Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kronofogden? Ja eller nej? Vad händer?

Separerat i somras,
Bor med två barn i en hyrd liten campingstuga just nu och ska flytta till ett annat hus efter jul jag ska hyra en stund.

Har skulder på cirka 1.1m, flera lån/krediter några av dem ligger hos inkasso, inget hos Kronofogden idag.

Studerar och har CSN bidrag + lån samt barnbidrag för två barn som inkomst.(Även underhåll i form av mat/inköp till barnen osv, alltså ingen fast summa.)

jag ska träffa skuldrådgivare på onsdag och nu funderar jag.. vad händer när och om man släpper allt till kronofogden för att ansöka om skuldsanering? Riskerar man något med det? Alltså om jag blir sambo i framtiden osv tex?
Kan någon förklara lite för- och nackdelar med att släppa allt?

jag mår så jävla dåligt över allt och ska försöka sälja av mer saker men just nu tycker jag att det absolut inte går att sälja något..

Utifrån det du berättar ovan, så låter det som din situation är ohållbar. Att täcka lån med nya lån fungerar inte i längden, så om du inte ser en inkomsthöjning i närtid är min rekommendation att släppa allt och därmed på en drägligare tillvaro. Drägligare i form av att du varje månad har pengar att leva på och slipper allt pusslande med betalningar, inkasso och nya lån.

Det negativa är såklart att du får anmärkningar och konsekvenserna av det (delvis är det positivt, det hindrar dig från nya lån).
Om du får till skuldsanering, är det fem år med knappa resurser - men ärligt så kanske det ändå är bättre än du har det idag? Bara du som kan bedöma/värdera det.

Separerat i somras,
Bor med två barn i en hyrd liten campingstuga just nu och ska flytta till ett annat hus efter jul jag ska hyra en stund.

Har skulder på cirka 1.1m, flera lån/krediter några av dem ligger hos inkasso, inget hos Kronofogden idag.

Studerar och har CSN bidrag + lån samt barnbidrag för två barn som inkomst.(Även underhåll i form av mat/inköp till barnen osv, alltså ingen fast summa.)

jag ska träffa skuldrådgivare på onsdag och nu funderar jag.. vad händer när och om man släpper allt till kronofogden för att ansöka om skuldsanering? Riskerar man något med det? Alltså om jag blir sambo i framtiden osv tex?

jag mår så jävla dåligt över allt och ska försöka sälja av mer saker men just nu tycker jag att det absolut inte går att sälja något..
Beklagar din situation! Jag är ingen expert på detta men jag har haft skulder hos kronofogden förr och riskerar hamna där ännu en gång. Det du ska ha i åtanke är att skuldsanering inte är något som är givet att man får igenom. Det blir svårt att ta lån, stå på abonnemang och på vissa håll även att skaffa bostad om man har kronofogdenskulder.
Sen skulle jag ändå säga att fördelar och nackdelar beror på hur din situation ser ut. Går du back varje månad och att du inte ser att det kan vändas inom en snar framtid, ja då kanske det är bättre att släppa allt.

Tack för era svar
Nej det fungerar inte längre, går back varje månad och försöker pussla ihop allt eftersom vilket gör att man inte mår särskilt bra.

har redan ett abonnemang för telefonen som rullar på och behöver inte teckna nya på många år. Bostaden är löst och ingen kreditkoll sker där via så den delen är också löst.
Nya lån vill jag absolut inte ha.

hur pass små ska barnen vara om man vill ansöka om förkortad skuldsanering?

vad kan göra att man inte får igenom en skuldsanering, hur lång handläggningstid och vad sker om den inte går igenom? Vad händer med skulderna då?

Tack för era svar
Nej det fungerar inte längre, går back varje månad och försöker pussla ihop allt eftersom vilket gör att man inte mår särskilt bra.

har redan ett abonnemang för telefonen som rullar på och behöver inte teckna nya på många år. Bostaden är löst och ingen kreditkoll sker där via så den delen är också löst.
Nya lån vill jag absolut inte ha.

hur pass små ska barnen vara om man vill ansöka om förkortad skuldsanering?

vad kan göra att man inte får igenom en skuldsanering, hur lång handläggningstid och vad sker om den inte går igenom? Vad händer med skulderna då?
Förkortad skuldsanering är inget man ansöker om, det är upp till handläggaren.

Ha det i åtanke. Det kan ta länge innan du får igenom en ansökan om skuldsanering.

Jag valde själv att släppa allt till kronofogden för över 1år sen. Dock inte så stora skulder som miljonen.
Ligger på strax över 400k i skuld nu.

Men att leva med tanken varje månad att pussla ihop allt blir riktigt slitsamt tillslut.
Vill nog säga att min tillvaro är ändå till det bättre även fast man står under löneutmätning.
Begränsad till de mesta absolut.
Men absolut inte ohållbart som det var innan jag hade löneutmätning.

Har även jag barn & familj. Vilket kan vara lite extra kämpigt ibland men allt går med rätt inställning!

Vad sker under tiden man väntar på ansökan och vad händer om den inte blir godkänd?

Löneutmätning pågår även vid ansökan om skuldsanering, vid avslag likaså.
Någon kan nog den biten bättre då jag själv inte ansökt om det och kommer heller ej göra.

Separerat i somras,

Vad har lånen gått till? Med tanke på hur stor summa det är. Det kan ha betydelse för en ansökan av sanering, när tog du ditt senaste lån?

Hur länge har du kvar på studierna? Inget jobb? Inte alltid positivt inför ansökan om sanering eftersom att det är svårt att beräkna din framtida inkomst.

Kronofogden bedömer om betalplanen bör bli kortare, det kan du ej påverka.

Om du skulle få sanering och vilja bli sambo så kommer dom räkna på era båda inkomster och den som tjänar mest förväntas stå för mer av kostnaderna i hushållet.

Med så höga skulder har du nog inte mycket att förlora på att släppa allt, mest att vinna.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp