Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Löneutmätning process

Hej, innan en löneutmätning påbörjar, kollar kf igenom ens bank och kollar vad man gjort med pengar?
eller går de in på banken och kollar ifall man har något dom kan utmäta och sedan när löneutmätningen påbörjar så drar dom av ens lön då.
hört lite olika att de kollar vad man gjort med pengarna innan, ifall man överfört till andra 7-10 tusen så kan de kräva tillbaka pengarna om de anser att det är ”gömda tillgångar” eller om man betalat tillbaka skuld till privatpersoner istället för banker. Även att de kollar kontoutdrag minst 3 månader bakåt upp mot 1 år för att se vad man gjort med ens lön när man fått de.

Löneutmätning och utmätning av egendom är olika saker.

Vid löneutmätning ber KFM oftast dig om ett inkomstunderlag så att de kan ta ställning till hur mycket som skall dras från din lön varje månad. Denna dragning kommer ske tills dess att skulderna är betalda, du får förädnrade inkomster/utgifter eller förändrade livsförhållanden.

Utmätning av egendom vet jag inte när i tiden det sker, men jag antar att KFM skall ha misstankar om att du har värdeföremål eller större mängder kontanter hemma innan de lägger resurser på att åka till dig och leta. Att du fört över lite småsummor hit och dit innan utmätning kan ju vara olika privata skulder du har som du vill reglera tex. Annat är om de vid en bagrundskontroll ser på ditt konto att du köpt guld för 100.000kr så bör KFM anta att du äger detta vilket kan komma att utmätas.

Är ingen expert men så har jag fått det till mig.

Tack för svar, har varken bil eller bostadsrätt så de har inget att utmäta, det kommer bli löneutmätning. Bara otrolig över att de vill ha återkrav på pengar jag överfört till sambo o pappa för ja varit skyldig dom pengar och överfört till dom 1-3 månader innan utmätningen.

Har fört över hela min lön till annan person redan månader innan min löneutmätning började, gått nästan ett år och utmätning är igång sedan ett tag och inga frågor kring varför jag fört över pengar har kommit. Så tror du är safe.

Hej, innan en löneutmätning påbörjar, kollar kf igenom ens bank och kollar vad man gjort med pengar?
eller går de in på banken och kollar ifall man har något dom kan utmäta och sedan när löneutmätningen påbörjar så drar dom av ens lön då.
hört lite olika att de kollar vad man gjort med pengarna innan, ifall man överfört till andra 7-10 tusen så kan de kräva tillbaka pengarna om de anser att det är ”gömda tillgångar” eller om man betalat tillbaka skuld till privatpersoner istället för banker. Även att de kollar kontoutdrag minst 3 månader bakåt upp mot 1 år för att se vad man gjort med ens lön när man fått de.

Inte ens egentligen, det är olika

Har fört över hela min lön till annan person redan månader innan min löneutmätning började, gått nästan ett år och utmätning är igång sedan ett tag och inga frågor kring varför jag fört över pengar har kommit. Så tror du är safe.
Hur länge tog det för dig från att du fick brev från kf tills löneutmätningen var igång? Tror min utmätning kommer börja med juni lönen (inte fått brev hem än) och får slutlön från ett jobb i mitten av juni, är skyldig pappa o sambo o måste betala av dom. Vill inte att det ska bli strul senare och de kräver tbxs pengarna.

Förstår inte ditt svar riktigt, kan du förklara gärna.

Citerade fel inlägg ser jag.

Detta var frasen jag avsåg. Och läste lite fel. Så kan det bli.
"Löneutmätning och utmätning av egendom är olika saker."

Hur länge tog det för dig från att du fick brev från kf tills löneutmätningen var igång? Tror min utmätning kommer börja med juni lönen (inte fått brev hem än) och får slutlön från ett jobb i mitten av juni, är skyldig pappa o sambo o måste betala av dom. Vill inte att det ska bli strul senare och de kräver tbxs pengarna.
Ett par månader. Kommer inte riktigt ihåg. 4-5 månader kanske från att allt registrerades hos KFM och jag "skrev under delgivningen" första gången.

Oj så det tar ett tag? Trodde att man fick hem pappret skrev på och sedan efter 1-2 veckor så var löneutmätningen igång.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp