner med långivare. Tyvärr utan framgång. Tvärtom så har det blivit dyrare med inflation och ränteökningar.</li> <li data-xf-list-type="ul">Jämkat för att amorterat (men vart noga med att inte dra på mig skatteskulder). En möjlighet som dessutom förmodligen försvinner 2025/2026 då regeringen vill ta bort ränteavdraget.</li> <li data-xf-list-type="ul">Har inga skatteskulder, skulder till försäkringskassan eller bidragsskulder</li> <li data-xf-list-type="ul">Registrerad på spelpaus</li> <li data-xf-list-type="ul">Sagt upp streamingtjänster, förhandlat om mobilräkning och minimerat mina kostnader för att stärka min ekonomi.</li> <li data-xf-list-type="ul">Avslutat mina gamla livsstil, lever hälsosammare och är seriöst karriärinriktad idag. Något som givit mig en bättre mentalitet för att gå igenom en skuldsanering.</li> <li data-xf-list-type="ul">Har så dyra räntor att jag riskerar att bli evighetskund via utmätning hos KFM om jag inte får skuldsanering. Att bli evighetskund är något som jag verkligen inte vill vara med om.</li> <li data-xf-list-type="ul">Har inget brottsregister, är ostraffad, har inga näringsförbud och mina intressen är i Sverige.</li> <li data-xf-list-type="ul">Har gjort skuldsaneringstestet på Kronofogdens hemsida med utfallet: ”Du ser ut att uppfylla kraven för att få skuldsanering”</li> <li data-xf-list-type="ul">Har förstahandskontrakt och ett tryggt boende under eventuell skuldsanering (förstår att nytt boende kan vara besvärligt med anmärkning).</li> <li data-xf-list-type="ul">Handlar på rea och tänker mycket mer ekonomiskt senare år.</li> <li data-xf-list-type="ul">Jag lever idag långt under förbehållsbelopp/existensminimum och en skuldsanering skulle ge mig bättre ekonomi.</li> <li data-xf-list-type="ul">Jag är påläst och väl medveten om att en skuldsanering är en ekonomisk rehabilitering som skall vara nog övervägd och en permanent lösning. Vilket jag intygar på mitt hedersord tickar alla 3 boxar om jag blir beviljad.</li> <li data-xf-list-type="ul">Har tidigare år jobbat över väldigt mycket för att betala på mina skulder, utan framgång.</li> <li data-xf-list-type="ul">Har följt råd från en god vän att ställa mig i många bostadsköer så att om jag en dag blir skuldfri har möjlighet till bättre boende.</li> <li data-xf-list-type="ul">Tömt ut alla andra alternativ för att försöka bli skuldfri.</li> <li data-xf-list-type="ul">För 2 år sedan skickat epost och spärrat mitt personnummer på livstid både hos i princip alla långivare och spelsidor i Sverige (oavsett om jag vart kund, eller i förebyggande syfte).</li> <li data-xf-list-type="ul">Jag har inga privatlån eller medlåntagare som blir drabbade av skuldsanering</li> <li data-xf-list-type="ul">Är öppen för vidare hjälp och uppföljningsmöten på tips, budget, sparande både från jobb, vänner, kommunen även under skuldsanering för att även i efterhand bättra min skälighet, god stöttning och ha ”bollplank” är något som är positivt för mig och något som jag hoppas få Er mer bekväma att godkänna ett inledande.</li> <li data-xf-list-type="ul">Vill fokusera på både sparande och familj i framtiden – någon som underlättar väldigt mycket om jag blir skuldfri om 5 år istället för kanske i bästa fall om 20-30 år.</li> </ul><p></p><p>Ni förstår – Presentera allt som ni gjort/kan tänkas göra som kan tala för att ni är skälig skuldsanering.</p><p></p><p><strong><u>7: Avslut och sammanfattning</u></strong></p><p></p><p>Jag har nu presenterat min situation, redogjort för mina inkomster/utgifter. Men också gått igenom den lista av åtgärder som jag vidtagit och hjälp jag sökt. Något som jag hoppas vägs in och hjälper er att framleda ett positivt beslut. Delvis om ni anser att skuldsaneringen är bästa lösningen för mig, vilket jag verkligen hoppas och vill.</p><p></p><p>Från min sida är detta ett mycket seriöst och noggrant sammanvägt beslut efter att länge utvärderat alla alternativ, försökt länge på egen hand samt konsulterat med olika externa källor jag sökt hjälp från – via vän, via jobbet, via familj och kommun, men också gått spelberoendebehandling med ett mycket positivt utfall som resulterat i att jag för länge sen lagt spelberoende bakom mig. Jag har också avslutat vänskapen med gamla bekanta och har idag en mycket sund vänskapskrets som istället stöttar och står bakom mig. Jag har folk runt om mig som litar på mig och jag litar på dom.</p><p></p><p>Utöver det så har jag även en väldigt hög moral och gjort få snedsteg i livet. Tyvärr är ekonomi ett pga av tidigare beroende (som nu är avslutat sedan länge och utan risk för återfall, det har ni mitt hedersord på). Nu söker jag hjälp även från Er och hoppas att jag får påbörja min långt efterlängtade resa om att bli skuldfri. Inte bara för mig själv, men förhoppningsvis även för familj någon gång i framtiden som jag kan vara delaktig i att försörja (i grunden väldigt familjekär av mig). Men också för att jag verkligen vill ha en sund privatekonomi, sparande, börja om och göra rätt. Något som är omöjligt under nuvarande omständigheter.</p><p></p><p>Jag ser skuldsanering som en permanent rehabilitering och något som skulle ge mig en nytändning i livet. Inga hinder skall förekomma till min kännedom när jag läst på om skälighet – möjligtvis att någon kredit är lite sent nyttjad/eller något av lånen inte är jättegamla. Men det hoppas jag att ni kan ha lite överseende med då jag tror mig vara grön för ett inledande när man sammanväger totaliteten av skäligheten och mitt övertygande om att det verkligen är en permanent lösning.</p><p></p><p>Jag kan intyga om jag verkligen provat allt. Olika amorteringsmetoder, förhandlat med banker om betalplaner och räntesänkningar, sålt saker. Men nu är min insikt om att skuldsanering är min enda väg att bli skuldfri.</p><p></p><p>Jag har försökt beskriva min situation och önskan väldigt noga/tydligt och ärligt i detta personliga brev för att underlätta för den handläggare som hanterar detta ärende att ge klartecken om godkännande. Det skulle vara ett väldigt välkommet besked i min situation oavsett om betalplanen ligger på 3,4 eller 5 år.</p><p></p><p>I och med detta så önskar jag Er också en trevlig fortsättning och ser fram emot beslut.</p><p></p><p><strong>Mina kontaktuppgifter: </strong></p><p><strong></strong></p><p><strong>Namn: </strong></p><p><strong>Telefon:</strong></p><p><strong>Email:</strong></p><p><strong>Önskad kontakttid:</strong> Efter 17.00, under arbetstid (09-17) så önskas ett röstmeddelande, sms eller mail, så jag vet vart jag ska ringa upp så fort en lucka uppstår.</p><p></p><p>Med Vänlig Hälsning,</p><p>Namn Efternamn</p><p>Stad, 2024-09-10</p><p></p><p>Något sådant tänker jag mig att ett personligt brev kan ser ut. Nu vet jag att alla personer har olika skäligheter och gjort olika saker och att alla personliga brev kommer se ut olika. Men det är ändå vad jag tror kan ge en fördel och ett exempel på ungefär hur ett personligt brev kan se ut. Speciellt till den ”allmänna” av allmänna skäligheten som jag tror är väldigt underskattad.</p><p>I nästkommande kapital kommer jag börja gå igenom lite teoretiska strategier. Då tänkte jag börja med och lite tips kring hur man kan tänka runt att släppa sina skulder.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="LånaUtanPapper, post: 430048, member: 3402"] [B][U]Personligt Brev - Del 2:[/U][/B] [LIST] [*]Slutat röka för X år sen (En brytpunkt för avslutat beroende) [*]Slutat spela 20XX utan återfall (en brytpunkt för avslutat beroende) [*]Slutat nyttja krediter förra året, utom en liten del som endast gått till mat på bordet och tak över huvudet (en brytpunkt för avslutat beroende) [*]Slutat överkonsumera 20xx (en brytpunkt för avslutad beroende) [*]Sökt hjälp via möten på ex spelfriheten, gamblers anonymous eller spelberoendets riksförbund som hjälpt mig till att bli spelfri. [*]Sålt saker för att betala skulder. [*]Ansökt om hjälp via kommunens skuldrådgivning. [*]Har i konsultation med kommunens vägledning nu slutat betala på mina skulder. Dels för att det inte går runt längre efter många års försök att betala, men dels för att säkerställa att jag får en anmärkning så att jag inte kan nyttja fler krediter eller liknande till mat. [*]Har ordnat med medlem i Akassa och facket. Med inkomst/tilläggsförsäkring. Inga indikationer att det behövs idag eftersom företaget går starkt. Men ändå en säkerhet pga långa omprövningstider Också en rekommendation från kommunens handläggare jag valt att följa. [*]Har man sökt hjälp hos ex psykolog så kan man ta med det. [*]Avslutat vänskapen med dom jag spelade/shoppade med. Nu har en mycket sund vänskapskrets och bra kollegor som stöttar mig och som inte har något känt beroende eller skulle dra ner mig på något sätt. [*]Öppnat mig och tagit moralisk stöttning och hjälp av vänner/sambo/familj som känner till min situation och är en viktig stöttepelare till att jag ska hålla mig på rätt bana i livet. Mor min som tyckte jag kunde skicka in ett personligt brev till Er för att komplettera min ansökan och förhoppningsvis bättra mina chanser att bli beviljad inledande skuldsanering. [*]Öppnat mig och sökt hjälp från en kollega på ekonomiavdelningen på jobbet och använder hans expertis för att planera min ekonomi och ser till att jag hamnar på rätt väg. Rekommenderade mig även att se över möjlighet för skuldsanering via kommunen och är anledningen till att jag nu har denna ansökan hos Er. Han sa att det antingen kommer sluta med löneutmätning eller skuldsanering. Men hoppades att jag kanske kan vara berättigad redan nu. [*]Konsoliderat mina lån, som du kan se så är de senaste tagna lånen samlingslån. Det var i syfte att göra allt för att betala på mina skulder och försöka bli skuldfri. Så även om det står nyare datum, så är själva beloppet gammalt, men bytt ut. Långt över 90% av beloppet för skulderna har uppkommit före 2020. [*]Förhandlat om räntan och betalplaner med långivare. Tyvärr utan framgång. Tvärtom så har det blivit dyrare med inflation och ränteökningar. [*]Jämkat för att amorterat (men vart noga med att inte dra på mig skatteskulder). En möjlighet som dessutom förmodligen försvinner 2025/2026 då regeringen vill ta bort ränteavdraget. [*]Har inga skatteskulder, skulder till försäkringskassan eller bidragsskulder [*]Registrerad på spelpaus [*]Sagt upp streamingtjänster, förhandlat om mobilräkning och minimerat mina kostnader för att stärka min ekonomi. [*]Avslutat mina gamla livsstil, lever hälsosammare och är seriöst karriärinriktad idag. Något som givit mig en bättre mentalitet för att gå igenom en skuldsanering. [*]Har så dyra räntor att jag riskerar att bli evighetskund via utmätning hos KFM om jag inte får skuldsanering. Att bli evighetskund är något som jag verkligen inte vill vara med om. [*]Har inget brottsregister, är ostraffad, har inga näringsförbud och mina intressen är i Sverige. [*]Har gjort skuldsaneringstestet på Kronofogdens hemsida med utfallet: ”Du ser ut att uppfylla kraven för att få skuldsanering” [*]Har förstahandskontrakt och ett tryggt boende under eventuell skuldsanering (förstår att nytt boende kan vara besvärligt med anmärkning). [*]Handlar på rea och tänker mycket mer ekonomiskt senare år. [*]Jag lever idag långt under förbehållsbelopp/existensminimum och en skuldsanering skulle ge mig bättre ekonomi. [*]Jag är påläst och väl medveten om att en skuldsanering är en ekonomisk rehabilitering som skall vara nog övervägd och en permanent lösning. Vilket jag intygar på mitt hedersord tickar alla 3 boxar om jag blir beviljad. [*]Har tidigare år jobbat över väldigt mycket för att betala på mina skulder, utan framgång. [*]Har följt råd från en god vän att ställa mig i många bostadsköer så att om jag en dag blir skuldfri har möjlighet till bättre boende. [*]Tömt ut alla andra alternativ för att försöka bli skuldfri. [*]För 2 år sedan skickat epost och spärrat mitt personnummer på livstid både hos i princip alla långivare och spelsidor i Sverige (oavsett om jag vart kund, eller i förebyggande syfte). [*]Jag har inga privatlån eller medlåntagare som blir drabbade av skuldsanering [*]Är öppen för vidare hjälp och uppföljningsmöten på tips, budget, sparande både från jobb, vänner, kommunen även under skuldsanering för att även i efterhand bättra min skälighet, god stöttning och ha ”bollplank” är något som är positivt för mig och något som jag hoppas få Er mer bekväma att godkänna ett inledande. [*]Vill fokusera på både sparande och familj i framtiden – någon som underlättar väldigt mycket om jag blir skuldfri om 5 år istället för kanske i bästa fall om 20-30 år. [/LIST] Ni förstår – Presentera allt som ni gjort/kan tänkas göra som kan tala för att ni är skälig skuldsanering. [B][U]7: Avslut och sammanfattning[/U][/B] Jag har nu presenterat min situation, redogjort för mina inkomster/utgifter. Men också gått igenom den lista av åtgärder som jag vidtagit och hjälp jag sökt. Något som jag hoppas vägs in och hjälper er att framleda ett positivt beslut. Delvis om ni anser att skuldsaneringen är bästa lösningen för mig, vilket jag verkligen hoppas och vill. Från min sida är detta ett mycket seriöst och noggrant sammanvägt beslut efter att länge utvärderat alla alternativ, försökt länge på egen hand samt konsulterat med olika externa källor jag sökt hjälp från – via vän, via jobbet, via familj och kommun, men också gått spelberoendebehandling med ett mycket positivt utfall som resulterat i att jag för länge sen lagt spelberoende bakom mig. Jag har också avslutat vänskapen med gamla bekanta och har idag en mycket sund vänskapskrets som istället stöttar och står bakom mig. Jag har folk runt om mig som litar på mig och jag litar på dom. Utöver det så har jag även en väldigt hög moral och gjort få snedsteg i livet. Tyvärr är ekonomi ett pga av tidigare beroende (som nu är avslutat sedan länge och utan risk för återfall, det har ni mitt hedersord på). Nu söker jag hjälp även från Er och hoppas att jag får påbörja min långt efterlängtade resa om att bli skuldfri. Inte bara för mig själv, men förhoppningsvis även för familj någon gång i framtiden som jag kan vara delaktig i att försörja (i grunden väldigt familjekär av mig). Men också för att jag verkligen vill ha en sund privatekonomi, sparande, börja om och göra rätt. Något som är omöjligt under nuvarande omständigheter. Jag ser skuldsanering som en permanent rehabilitering och något som skulle ge mig en nytändning i livet. Inga hinder skall förekomma till min kännedom när jag läst på om skälighet – möjligtvis att någon kredit är lite sent nyttjad/eller något av lånen inte är jättegamla. Men det hoppas jag att ni kan ha lite överseende med då jag tror mig vara grön för ett inledande när man sammanväger totaliteten av skäligheten och mitt övertygande om att det verkligen är en permanent lösning. Jag kan intyga om jag verkligen provat allt. Olika amorteringsmetoder, förhandlat med banker om betalplaner och räntesänkningar, sålt saker. Men nu är min insikt om att skuldsanering är min enda väg att bli skuldfri. Jag har försökt beskriva min situation och önskan väldigt noga/tydligt och ärligt i detta personliga brev för att underlätta för den handläggare som hanterar detta ärende att ge klartecken om godkännande. Det skulle vara ett väldigt välkommet besked i min situation oavsett om betalplanen ligger på 3,4 eller 5 år. I och med detta så önskar jag Er också en trevlig fortsättning och ser fram emot beslut. [B]Mina kontaktuppgifter: Namn: Telefon: Email: Önskad kontakttid:[/B] Efter 17.00, under arbetstid (09-17) så önskas ett röstmeddelande, sms eller mail, så jag vet vart jag ska ringa upp så fort en lucka uppstår. Med Vänlig Hälsning, Namn Efternamn Stad, 2024-09-10 Något sådant tänker jag mig att ett personligt brev kan ser ut. Nu vet jag att alla personer har olika skäligheter och gjort olika saker och att alla personliga brev kommer se ut olika. Men det är ändå vad jag tror kan ge en fördel och ett exempel på ungefär hur ett personligt brev kan se ut. Speciellt till den ”allmänna” av allmänna skäligheten som jag tror är väldigt underskattad. I nästkommande kapital kommer jag börja gå igenom lite teoretiska strategier. Då tänkte jag börja med och lite tips kring hur man kan tänka runt att släppa sina skulder. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
LUP - Stora Skuldsaneringsguiden
Topp