Lånelöfte nekad?

Har tittat på ett objekt som verkar väldigt intressant, ligger lite avsides och till ett bra pris (400k). Har några lån och krediter men med tanke på det låga priset på objektet trodde jag inte att det skulle påverka avsevärt..

Skickade in en ansökan om lånelöfte på 500k (bättre att ta lite höjd vid ev. budgivning) hos Handelsbanken igår. Blev idag uppringd av en bankman på det lokala bankkontoret som sa att han ej kunde godkänna lånelöftet. Han sa ej varför och när jag frågade så sa han att det fanns vissa faktorer som påverkade till att de inte kunde godkänna detta.

Nån som kanske kan hjälpa mig förstå varför jag blev nekad? Jag har inga anmärkningar, aldrig haft.

UC som Handelsbanken tog innehöll
4 tidigare UC-förfrågningar (krediter mellan 1000-1500) från känd hemelektroniksfirma.

INKOMSTUPPGIFTER 2014
Överskott av tjänst - 276K

KREDITENGAGEMANG
Blanco - 58K
Kredit - 29K
Tot utnyttjat - 86K
Tot beviljat - 123K

(innan någon påpekar så har jag börjat ta bort och sänka outnyttjade krediter).

Tackar!

Har tittat på ett objekt som verkar väldigt intressant, ligger lite avsides och till ett bra pris (400k). Har några lån och krediter men med tanke på det låga priset på objektet trodde jag inte att det skulle påverka avsevärt..

Skickade in en ansökan om lånelöfte på 500k (bättre att ta lite höjd vid ev. budgivning) hos Handelsbanken igår. Blev idag uppringd av en bankman på det lokala bankkontoret som sa att han ej kunde godkänna lånelöftet. Han sa ej varför och när jag frågade så sa han att det fanns vissa faktorer som påverkade till att de inte kunde godkänna detta.

Nån som kanske kan hjälpa mig förstå varför jag blev nekad? Jag har inga anmärkningar, aldrig haft.

UC som Handelsbanken tog innehöll
4 tidigare UC-förfrågningar (krediter mellan 1000-1500) från känd hemelektroniksfirma.

INKOMSTUPPGIFTER 2014
Överskott av tjänst - 276K

KREDITENGAGEMANG
Blanco - 58K
Kredit - 29K
Tot utnyttjat - 86K
Tot beviljat - 123K

(innan någon påpekar så har jag börjat ta bort och sänka outnyttjade krediter).

Tackar!
När togs dessa 4 UC? Nyligen?
Men klart banken kan svara? De va dålig stil, ring upp bankkontorets chef o fråga varför, det ser ju inte så farligt ut i mina ögon men dom forumet här kan säkert hjälpa.

När togs dessa 4 UC? Nyligen?
Men klart banken kan svara? De va dålig stil, ring upp bankkontorets chef o fråga varför, det ser ju inte så farligt ut i mina ögon men dom forumet här kan säkert hjälpa.

Beror ju på vad man anser att nyligen är.. :)

Datum - Belopp
16-03-02 - 584
15-11-27 - 1.079
15-09-15 - 484
15-07-13 -

Riskprognos stod inte med i UC:n som Handelsbanken tog (UC3) men UC:n som togs 2015-09 hade följande i sig;

1 KREDITOMDÖME
Riskprognos: 1,6 % (0% anger lägsta och 100% högsta risk)

Riskprognos stod inte med i UC:n som Handelsbanken tog (UC3) men UC:n som togs 2015-09 hade följande i sig;

1 KREDITOMDÖME
Riskprognos: 1,6 % (0% anger lägsta och 100% högsta risk)
Ring upp banken och fråga varför? Jag menar, varför skulle de inte berätta varför? Löjligt

Pratade ni om ett lägre belopp? De kan använda samma förfrågan till det i så fall, hundratusen mindre och du har ändå en skvätt kraft i en budgivning då 15% ju ska vara kontant.

Ring upp banken och fråga varför? Jag menar, varför skulle de inte berätta varför? Löjligt

Dels kanske bankkillen inte vet själv, systemet säger nej bara.. Dels är det ju lite av affärshemligheter sådär, man har ställt upp vissa krav för att bevilja kredit/lånelöfte, och då ska man uppfylla dom kraven för att det ska beviljas. Om man går ut och berättar exakt vad vad som innebär avslag eller vilka exakta krav i detalj som finns, så kan man ju jobba för att anpassa sig för att få krediterna beviljade, genom att helt enkelt få saker att se ut som banken vill ha det. (exempel: Ta lån som inte syns eller genererar något på UC i syfte att lösa bort det som syns hos UC, enbart i syfte att få ner de blanco som finns, om det kanske var blancodelen som medförde avslaget, då har man ju faktiskt lika mycket blanco ändå utan att banken vet det och krediter beviljas då trots att det inte riktigt var det banken hade tnäkt att man skulle göra..)

Pratade ni om ett lägre belopp? De kan använda samma förfrågan till det i så fall, hundratusen mindre och du har ändå en skvätt kraft i en budgivning då 15% ju ska vara kontant.

Jag nämnde att objektet låg på 400K men att jag tog 500K för att ha lite höjd vid ev. budgivning men då fick man tillbaka "Nej det är nog bättre att du testar med en annan bank. Ha en bra dag!"

Har du något sparat till kontantinsatsen för du får inte låna 100% av köpeskillingen.

Jag nämnde att objektet låg på 400K men att jag tog 500K för att ha lite höjd vid ev. budgivning men då fick man tillbaka "Nej det är nog bättre att du testar med en annan bank. Ha en bra dag!"

Testa en annan bank, Handelsbanken verkar inte intresserad av att ha dig som kund. Prova vad SBAB säger. Eller Länsförsäkringar,har jag känt som mer human än Handelsbanken.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp