Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Lottovinst och kommande löneutmätning

Hej!
Har efter många års kamp släppt alla lån till KF.

Det har ännu inte kommit något utslag i något ärende, och enligt min budget- och skuldrådgivare kan det ta upp till ett halvår innan det blir någon löneutmätning (vår plan är att jag ska ansöka om skuldsanering i höst).

Nu till min fråga. Häromdagen fick jag meddelande om en vinst på ett lottospel och det var faktiskt ingen bluff. Det är tyvärr ingen summa som gör mig skuldfri och rik, men runt 40 000 kronor, som jag tänker skulle kunna fungera som en buffert under kommande löneutmätning.

Frågan är - hur gör jag nu?

Tar ut vinsten från spelkontot och skickar över pengarna till sambon? (som jag för övrigt också är skyldig pengar)

Behåller pengarna på spelkontot och tar ut en tusenlapp eller två en gång i månaden?
Något annat alternativ?
Tack för alla kloka råd här på lånforum. Det har varit en slags trygghet/tröst de här åren att ändå veta att jag inte har varit ensam om den här skamfyllda situationen.

Om det är ex svenska spel och du inte har en beroendeproblematik kring spel så skulle jag behållit dem på spelkontot.

Om jag uppfattar dig rätt så har du ingen pågående utmätning Samt att du har ansökt om skuldsanering. Och att du har INTE kommit till någon inledande skuldsanering.

Så - är detta rätt uppfattat av mig så skulle jag ha tagit ut pengarna och betalat det jag är skyldig min partner. Helt enkelt gjort klart med den skulden. Nu vet jag inte om dessa 40k kommer räcka till hela skulden mot henne - men det skulle vara sak samma för mig. Allt jag skulle kunna betala bort till privatpersoner - framförallt min partner - skulle jag prioritera.

Om jag uppfattar dig rätt så har du ingen pågående utmätning Samt att du har ansökt om skuldsanering. Och att du har INTE kommit till någon inledande skuldsanering.

Så - är detta rätt uppfattat av mig så skulle jag ha tagit ut pengarna och betalat det jag är skyldig min partner. Helt enkelt gjort klart med den skulden. Nu vet jag inte om dessa 40k kommer räcka till hela skulden mot henne - men det skulle vara sak samma för mig. Allt jag skulle kunna betala bort till privatpersoner - framförallt min partner - skulle jag prioritera.
Ingen löneutmätning (inget utslag från KF än, kan ta några månader till) och ansökan om skuldsanering är aktuell först i höst. Jag tänker mer om KF, när löneutmätning börjar, retroaktivt går in och kollar banktransaktioner och börjar norpa pengar från min partner, för att de tycker att jag har haft en summa pengar på kontot som jag har skickat vidare.

Senast ändrad:
Ingen löneutmätning (inget utslag från KF än, kan ta några månader till) och ansökan om skuldsanering är aktuell först i höst. Jag tänker mer om KF, när löneutmätning börjar, retroaktivt går in och kollar banktransaktioner och börjar norpa pengar från min partner, för att de tycker att jag har haft en summa pengar på kontot som jag har skickat vidare.
Tjena, är skyldig pappa en massa jävla pengar och har o kommer skicka i dessa omgångar
1.17k
2. 6k(skatten)
3. 9k
4. 3k
Betalar även hans hyra ist för pengarna som han lånat för mig varje månad. När jag frågar ChatGPT så säger den att kf kan kolla banken 1-3 månader bakåt och i vissa fall upp mot 12 månader. Sedan kan dem ställa återkrav mot papppa. Eftersom det kan vara ”otillbehörig överföring” att man gynnat privat skuld ist för till banken. Har panik

Tjena, är skyldig pappa en massa jävla pengar och har o kommer skicka i dessa omgångar
1.17k
2. 6k(skatten)
3. 9k
4. 3k
Betalar även hans hyra ist för pengarna som han lånat för mig varje månad. När jag frågar ChatGPT så säger den att kf kan kolla banken 1-3 månader bakåt och i vissa fall upp mot 12 månader. Sedan kan dem ställa återkrav mot papppa. Eftersom det kan vara ”otillbehörig överföring” att man gynnat privat skuld ist för till banken. Har panik
Har du skuldsanering?
Har du utmätning?

Men de kollar väll igenom vad man gjorde med sina pengar 1-3 månader MINST kan dom inte då begära att jag skulle betalat mina lån till bankerna istället?
Nej, det är ingen fråga som ställs.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp