Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kontokredit och dess påverkan på UC kreditvärdighet

Som de flesta kanske märkte så registrerade Telia sina kunders delbetalning av mobil och andra tillbehör helt plötsligt på UC. Som ja förstått det så har de flesta inte fått större bekymmer med UC score, andra värre. Det får mig att undra litegrann, för jag var en av dom drabbade. Vaknade imorse med att min UC score hade gått från mycket bra till mindre bra på bara över en dag. Delbetalningen räknas i UC som kontokredit och den ligger för min del på max 20.000 kronor. Ändringen såg jag förra månaden, men idag märkte jag att UC ändrades rejält. Är det vanligt att man får såna stora ändringar i kreditvärdighet över en sådan liten summa, speciellt när det är en vis kontokredit? Blev ju inte så värst glad över att ha gått ner så lågt - och det gjordes utan att Telia tog en extra kreditupplysning. Har haft kontokredit innan för längesen men minns inte att det tog såhär rejält på ens score trots att man har helt skötsam ekonomi. Ja betalar av den inom kort och hoppas på förändring men vore kul att bolla åsikter och erfarenheter.

Vad har ni för tankar och funderingar kring det?

Om jag förstår det rätt så beror det väl en hel del på hur stor del av den totala krediten som är använd. I mitt fall har jag just köpt ny mobiltelefon så har 8500 av 10000 använt på Telia. Men jag har ganska lite använt på kreditkorten så totalt har jag ungefär 14000 av 95000 använt i krediter så det påverkade inte så mycket. Ingen skillnad på tiotaliga skalan men gick från 678 till 670 på den andra.

Håller med Gaston. Det är totalen som räknas typ. Så är Telia maxad, alltså 20k av 20k så påverkas de givetvis negativt om de är den enda kredit man har.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp