Det är dumt att fråga de som sköter rekryteringen om sånt då det enbart väcker misstankar om att man har något att dölja.Hej
Vet ni vilken kreditupplysning som vanligtvis tas vid rekrytering/säkerhetsprövning?
Kommer tas på mig och jag vill gärna vet vilken, men vet inte om man kan få reda på de i förväg..
Jag hade önskat veta innan, men osäker om de går att ta reda på...Det är dumt att fråga de som sköter rekryteringen om sånt då det enbart väcker misstankar om att man har något att dölja.
ver ej hur det är vid tjänster med säkerhetsprövning, men D&B är vanligt vid många tjänster nuförtiden.
Ok, vad hade du för säkerhetsklass?På mig tog dom uc. Tror säkert de beror på vilken nivå av säkerhetsklassning
Detta gäller säkerhetsklass 3, och kreditkoll ingårVid säkerhetsklass 3 så görs ingen kreditkoll. Vid 2 och 1 så kollas både du och den du lever med.
Detta gäller säkerhetsklass 3, och kreditkoll ingår
Vem som helst kan ta en kreditupplysning. Du ska ju dock alltid få en kopia och företagen brukar informera i förväg.Undrar också: finns det några regler för detta kring rekrytering när kreditupplysning ska tas eller inte tas?
Om jag söker ett jobb. Får företagen göra kontroll hur som helst på uc eller måste det vara säkerhetsklass på tjänsgen för att motivera en kreditkontroll? Annars är det väll extremt svårt att veta om det tas eller inte?