Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Lån mellan privatpersoner

Någon som använt Riquest appen? Ska låna ut en större summa till min kollega och vill ha digitalt skuldebrev som underlag.

Inte prövat men ett skuldebrev gör ju inte att kollegan nödvändigtvis betalar.

Jag tänkte mer att jag kan gå vidare om jag skulle sättas i en sådan situation? Annars finns det inget som ”bevisar” att det var ett lån? En Swish eller överföring på banken klassas som gåva?

Inte prövat men ett skuldebrev gör ju inte att kollegan nödvändigtvis betalar.
Precis det jag kollade efter på deras hemsida bland Frågor och Svar, vad hände om "kompisen" inte betalar, men hittade ingen info om det.
Ibland kan det finnas ngn sorts garanti fr den som upprättat tjänsten men som sagt hittade ingen info.

Jag tänkte mer att jag kan gå vidare om jag skulle sättas i en sådan situation? Annars finns det inget som ”bevisar” att det var ett lån? En Swish eller överföring på banken klassas som gåva?
Det kan ju underlätta om kollegan bestrider föreläggandet förstås.. men vips ska kollegan ha skuldsanering och du får försöka känna glädje över att personen blir skuldfri.

Varför lånar inte kollegan av en bank?

Påminner om denna regel, har fått ta bort en del inlägg här:
Lån av pengar mellan medlemmar är inte tillåtet. Det är därmed inte tillåtet av använda PM-funktionen i detta ändamål eller att be om ett privat lån i forumet. Eller för den delen att som privatperson erbjuda sig att låna ut.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp