Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Löneutmätning med sambo...

Hoppas någon kan hjälpa mig innan jag gör något dumt...
Gjorde katastrofaffar med fastigheten med mitt ex => KFM. :'(
Försöker ta tag i livet på nytt, men...

Jag blir inte riktigt klok på KFM's uträkning på Förbehållsbelopp.
Om jag gör kalkylen som ensamstående blir mitt förbehållsbelopp ca 12000.
Om jag däremot gör samma kalkyl och räknar in min flickväns (blivande sambo?) inkomst blir förbehållsbeloppet ca 9000.
Är dessa 9000 vad blir kvar för båda (totalen) eller bara för "mig" (hon har inga skulder)?
Blir hennes inkomster negativt påverkade alls?
Blir hennes arb.givare meddelad?
Är hennes bil/MC i farozonen i något fall?

Snälla hjälp, alla svar mottages tacksamt!!!

Senast ändrad:
Hennes inkomst räknas med för att ni delar på hushållets gemensamma kostnader, tex hyran. Hennes saker är inte i farozonen så länge allt står på henne och hon kan bevisa vid eventuella frågor att det är hon som verkligen äger dom. Tjänar hon tex mer än dig så är det också rimligt att hon står för en större kostnad av det gemensamma tex.

Hennes inkomst räknas med för att ni delar på hushållets gemensamma kostnader, tex hyran. Hennes saker är inte i farozonen så länge allt står på henne och hon kan bevisa vid eventuella frågor att det är hon som verkligen äger dom. Tjänar hon tex mer än dig så är det också rimligt att hon står för en större kostnad av det gemensamma tex.
Tack för svaret!
Nej, hennes inkomst är ca 60-70% av min inkomst.
Är bara orolig att trots lägre inkomst skulle hon "straffas" mer trots att hon inte har med skulderna att göra och hennes brutto-inkomst är betydligt lägre...

Så om jag tolkar det hela rätt så blir mitt förbehållsbelopp ca 9000 och då skall jag betala procentuellt mer av hushållets gemensamma utgifter.
Är detta korrekt uppfattat?

Tack för svaret!
Nej, hennes inkomst är ca 60-70% av min inkomst.
Är bara orolig att trots lägre inkomst skulle hon "straffas" mer trots att hon inte har med skulderna att göra och hennes brutto-inkomst är betydligt lägre...

Så om jag tolkar det hela rätt så blir mitt förbehållsbelopp ca 9000 och då skall jag betala procentuellt mer av hushållets gemensamma utgifter.
Är detta korrekt uppfattat?

Ja så har jag för mig att det är...när min utmätning började pratade jag med kfm och fick hjälp. Men uträkningen som finns på deras sida stämmer väldigt bra.
Eftersom du tjänar mer så är det rimligt att du står för större del av gemensamma kostnader....

Nån som kan rätta mig om jag har fel? :)

Om jag däremot gör samma kalkyl och räknar in min flickväns (blivande sambo?) inkomst blir förbehållsbeloppet ca 9000.
Är dessa 9000 vad blir kvar för båda (totalen) eller bara för "mig" (hon har inga skulder)?

Hon får behålla sin lön. Skulle hon få löneutmätning påverkar det inte ditt förbehållsbelopp.

Egendom ni har hemma hos er anses vara din som utgångsläge.

Hon får behålla sin lön. Skulle hon få löneutmätning påverkar det inte ditt förbehållsbelopp.

Egendom ni har hemma hos er anses vara din som utgångsläge.

Tackar!
Mao så riskerar hon inget så länge det finns kvitton/dokument som visar ägarskapet för värdesaker, bil, mc, osv även om dessa införskaffats nyligen?

Ursäkta dom många frågorna, vill bara inte sätta henne på "pottkanten"...

Tackar!
Mao så riskerar hon inget så länge det finns kvitton/dokument som visar ägarskapet för värdesaker, bil, mc, osv även om dessa införskaffats nyligen?

För min del har det aldrig frågats om tex bilar min man äger.

Hon har inget med dina skulder att göra, dina skulder är dina! Så hon drabbas inte alls.

Tack för alla svar, känner mig något lugnare.
Om någon har några varningens ord mottages dessa tacksamt!

Tackar!

Kan inte säga "inte riskerar "

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp