Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Kreditbedömning Luma Finans

Hej!

Jag har bara en liten fundering gällande
Lumify
Credifi
Binly
Tomly
Som jag förstår alla hör till samma bolag Luma Finans?

Innan jag börjar vill jag säga att jag vet att detta är mitt ansvar och jag som satt mig i denna situationen. Men jag börjar ändå fundera vad detta bolaget gör för kreditkoller?

Jag vet att man varnar ang dessa bolag i det här forumet och medveten om att dom inte är roliga att ha ingått avtal men, men det var kris från början och sen har skulden växt för att månadsavgifterna har varit så höga.

Efter några månader har kostnaderna skenet.
Jag har totalt 103,000:- fördelat på dessa 4 aktörer.
Jag ska betala 14,500:- i månaden.
Jag ansökte och kreditprövningar gjordes - ok.
Jag har en taxerad inkomst på 184,000:-
Vilket ger ca 11,000:- efter skatt varje månad.
Fyllde ju även i andra kostnader såsom hyra mm vid ansökan.

Funderar bara nu i efterhand hur sjutton jag kunde gå igenom deras kreditprövning?
Har alltså netto in 11,000:-/m
Och nu lånekostnader på 14,500:-/m

Hur är det ens möjligt?

Säger sig ju helt glasklart just nu att detta kommer att gå åt skogen, nu denna månad.

Anledningen till lån från början var en flytt samt stor akut tandvård. Jag väntar ett större arv och tänkte att jag kan "gå på knäna" tills dess, eftersom jag vet att jag snart kommer att kunna betala.

Kontaktar man någon av dessa bolag finns det INGENTING dom kan göra, trots att dom skriver på sin hemsida
"Vid helt uteblivna betalningar trots påminnelser så riskerar du att kreditavtalet sägs upp i sin helhet, vilket betyder att du måste återbetala det totala kvarvarande kreditbeloppet på en gång. Då är det mycket bättre om du istället kontaktar oss i god tid, så vi får försöka lösa situationen tillsammans på bästa vis.

suck.

Innan jag börjar vill jag säga att jag vet att detta är mitt ansvar och jag som satt mig i denna situationen. Men jag börjar ändå fundera vad detta bolaget gör för kreditkoller?
Håller faktiskt inte med alls om att det är ditt ansvar.

Med 184000 kr i månaden och 11.000 efter skatt som ska täcka hyran, el, mat, bredband, mobil etc så går inte en KALP (Kvar att leva på kalkyl) ihop.
Det är deras ansvar att neka dig efter man redan godkänd 1-2-3 dyra lån. Att godkänna ett tredje eller fjärde lån - då skulle jag vilja hävda dett det solklart är deras uppgift att veta att du går kraftigt minus varje månad och att det är brottsligt på deras ansvar, inte ditt ansvar.

Detta är i min mening ett grovt brott mot konsumentkreditlagen som tar upp ansvarsfull kreditgivning att skydda konsumenter från riskfylld kreditgivning och överskuldsättning. Vilket vissa banker verkar ge blanka fan i.
Dom ska också ha utbildad personal som säkerställer att man upprätthåller ansvarsfull kreditgivning och tar rationella beslut.

KALP och Ansvarsfull Kreditgivning för att som borgenär bevilja lån är lag. Det gör att ansvaret väldigt solklart ligger på Luma Finans och Binly Finans att neka lånet i detta fallet (som i många fall och även lån jag tagit).
Du har bara gjort en ansökan. Det är kreditgivare som har ansvaret att neka eller bevilja de 4 lånen du fått på rätt grunder och om man har betalningsförmåga eller ej (enligt lag).

Senast ändrad:
Tror i ärlighetens namn detta bolag skiter i allt ansvar. Då dom inte ansökt om banktillstånd och kommer vara borta om något år. Och pappa staten ser till att betalningen för deras oansvariga kreditgivning blir återbetald genom kronofogden

Sämsta bolaget någonsin, helt sjukt att dom fortfarande får låna ut pengar.
Släpp allt till inkasso du kan få till en betalplan med en tredjedel av det du betalar idag

Ja jag förstår ju att jag måste göra det. Men eftersom jag inom kanske 2 - 3 månader kommer att kunna betala bort allt, så är jag ganska rädd för att hinna få en betalningsanmärkning om jag släpper dessa nu....

Shit...

Ja jag förstår ju att jag måste göra det. Men eftersom jag inom kanske 2 - 3 månader kommer att kunna betala bort allt, så är jag ganska rädd för att hinna få en betalningsanmärkning om jag släpper dessa nu....

Shit...
Oavsett så tar det 3 månader innan de går vidare så du ligger ändå rätt till, sen får du inga betalningsanmärkningar om det går till inkasso

Oavsett så tar det 3 månader innan de går vidare så du ligger ändå rätt till, sen får du inga betalningsanmärkningar om det går till inkasso
Ja jag hoppas det är så, har läst en del i detta forum och det verkar vara väldigt olika hur snabbt dom skickar det vidare, och del verkar få det skickat direkt till Kronofogden.
Men jag inser ju att nu är det omöjligt att hålla detta flytande, så jag får hoppas det tar lite tid!
Tack för ditt svar.

När jag ser detta lite utifrån så verkar det faktiskt väldigt konstigt att alla dessa har gått igenom, när inte ens HELA min årsinkomst räcker.

Ställde upp det Kostnad av lånet på 12 mån.
Binly 43,000:-
Tomly 38,000:-
Lumify 44,000:-
Credifi 15,000:-
= 140,000:-

Min årsbetalning till detta är alltså 140,000:- och min nettoinkomst på hela året är......ca 130,000:- ......

Inte ens jag har 0:- i hyra och 0:- i matkostnader och 0:- i allt övrigt. Inte ens då kan jag betala för lånekostnaderna.

Jag skrattar nästan?!

Hur är detta möjligt?
Dom har ju sett min årsinkomst på kreditprövningarna?

När jag ser detta lite utifrån så verkar det faktiskt väldigt konstigt att alla dessa har gått igenom, när inte ens HELA min årsinkomst räcker.

Ställde upp det Kostnad av lånet på 12 mån.
Binly 43,000:-
Tomly 38,000:-
Lumify 44,000:-
Credifi 15,000:-
= 140,000:-

Min årsbetalning till detta är alltså 140,000:- och min nettoinkomst på hela året är......ca 130,000:- ......

Inte ens jag har 0:- i hyra och 0:- i matkostnader och 0:- i allt övrigt. Inte ens då kan jag betala för lånekostnaderna.

Jag skrattar nästan?!

Hur är detta möjligt?
Dom har ju sett min årsinkomst på kreditprövningarna?

Dom är kända för detta med bristande kreditprövning hos Konsumentverket sen 2022. Men verkar inte ha tagit några åtgärder

Hej!

Jag har bara en liten fundering gällande
Lumify
Credifi
Binly
Tomly
Som jag förstår alla hör till samma bolag Luma Finans?

Jag vet att man varnar ang dessa bolag i det här forumet och medveten om att dom inte är roliga att ha ingått avtal men, men det var kris från början och sen har skulden växt för att månadsavgifterna har varit så höga.

Efter några månader har kostnaderna skenet.
Jag har totalt 103,000:- fördelat på dessa 4 aktörer.
Jag ska betala 14,500:- i månaden.
Jag ansökte och kreditprövningar gjordes - ok.
Jag har en taxerad inkomst på 184,000:-
Vilket ger ca 11,000:- efter skatt varje månad.
Fyllde ju även i andra kostnader såsom hyra mm vid ansökan.

Funderar bara nu i efterhand hur sjutton jag kunde gå igenom deras kreditprövning?
Har alltså netto in 11,000:-/m
Och nu lånekostnader på 14,500:-/m

Hur är det ens möjligt?

Säger sig ju helt glasklart just nu att detta kommer att gå åt skogen, nu denna månad.

Anledningen till lån från början var en flytt samt stor akut tandvård. Jag väntar ett större arv och tänkte att jag kan "gå på knäna" tills dess, eftersom jag vet att jag snart kommer att kunna betala.

Kontaktar man någon av dessa bolag finns det INGENTING dom kan göra, trots att dom skriver på sin hemsida
"Vid helt uteblivna betalningar trots påminnelser så riskerar du att kreditavtalet sägs upp i sin helhet, vilket betyder att du måste återbetala det totala kvarvarande kreditbeloppet på en gång. Då är det mycket bättre om du istället kontaktar oss i god tid, så vi får försöka lösa situationen tillsammans på bästa vis.

suck.
Är i exakt samma situation, och jag ställer mig även frågan hur dom gör sin kreditprövning. Har provat att söka samlingslån och 40 långivare via UC vill inte ta i mig med tång, men luma finans beviljar mig gång på gång. Min ekonomi går minus varje månad och det borde kreditprövningen se kan man tycka. Vissa (jag) ska inte få ta snabblån.

Månadskostnad den här månaden:
Lumify: ca 3500:- skuld 11000:-
Binly: ca 10000:- skuld 42000:-
Credifi: ca 10000:- skuld 38000:-
Tomly: ca 6000:- skuld 25000:-

Så 29500:- i månadskostnad känns ju fullt rimligt eller?

Har ringt dom flera gånger och helt omöjligt att lösa situationen tillsammans på bästa vis.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp