Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

"Life hacks" när man är hos KF

Jag lär när som helst hamna hos Kronofogden, blir troligen att jag skiter i att betala samtliga fakturor och räkningar (utom de vanliga) och släpper allt i slutet av denna månad.

Vad jag vill samla här är råd & tips hur man drygar ut kassan och lever någonlunda normalt fastän man har löneutmätning och bet. anmärkningar.

Lär nog få igenom skuldsanering framöver då mina skulder snart är närmare miljonklassen och jag har ett jobb där jag får ut strax under 20k, men har likaså inga planer på att leva strax under 5000 kr i månaden i 5 år.

Första steget är väl att jobba som fan den närmaste tiden, hamstra lönerna innan någon löneutmätning kommer igång och 'gömmma de i madrassen'. Under tiden ska man dra ut på processen så gott det går, alltså skicka svar på kravbrev och delgivningar så sent som möjligt. Ju senare utmätningen kommer igång desto fler löner hinner man få ut.

Andra steget är att ändra på sin arbetssituation som exempelvis att gå ner i tjänst på det jobb de drar lönen från. Ingen mening att jobba ihjäl sig när de endast lämnar en viss summa att leva på oavsett om man jobbar 100% eller 75%. På så sätt hinner man jobba extra nån dag i veckan på annat håll efter egen förmåga och behov. Mig veterligen får man behålla oregelbunden extraikomst då det är svårt att mäta ut från månad till månad.

Min fråga är dock hur gör de om man inte har någon typ av anställning alls utan bara hoppar in som vikarie när det finns tillfälle. Då är ju lönen extremt skiftande. Hur mäter man ut sånt?

En mer långsiktig idé är att bo i Sverige men jobba (extra) i Danmark och få lönen utbetald till ett danskt bankkonto... förutsatt att man inte får arbetslöshetsersättning av nåt slag från Sverige för då är det bedrägeri. Eller ha ett jobb i Sverige på 50% eller mindre och jobba resten av tiden i Danmark. Nu bor jag ju nära sundet så jag har lätt för att pendla. Vet inte om Norge också är ett alternativ eller om de har nåt samarbete med Sverige i sammanhanget.

Undrar också hur det funkar med att skaffa utländskt bankkonto? Måste man ha ett jobb i landet ifråga, eller var man skaffa ett "sparkonto" utan att KF kan lägga sig i?

Så långt har jag kommit i mina funderingar, rätta mig om jag har fått nåt om bakfoten och kom gärna med era egna förslag och idéer. :)

Hoppas att du bara provocerar. Eller att du annars inte får beviljad skuldsanering. Du har ju inte fattat grejen överhuvudtaget. Okej att använda något litet trick, men att ta lån på 1 miljon och bara försöka hitta sätt att slippa undan så mycket som möjligt är ju helt sjukt. Man tar konsekvenser för sitt handlande och hela skuldsaningen går ut på att få en typ av behandling för sitt ekonomiska beteende, inte slippa undan.

Skaffa nya extrajobb ofta och jobba där så mycket som möjligt så får du en lön KF inte hinner utmäta. Skaffa företag och fakturera kunderna.

Men detta gäller bara vid utmätning. Vid skusan har du två betalfria månader om året, så hushåll med de lönerna så får du mer än existensminmum att leva på varje månad.

Hoppas att du bara provocerar. Eller att du annars inte får beviljad skuldsanering. Du har ju inte fattat grejen överhuvudtaget. Okej att använda något litet trick, men att ta lån på 1 miljon och bara försöka hitta sätt att slippa undan så mycket som möjligt är ju helt sjukt. Man tar konsekvenser för sitt handlande och hela skuldsaningen går ut på att få en typ av behandling för sitt ekonomiska beteende, inte slippa undan.

Ah, det klassiska "göra rätt för sig". Stackars satar. Jag förstår inte hur ni rättfärdigar tänket. Ni blir ekonomiskt rövknullade, förnedrade och förödmjukade med tillstånd av svenska staten, och ni ber om mer. Anser ni att Sverige har gjort rätt vid er?

De flesta kommer nog inte ihåg en tid när det enda lån man kunde få ut är hos sin bank. Och då var det grundat på kalkyler som hette sunt förnuft - framför allt från bankens håll. Man kunde med andra ord inte överskuldsätta sig genom några knapptryck till lån tre gånger stora som ens årslön !

Ditt resonemang berör personligt ansvar såklart. Alla är vi här av olika personliga anledningar. Men hur långt kommer resonemanget om personligt ansvar om en person har spelberoende? Nåt annat beroende som kostar pengar? Eller desto mer aktuellt, en störning eller sjukdomsbild som gör att man fattar korkade beslut på löpande band?

Var tar statens ansvar slut? Låneföretagens? Hur är det möjligt att så många svenskar idag sitter i såna skuldfällor? Har du frågat dig det?

I ett sånt samhällsklimat finns inte på kartan att göra rätt för sig, det gäller att tänka på sig själv. Att överleva. Utom om man är naiv på gränsen till korkad är det omöjligt att inte vara cynisk.

Det enda som möjliggör att diverse låneföretag kan hålla på är att så många vill "göra rätt för sig". Hade fler resonerat som jag hade vi fanimej sett stora förändringar på sms-lån fronten.

Hur många här undviker låneföretag som tar UC för att belåna sig ytterligare summor via andra kreditbolag... summor de vet de inte har råd att betala . Är det inte lite samma sak som du anser att jag gör fel här? Är det inte i själva verket en accepterad form av bedrägeri? Och vem tjänar på det?

Nej, vakna ur din naiva, välmenande lilla medelsvensson bubbla. Jag har absolut 0 samvetskval att mjölka dessa jävlar på allt de är värda, det gäller även den svenska staten. Min gräns går vid bedrägeri av enda anledningen för att det är straffbart och jag behöver inte mer problem i mitt liv.

Det enda jag ångrar är att jag fattat några riktigt dåliga beslut i all välmening för att hjälpa någon annan. Är väl nåt jag måste jobba på.

Senast ändrad:
Så det är bara förunnat de som jobbar 100%?

Nej, men att gå ner i tjänst utan annan anledning än "kfm tar ju ändå pengarna" innebär att man inte gjort vad man kan för att betala på sina skulder.

Ah, det klassiska "göra rätt för sig". Stackars satar. Jag förstår inte hur ni rättfärdigar tänket. Ni blir ekonomiskt rövknullade, förnedrade och förödmjukade med tillstånd av svenska staten, och ni ber om mer. Anser ni att Sverige har gjort rätt vid er?

De flesta kommer nog inte ihåg en tid när det enda lån man kunde få ut är hos sin bank. Och då var det grundat på kalkyler som hette sunt förnuft - framför allt från bankens håll. Man kunde med andra ord inte överskuldsätta sig genom några knapptryck till lån tre gånger stora som ens årslön !

Ditt resonemang berör personligt ansvar såklart. Alla är vi här av olika personliga anledningar. Men hur långt kommer resonemanget om personligt ansvar om en person har spelberoende? Nåt annat beroende som kostar pengar? Eller desto mer aktuellt, en störning eller sjukdomsbild som gör att man fattar korkade beslut på löpande band?

Var tar statens ansvar slut? Låneföretagens? Hur är det möjligt att så många svenskar idag sitter i såna skuldfällor? Har du frågat dig det?

I ett sånt samhällsklimat finns inte på kartan att göra rätt för sig, det gäller att tänka på sig själv. Att överleva. Utom om man är naiv på gränsen till korkad är det omöjligt att inte vara cynisk.

Det enda som möjliggör att diverse låneföretag kan hålla på är att så många vill "göra rätt för sig". Hade fler resonerat som jag hade vi fanimej sett stora förändringar på sms-lån fronten.

Hur många här undviker låneföretag som tar UC för att belåna sig ytterligare summor via andra kreditbolag... summor de vet de inte har råd att betala . Är det inte lite samma sak som du anser att jag gör fel här? Är det inte i själva verket en accepterad form av bedrägeri? Och vem tjänar på det?

Nej, vakna ur din naiva, välmenande lilla medelsvensson bubbla. Jag har absolut 0 samvetskval att mjölka dessa jävlar på allt de är värda, det gäller även den svenska staten. Min gräns går vid bedrägeri av enda anledningen för att det är straffbart och jag behöver inte mer problem i mitt liv.

Det enda jag ångrar är att jag fattat några riktigt dåliga beslut i all välmening för att hjälpa någon annan. Är väl nåt jag måste jobba på.

Alltså jag är ju också här för att jag överbelånat mig, precis som många andra på det här forumet. Och ja mina skulder har skett pågrund av beroende också. Och vadå staten gör ingenting, vad anser du att skuldsanering är? Det är ju en hjälp av staten att komma på fötter. Du överlever på existensminimum, det är därför det heter existensminimum. Att göra rätt för sig gör man lika mycket för sig själv, som man gör det för andra. Det blir provocerande hur man läser trådar om andra medlemmar på forumet som har så mycket ångest och kämpar så hårt, precis som man själv gör, och så planerar du att glida in på någon räkmacka och inte behöva ta konsekvenser för vad du ställt till med. Jag tjafsar verkligen inte emot att man gömmer undan ett par löner innan löneutmätningen, man behöver en buffert, trots att man ska kunna klara det mesta på existensminimum. Men att försöka göra ett system att fuska till sig så mycket som möjligt när man får en sån fantastisk chans/möjlighet som skuldsanering är inte rätt mot varken dig själv, staten eller dina lånegivare.

Alltså jag är ju också här för att jag överbelånat mig, precis som många andra på det här forumet. Och ja mina skulder har skett pågrund av beroende också. Och vadå staten gör ingenting, vad anser du att skuldsanering är? Det är ju en hjälp av staten att komma på fötter. Du överlever på existensminimum, det är därför det heter existensminimum. Att göra rätt för sig gör man lika mycket för sig själv, som man gör det för andra. Det blir provocerande hur man läser trådar om andra medlemmar på forumet som har så mycket ångest och kämpar så hårt, precis som man själv gör, och så planerar du att glida in på någon räkmacka och inte behöva ta konsekvenser för vad du ställt till med. Jag tjafsar verkligen inte emot att man gömmer undan ett par löner innan löneutmätningen, man behöver en buffert, trots att man ska kunna klara det mesta på existensminimum. Men att försöka göra ett system att fuska till sig så mycket som möjligt när man får en sån fantastisk chans/möjlighet som skuldsanering är inte rätt mot varken dig själv, staten eller dina lånegivare.

Så det är ditt svar på problemet alltså - överskuldsätt befolkningen så de hamnar hos KF och behöver skuldsanering. Bevilja skuldsanering. Problemet löst. Tänker du inte djupare än så?

Svenska staten har inte gjort tillräckligt för att hindra dessa affärsmodeller från att hitta till de mest utsatta. Det är hela min poäng. Hur kan denna affärsmodell existera? Även när man är hos KF får man reklamutskick från asen.

Nej Sverige sätter inte tillräckligt hårt tryck på låneföretagen, det finns inget som rättfätdigar deras existens. Medan banker LÅNAR pengar håller dessa företag snarare på och SÄLJER in pengar till befolkningen. Det är ren försäljning vi talar om. Och du/ni snackar om att göra rätt för sig. För mig är det i detta sammanhang ren loser talk. Det samhället du vill ha och tror dig tillhöra existerar inte längre.

Medan du ser skuldsanering som en "fantastisk chans/möjlighet" ser jag det snarare som statens plikt och skyldighet. Så vi delar inte alls samma syn. Förstår inte hur många av er som fortfarande har ork att buga och vara så inställsamma efter allt fel som gjorts mot er.

"Personligt ansvar" är inget argument att gömma sig bakom när vi har så många utsatta med så stora problem där man just fattar självdestruktiva val och beslut. Det ska inte gå att ta ett lån såhär lätt!

Jag glider inte på nån räkmacka. Att du verkar sakna självbevarelsedrift och bockar och bugar åt asen är inte mitt problem. Jag är inte din fiende.

Senast ändrad:
@Paula

"Vi ser möjligheter där andra ser hinder", eller nåt åt det hållet. Ett av många slogans som jag minns hos låneföretag som riktar in sig på de som redan är överbelånade, andrachansen liksom.

Vad är det egentligen dessa jävlar säljer? Jo, de riktar in sig på de som redan är överbelånade och har dålig kreditvärdighet - och söker ändå att mjölka dem till sista droppen! Det är hela deras affärsmodell.

Och jag ska alltså känna att jag "vill göra rätt för mig" i det samhällsklimatet? Ha !

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp