Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Klaralån
- Lån utan UC
4.
Brixo Privatlån (ny)
- Ingen UC
5.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
6
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Lumify
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Ferratum
- Lån utan UC
10.
Brixo
- Lån utan UC
11.
Nstart
- Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
LUP - Stora Skuldsaneringsguiden
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="LånaUtanPapper" data-source="post: 430046" data-attributes="member: 3402"><p><strong><u>Skäligheten - Bygga, Planera & Vårda</u></strong></p><p></p><p>För att bli beviljad skuldsanering så måste man ha ”allmän skälighet” för det. Antingen är man allmänt skälig skuldsanering och får inledande eller så är man inte allmänt skälig skuldsanering och blir nekad skuldsanering. Det är så man bedöms.</p><p></p><p>Det heter <strong>allmän</strong> skälighet för att varje fall bedöms individuellt baserat på den data som man presenterar för sin handläggare. Men ordet <strong>skälighet </strong>har en del riktlinjer som handläggarna går efter. Allmän skälighet är ingen exakt vetenskap, men en tolkningsfråga från fall till fall som innehåller riktlinjer handläggarna går efter. Det som är väldigt positivt är att nästan hälften, 40% av alla skuldsaneringsansökningar blir beviljade och man kan skicka in gratis ansökan hur många gånger som helst. I detta får man räkna med att det finns en del oseriösa ansökningar, felaktigt ifyllda ansökningar, en del unga personer som söker (under 30 år blir betydligt färre personer beviljade), en del söker inte via kommunens skuldrådgivning etc. Så om man har en seriös ansökan med planerad skälighet så har man högre chans att bli beviljad.</p><p></p><p>Några av riktlinjerna som KFM går efter i sin bedömning (kan ha något fel, men det är vad jag läst mig till):</p><p></p><p>Det första är: Boka handläggare via kommunens skuldrådgivning om du vill skicka in ansökan. Inte bara för att ansökan ska bli korrekt, men också för att det ses som positivt att man sökt hjälp. Statistiskt blir betydligt fler beviljade om man skickat ansökan via kommunen än om man skickat in själv. Att ”JA” på dessa 2 rutor i ansökan är ibockade ses som positivt fick jag förklarat Mötet med skuldrådgivning i kommunen är dessutom anonym för dina register och under sekretess.</p><p></p><p>[ATTACH=full]4278[/ATTACH]</p><p></p><ul> <li data-xf-list-type="ul"><strong>Är du kvalificerad insolvent?</strong> – Delvis du kan inte betala av dina skulder på väldigt lång tid där du lever under existensminimum/förbehållsbelopp (Enligt KFM: Minst 7-15 år+ och varierar från fall till fall.)</li> <li data-xf-list-type="ul"><strong>Hur har skulderna uppkommit?: </strong>Är det spelberoende/ överkonsumtion eller något annat.</li> <li data-xf-list-type="ul"><strong>Har du brytpunkter?: </strong>Delvis slutat spela, slutat låna/ta/nyttja krediter/slutat konsumera över din förmåga, eller vad det nu kan vara som orsakat skuldsättningen. (Min uppfattning är att det börjar ses som positivt om brytpunkterna är minst 1 år gamla, men handläggarna kan ha överseende med om man tagit något mindre lån/nyttjat kredit längre fram i syfte för att ha mat på bordet eller liknande om man är totalt grön i övrigt.)</li> <li data-xf-list-type="ul"><strong>Ålder och mognad:</strong> Statistisk blir betydligt färre beviljade skuldsanering om man är 18-30 år än om man är över 30 år.</li> <li data-xf-list-type="ul"><strong>Hjälp:</strong> Har man sökt hjälp mot eventuellt beroende – Pratat med kommun, arbetsgivare, familj, vänner, gått program för att avsluta beroenden, pratat med stödlinjer, registrerad i spelpaus etc. Varken kommun eller KFM tar några referenser på detta – Så var inte rädd för att säga att du fått ekonomisk expertis av ekonomiavdelningen på jobbet, sökt hjälp via familj, vänner, bank, stödlinjer etc om du gjort det. Dom kommer inte kontakta jobbet, din familj eller dina vänner. Men att man sökt hjälp ses som mycket positivt ur handläggarens ögon.</li> <li data-xf-list-type="ul"><strong>Har du gjort allt du kan för att betala dina skulder: </strong>Förhandlat om räntan, förhandlat om betalplan, tagit samlingslån för att städa upp lån och månadsavgifter, amorterat, avslutat lån, sålt saker, förhandlat om lönen, sagt upp abonnemang, försökt med snöbollsmetoden etc. Har du betalt av ett lån förra året hos exempelvis <a href="https://www.xn--lnforum-exa.se/besok/9068" target="_blank">Fairlo</a> och Nordea så måste du säga/skriva det för att det ska ses som positivt för allmänna skäligheten. Annars missas den datan då KFM inte tar några referenser eller kollar upp vad man betalat av, samma om man lyckas amortera ner ett lån kanske 50.000 kr så är det positivt att framföra det.</li> <li data-xf-list-type="ul"><strong>Har du brottsregister:</strong> Då är min uppfattning att det kan bli svårare, men inte omöjligt i alla lägen. Speciellt om det är ekobrott eller om man nyligen hamnat i brottsregister försvårar det skäligheten.</li> <li data-xf-list-type="ul"><strong>Har man sina intressen i Sverige: </strong>Delvis – Man jobbar och skattar i Sverige.</li> <li data-xf-list-type="ul"><strong>Har man näringsförbud</strong> – Är man förbjuden att öppna företag ses det som negativt.</li> <li data-xf-list-type="ul"><strong>Statliga skulder: </strong>Dessa rekommenderas att betalas av först. Speciellt nyare skulder till exempelvis: Skatteverket, försäkringskassan, underhållsbidrag/bidrag man har skuld för etc.</li> <li data-xf-list-type="ul"><strong>Övervärde som kan utmätas:</strong> Har man bostäder, dyrare bilar eller liknande av stort övervärde ses det som negativt för skäligheten. Däremot har man bostad som inte är av stort övervärde sätter det inga hinder. Tvärtom så är det många här som fått skuldsanering och fortsätter betala på sitt bostadslån. Då blir det som ett sparande eftersom man amorterar ner lånet, samtidigt som bostaden kanske stiger i värde under skuldsaneringen. Bostadslån ingår inte i skuldsanering men behöver inte sätta hinder för att bli beviljad. Vad övervärde i praktiken är lämnar jag någon annan att svara på då jag faktiskt inte vet hur dessa belopp beräknas.</li> <li data-xf-list-type="ul"><strong>Samarbete:</strong> Sen också att man samarbetat med handläggare, snabbt svarat på frågor, kompletteringar, tagit bokade möten etc visar på att man är seriös.</li> <li data-xf-list-type="ul"><strong>Skuldsaneringstest: </strong>Har du gjort skuldsaneringstestet med resultat: ”<strong>Du ser ut att uppfylla kraven för att få skuldsanering”</strong></li> </ul><p></p><p></p><p><strong><u>Länk</u>:</strong> <a href="https://kronofogden.se/skuldsanering/du-som-ska-ansoka-eller-har-ansokt-om-skuldsanering/kronofogdens-skuldsaneringstest/sjalvskattning-skuldsanering#/bakgrund" target="_blank">https://kronofogden.se/skuldsanering/du-som-ska-ansoka-eller-har-ansokt-om-skuldsanering/kronofogdens-skuldsaneringstest/sjalvskattning-skuldsanering#/bakgrund</a></p><p></p><p>Testet innehåller följande frågor (ungefär som frågorna jag skrev ner, ovan):</p><ul> <li data-xf-list-type="ul">Kommer du att kunna bli fri från dina skulder på egen hand inom de närmsta åren?</li> <li data-xf-list-type="ul">Vad har du gjort för att betala av på dina skulder?</li> <li data-xf-list-type="ul">Har du bara skulder till staten?</li> <li data-xf-list-type="ul">Består större delen av dina skulder av skatter?</li> <li data-xf-list-type="ul">Har du fått större delen av dina skulder på grund av att du spelar om pengar?</li> <li data-xf-list-type="ul">Har du fått större delen av dina skulder för att du begått något brott?</li> <li data-xf-list-type="ul">Har du fått skulder på grund av företag som du har drivit?</li> <li data-xf-list-type="ul">Har du fått större delen av dina skulder för att du måste betala tillbaka ersättningar eller bidrag du inte haft rätt till, så kallat återkrav?</li> <li data-xf-list-type="ul">Vilken är din ålder?</li> </ul><p>Skälighet är mer eller mindre vad det är: Baserat mest på ovan frågor. I den allmänna delen så är det bra att presentera allt positivt man gjort då det som sagt är en tolkningsfråga. Känner man att inte hinner få med allt i samtal, vill ha god tid att planera vad man presenterar för denna ”allmänna” delen av ”allmän skälighet” så kan man (i mitt tycke) presentera det i ett personligt brev. Jag tror att den del som heter ”allmän” av allmän skälighet är väldigt underskattad. Något som jag anser att bra att jobba på, då i ett personligt brev.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="LånaUtanPapper, post: 430046, member: 3402"] [B][U]Skäligheten - Bygga, Planera & Vårda[/U][/B] För att bli beviljad skuldsanering så måste man ha ”allmän skälighet” för det. Antingen är man allmänt skälig skuldsanering och får inledande eller så är man inte allmänt skälig skuldsanering och blir nekad skuldsanering. Det är så man bedöms. Det heter [B]allmän[/B] skälighet för att varje fall bedöms individuellt baserat på den data som man presenterar för sin handläggare. Men ordet [B]skälighet [/B]har en del riktlinjer som handläggarna går efter. Allmän skälighet är ingen exakt vetenskap, men en tolkningsfråga från fall till fall som innehåller riktlinjer handläggarna går efter. Det som är väldigt positivt är att nästan hälften, 40% av alla skuldsaneringsansökningar blir beviljade och man kan skicka in gratis ansökan hur många gånger som helst. I detta får man räkna med att det finns en del oseriösa ansökningar, felaktigt ifyllda ansökningar, en del unga personer som söker (under 30 år blir betydligt färre personer beviljade), en del söker inte via kommunens skuldrådgivning etc. Så om man har en seriös ansökan med planerad skälighet så har man högre chans att bli beviljad. Några av riktlinjerna som KFM går efter i sin bedömning (kan ha något fel, men det är vad jag läst mig till): Det första är: Boka handläggare via kommunens skuldrådgivning om du vill skicka in ansökan. Inte bara för att ansökan ska bli korrekt, men också för att det ses som positivt att man sökt hjälp. Statistiskt blir betydligt fler beviljade om man skickat ansökan via kommunen än om man skickat in själv. Att ”JA” på dessa 2 rutor i ansökan är ibockade ses som positivt fick jag förklarat Mötet med skuldrådgivning i kommunen är dessutom anonym för dina register och under sekretess. [ATTACH type="full" alt="1725839792571.png"]4278[/ATTACH] [LIST] [*][B]Är du kvalificerad insolvent?[/B] – Delvis du kan inte betala av dina skulder på väldigt lång tid där du lever under existensminimum/förbehållsbelopp (Enligt KFM: Minst 7-15 år+ och varierar från fall till fall.) [*][B]Hur har skulderna uppkommit?: [/B]Är det spelberoende/ överkonsumtion eller något annat. [*][B]Har du brytpunkter?: [/B]Delvis slutat spela, slutat låna/ta/nyttja krediter/slutat konsumera över din förmåga, eller vad det nu kan vara som orsakat skuldsättningen. (Min uppfattning är att det börjar ses som positivt om brytpunkterna är minst 1 år gamla, men handläggarna kan ha överseende med om man tagit något mindre lån/nyttjat kredit längre fram i syfte för att ha mat på bordet eller liknande om man är totalt grön i övrigt.) [*][B]Ålder och mognad:[/B] Statistisk blir betydligt färre beviljade skuldsanering om man är 18-30 år än om man är över 30 år. [*][B]Hjälp:[/B] Har man sökt hjälp mot eventuellt beroende – Pratat med kommun, arbetsgivare, familj, vänner, gått program för att avsluta beroenden, pratat med stödlinjer, registrerad i spelpaus etc. Varken kommun eller KFM tar några referenser på detta – Så var inte rädd för att säga att du fått ekonomisk expertis av ekonomiavdelningen på jobbet, sökt hjälp via familj, vänner, bank, stödlinjer etc om du gjort det. Dom kommer inte kontakta jobbet, din familj eller dina vänner. Men att man sökt hjälp ses som mycket positivt ur handläggarens ögon. [*][B]Har du gjort allt du kan för att betala dina skulder: [/B]Förhandlat om räntan, förhandlat om betalplan, tagit samlingslån för att städa upp lån och månadsavgifter, amorterat, avslutat lån, sålt saker, förhandlat om lönen, sagt upp abonnemang, försökt med snöbollsmetoden etc. Har du betalt av ett lån förra året hos exempelvis [URL='https://www.xn--lnforum-exa.se/besok/9068']Fairlo[/URL] och Nordea så måste du säga/skriva det för att det ska ses som positivt för allmänna skäligheten. Annars missas den datan då KFM inte tar några referenser eller kollar upp vad man betalat av, samma om man lyckas amortera ner ett lån kanske 50.000 kr så är det positivt att framföra det. [*][B]Har du brottsregister:[/B] Då är min uppfattning att det kan bli svårare, men inte omöjligt i alla lägen. Speciellt om det är ekobrott eller om man nyligen hamnat i brottsregister försvårar det skäligheten. [*][B]Har man sina intressen i Sverige: [/B]Delvis – Man jobbar och skattar i Sverige. [*][B]Har man näringsförbud[/B] – Är man förbjuden att öppna företag ses det som negativt. [*][B]Statliga skulder: [/B]Dessa rekommenderas att betalas av först. Speciellt nyare skulder till exempelvis: Skatteverket, försäkringskassan, underhållsbidrag/bidrag man har skuld för etc. [*][B]Övervärde som kan utmätas:[/B] Har man bostäder, dyrare bilar eller liknande av stort övervärde ses det som negativt för skäligheten. Däremot har man bostad som inte är av stort övervärde sätter det inga hinder. Tvärtom så är det många här som fått skuldsanering och fortsätter betala på sitt bostadslån. Då blir det som ett sparande eftersom man amorterar ner lånet, samtidigt som bostaden kanske stiger i värde under skuldsaneringen. Bostadslån ingår inte i skuldsanering men behöver inte sätta hinder för att bli beviljad. Vad övervärde i praktiken är lämnar jag någon annan att svara på då jag faktiskt inte vet hur dessa belopp beräknas. [*][B]Samarbete:[/B] Sen också att man samarbetat med handläggare, snabbt svarat på frågor, kompletteringar, tagit bokade möten etc visar på att man är seriös. [*][B]Skuldsaneringstest: [/B]Har du gjort skuldsaneringstestet med resultat: ”[B]Du ser ut att uppfylla kraven för att få skuldsanering”[/B] [/LIST] [B][U]Länk[/U]:[/B] [URL]https://kronofogden.se/skuldsanering/du-som-ska-ansoka-eller-har-ansokt-om-skuldsanering/kronofogdens-skuldsaneringstest/sjalvskattning-skuldsanering#/bakgrund[/URL] Testet innehåller följande frågor (ungefär som frågorna jag skrev ner, ovan): [LIST] [*]Kommer du att kunna bli fri från dina skulder på egen hand inom de närmsta åren? [*]Vad har du gjort för att betala av på dina skulder? [*]Har du bara skulder till staten? [*]Består större delen av dina skulder av skatter? [*]Har du fått större delen av dina skulder på grund av att du spelar om pengar? [*]Har du fått större delen av dina skulder för att du begått något brott? [*]Har du fått skulder på grund av företag som du har drivit? [*]Har du fått större delen av dina skulder för att du måste betala tillbaka ersättningar eller bidrag du inte haft rätt till, så kallat återkrav? [*]Vilken är din ålder? [/LIST] Skälighet är mer eller mindre vad det är: Baserat mest på ovan frågor. I den allmänna delen så är det bra att presentera allt positivt man gjort då det som sagt är en tolkningsfråga. Känner man att inte hinner få med allt i samtal, vill ha god tid att planera vad man presenterar för denna ”allmänna” delen av ”allmän skälighet” så kan man (i mitt tycke) presentera det i ett personligt brev. Jag tror att den del som heter ”allmän” av allmän skälighet är väldigt underskattad. Något som jag anser att bra att jobba på, då i ett personligt brev. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
LUP - Stora Skuldsaneringsguiden
Topp