Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kronofogden utmätning hus

Hej. Jag har haft skuld hos Kfm sedan 2013 och i dagsläget är min skuld 440 000 kr. Det är inkasso,blancolån mm. Inget till staten.
För 2 år sedan gjorde dom en utredning och då utmätte dom inte vårt hus för dom ansåg att det inte fanns nåt övervärde.
Nu har dom påbörjat en utredning häromdagen igen och dom skall även utreda huset. Jag har redan löneutmätning och dom drar ca 8000 kr varje månad.
Min fråga är vad som menas med skäligt överskott av vinst vid försäljning?

Vi har lån på ca 1 miljon, taxeringsvårdet är 975000 kr. 4 st panbrev. Huset är inte så bra skick men kan tippa på att vi kan få ut max 1.4 miljoner för huset. Jag äger halva huset.
Hur mycket vinst blir det efter att alla kostnader är dragna efter försäljning?
Hoppas ni förstår min fråga?

För mig känns det galet att utmäta huset om jag får det mesta av skulderna kvar.

Och en till fundering...vi har en son som är 18 går i skola och har autism.tar dom hänsyn till det?

Är så orolig för det kommer bli svårt att få någon bostad.

Det överskottet är nog tillräckligt för att det ska vara försvarbart.. så det beror nog på om sökande vill. Hänsyn till barn tas men är överskottet nog så innebär det att hänsyn tagits men inte får det att väga över.
Att det är svårt att fixa ny bostad får man inte ta hänsyn till.

Tack för ditt svar.
Jag läste någonstans att dom måste ta hänsyn ifall någon i familjen är allvarligt sjuk och vår son har autism och för honom är minsta lilla förändring en katastrof. Kan man på något sätt åberopa detta?
Och vet ni på ca hur mycket kostnaderna är för försäljning av fastighet? För den måste ju dras från vinstsumman.
För om min vinst uppgår till ca 200000 kr så ska dom dra av kostander för försäljning mm då täcker det ju inte ens hälften av skulderna.
Kan man i såna fall överklaga detta på något vis?

Tack för ditt svar.
Jag läste någonstans att dom måste ta hänsyn ifall någon i familjen är allvarligt sjuk och vår son har autism och för honom är minsta lilla förändring en katastrof. Kan man på något sätt åberopa detta?
Och vet ni på ca hur mycket kostnaderna är för försäljning av fastighet? För den måste ju dras från vinstsumman.
För om min vinst uppgår till ca 200000 kr så ska dom dra av kostander för försäljning mm då täcker det ju inte ens hälften av skulderna.
Hur stora är dom enskilda skulderna? Jag har förstått det som att ju större skulden är desto större risk att huset möts ut.

Jag tror absolut att du kan åberopa att din son har autism. Det borde absolut kunna väga in.

Jag räknar med att snart va i samma situation som dig. Här löneutmätning men ön har de inte börjat utreda huset. Är jätte orolig för detta! Funderar på om Det kan löna sig att prata med de olika långivarna och vödja till att de inte vill att huset ska utmätas.

Önskar dig all lycka till!

Dom enskilda skulderna är säkert till 20 olika bolag. Den stärsta skulden är till marginalen bank på ca 240000 kr. Resten är mindre skulder så som sms lån andra blanco lån.
Jag har läst nånstans att om någon som man har skuld säger ja till att utmäta huset så kan dom ibland gå med på att inte göra det om man betalar extra till dom utöver införsel.

Jag hoppas verkligen det löser sig för dig också med allt.

En fundering till, om Kfm redan påbörjat en förinledande undersökning, kan jag fortfarande skriva över fastigheten på min man? På så sätt skulle vi kunna rädda vårt boende. Eller är det försent?
Om det går.vem kontaktar man då för att skriva min del av huset på honom?

En fundering till, om Kfm redan påbörjat en förinledande undersökning, kan jag fortfarande skriva över fastigheten på min man? På så sätt skulle vi kunna rädda vårt boende. Eller är det försent?
Om det går.vem kontaktar man då för att skriva min del av huset på honom?

En sån åtgärd går givetvis att backa.. någon sökande sätter dig i personlig konkurs och kan däreigenom återvinna (upphäva) gåvan..

Hur stora är dom enskilda skulderna? Jag har förstått det som att ju större skulden är desto större risk att huset möts ut.

Jag tror absolut att du kan åberopa att din son har autism. Det borde absolut kunna väga in.

Jag räknar med att snart va i samma situation som dig. Här löneutmätning men ön har de inte börjat utreda huset. Är jätte orolig för detta! Funderar på om Det kan löna sig att prata med de olika långivarna och vödja till att de inte vill att huset ska utmätas.

Önskar dig all lycka till!

Klart man kan åberopa. Man kan åberopa precis vad som helst.

Ett utnätningsbeslut går också att överklaga och där får man också åberopa vad man vill.

Tack för ditt svar.

Koatnader bero lite på, en vanlig villa är inte jättedyr att värdera om den inte ligger otroligt långt bort från närmsta större ort.. finns det skog och markarealer, att det är mer eller mindre ett jordbruk så brukar det vara dyrt.
En vanlig villa kanske kostnaderna landar på 40k inklusive försäljningsavgifter. Man har med det när man räknar på ev överskott.

Om du någon gång tänkt dig att få skuldsanering så bör du inte "skriva bort" din del av huset.. då har du ju inte gjort allt för att minska skuldsättningen, snarare jobbat på för att undvika att tillgångar du har gått till skulderna, sånt har jag sett avslag på ganska nyligen och det huset gavs bort för över 15 år sedan.

Då törs jag inte ta risken ifall dom sätter mig i persolig konkurs. Illa redan som det är.

Jag får hoppas på det bästa att dom kommer fram till samma sak som för 2 år sedan att det inte är värt att sälja huset.att vinsten inte blir försvarsbar.

För jag har tagit upp med Kfm efter att pratat med min man, att han går in med 10 000 kr/månaden utöver min införsel och då är min skuld betald på drygt 2 år. Vi får börja så och hoppas att inte husförsäljningen blir aktuell.

Men går det så långt att dom ska utmäta så skall jag dra ärendet så långt det bara går.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp