Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Löneutmätning. Försöker förstå hur det funkar.

Hej.

Jag har tyvärr varit dum och tagit massa lån i försök att få det att funka i många år. Nu klarar jag inte mer och har släppt allt till KFM. Första "skuld att betala" hos KFM har förfallit 4 månader sedan och jag har inte fått något ännu att redovisa inkomster och utgifter. Jag är livrädd varje dag att jag kommer att få hembesök. Bor i hyresrätt,har ingen körkort -ingen bil.

Nu försöker jag förstå detta:

Från att vi registrerar din ansökan tills vi kan påbörja utredning och exempelvis utmäta för att betala en skuld​

25Vardagar
Verkställighet | Senast uppdaterad: 27 december 2024

Från att vi registrerar din ansökan tills vi startar utredning​

4–6Månader
Verkställighet | Senast uppdaterad: 27 december 2024.

Vad gäller i mitt fall?

Tacksam för alla svar.

Det är bara att det tar väldigt lång tid. Dessutom så faller dom efter lite extra här kring jul och nyårsledigheter.

Folk brukar inte tro på mig när jag säger gång på gång att hela processen oftast tar ca 7-8-9 månader från första missade betalning hos bank/borgenär till löneutmätningen startar.
Även för dom som är hos KFM första gången som i detta fall (låter det som).

Har "skuld att betala" förfallit hos KFM för ca 4 månader sen så borde det dock inte vara jättelång tid kvar. I Januari eller Februari så lär löneutmätningen komma igång.

Hembesök låter inte aktuellt om du varken har bil eller fastighet, förutsatt du skriver på det du får i "rimlig" tid.

Tack för ditt svar.

Jag har haft mindre skuld hos oss Kronofogden tidigare som jag har betalat i tid. Så är osäkert om det räknas som första gång nu eller ej.

Tack för ditt svar.

Jag har haft mindre skuld hos oss Kronofogden tidigare som jag har betalat i tid. Så är osäkert om det räknas som första gång nu eller ej.

Då är det inte första gången. Första gången är första gången.

Tack för ditt svar. @Lasseman

Varför tar det längre tid om det är inte första gång man har skuld hos Kronofogden?

@Lasseman hur vanligt är det med hembesök innan löneutmätning börjar?

Det beror på, om det finns förutsättningar för löneutmätning vilket det absolut inte alltid gör så är det ovanligt.

Men det finns ju många som inte kan ha löneutmätning och dom får ju ett ev besök innan..

Jag har varit hem till folk innan dom ens haft chansen att skicka in redogörelsen. Det har helt enkelt funnits förutsättningar för det.

Jag har varit hem till folk innan dom ens haft chansen att skicka in redogörelsen. Det har helt enkelt funnits förutsättningar för det.
Tack för ditt svar.

Men det är ovanligt?

Som jag redan skrev så har jag inte fått redovisa än. Jobbar,så löneutmätning är möjligt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp