Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
4.
Klaralån
- Lån utan UC
5.
Brixo Privatlån
- Ingen UC
6.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Tomly
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Flexkontot
- Swish, ingen UC
10.
Ferratum
- Lån utan UC
11.
Brixo
- Swish-utbetalning & Ingen UC
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Lån
Större lån & Samlingslån
Lån / Ränta, Omöjligt att ha full kontroll på sina utgifter?
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Gnetaren" data-source="post: 114869" data-attributes="member: 4201"><p>Tittar lite på ett lån på 100 000kr hos olika aktörer och ser att SEB på ett medlemslån har en effektiv ränta på 4,73%. I deras räkneexempel låna 100 000 återbetala 5 år så blir månadskostnaden 1870kr</p><p>SBAB har en effektiv ränta på 3,97% . I räkneexemplet Låna 100 000 återbetala på 5 år så blir månadsinbetalningen 1992kr</p><p></p><p>Hur går det här ihop? Pratat med SEB, fick en väldigt luddig förklaring med "alla banker räknar olika" , "Räntan kan beräknas på 360dgr kontra 365dgr" (här frågade jag om det betydde att man bara skulle betala ränta i 360dgr hos vissa, så var det inte...), "Avgifter som inte finns med i den effektiva räntan" och en del andra luddigheter som gjorde mig ännu mer vilsen. Det borde vara helt självklart att lägre effektiv ränta ger lägre månadskostnad och lägre belopp att betala tillbaka, men uppenbarligen inte. Har de "önskekalkyler? Räknar vissa banker med ränteökningar i månadsbetalningen utan att skriva in det? Hur ska man räkna? Sitter i telefonkö till SBAB. (en timmes kö) Kanske någon av er kan svara mig?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Gnetaren, post: 114869, member: 4201"] Tittar lite på ett lån på 100 000kr hos olika aktörer och ser att SEB på ett medlemslån har en effektiv ränta på 4,73%. I deras räkneexempel låna 100 000 återbetala 5 år så blir månadskostnaden 1870kr SBAB har en effektiv ränta på 3,97% . I räkneexemplet Låna 100 000 återbetala på 5 år så blir månadsinbetalningen 1992kr Hur går det här ihop? Pratat med SEB, fick en väldigt luddig förklaring med "alla banker räknar olika" , "Räntan kan beräknas på 360dgr kontra 365dgr" (här frågade jag om det betydde att man bara skulle betala ränta i 360dgr hos vissa, så var det inte...), "Avgifter som inte finns med i den effektiva räntan" och en del andra luddigheter som gjorde mig ännu mer vilsen. Det borde vara helt självklart att lägre effektiv ränta ger lägre månadskostnad och lägre belopp att betala tillbaka, men uppenbarligen inte. Har de "önskekalkyler? Räknar vissa banker med ränteökningar i månadsbetalningen utan att skriva in det? Hur ska man räkna? Sitter i telefonkö till SBAB. (en timmes kö) Kanske någon av er kan svara mig? [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Lån
Större lån & Samlingslån
Lån / Ränta, Omöjligt att ha full kontroll på sina utgifter?
Topp