Låna även till handpenning?

Är precis i startgroparna till att sälja min sambos nuvarande hus och köpa ett gemensamt. Med tanke på hur bostadsmarknaden är så har vi svårt att förutspå vad sambon kommer få för sitt hus, där eventuell vinst kommer gå till handpenning på ett nytt hus. Det innebär att risken är att vi står utan handpenning och därför undrar jag lite hur bankerna ställer sig till att ge ett blancolån för handpenning, samt bolån?

Jag har idag en månadsinkomst på 43 k (samt blanco på 485 k) och sambon tjänar 37 k (inga lån utöver befintligt huslån).
Hur tror ni möjligheterna ser ut? Har möte inbokat på Nordea redan men det kanske är värt att sondera terrängen hos fler banker?

Är väldigt svårt att svara på, utan att veta vad priset är på nya boendet och vad handpenningen då blir…

Det som talar emot är att du redan har väldigt högt blancolån.

Väldigt svårt att säga. Men, rent generellt så går bankerna efter kalp kalkylen. Så om du använder en bolånekalkylator och matar in blancolån ocksä, så kan du se hur mycket du / ni kan låna med blancolån. Om det täcker nya bolånet, så ja då bör det fungera.

Historiskt har ett brygglån gått att lösa ganska lätt, men hur kinkig dom är på det nu för tiden får man nog ta med banken i fråga.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp