Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kontaktat kommunens skuld-och budgetrådgivare. Vad händer sen?

Jag har nu äntligen tagit tag i mina skulder och kontaktar kommunen för att ansöka om skuldsanering. Jag har kanske närmare 600000kr, kanske även ännu mer, har inte riktigt koll då det är så mycket. Detta är skulder som bara växer på grund av sjuka räntor. Gått back nästan en hel lön på grund av alla avbetalningar på lån, fick ta nya lån för att betala av gamla, snöbollseffekten funkade ett tag men inte i längden. Till slut fick jag ta lån för att ens betala hyran, för allt annat gick till skulderna. Jag har två barn också, så detta var på något sätt en ringklocka som väckte mig och fick mig att inse att vänta nu, du och dina barn kan ju bli vräkta. Detta kommer ta hela livet att betala av med löneutmätningen. Jag har släppt alla lån, tagit bort alla autogiro och även inkasso har jag slutat svara på, låt allt gå till Kronofogden tänkte jag. Samma dag kontaktade jag skuldrådgivare via kommunen, hon ringde mig och bokade telefonmöte om två veckor. Någon som har gjort samma och fått också telefonmöte sen, vad ledde det till sen? Vad kommer det pratas om under samtalet? Hur ska jag förbereda mig? Fick liksom inga instruktioner, utan bara att vi bokade ett samtal på telefonen

Jag har nu äntligen tagit tag i mina skulder och kontaktar kommunen för att ansöka om skuldsanering. Jag har kanske närmare 600000kr, kanske även ännu mer, har inte riktigt koll då det är så mycket. Detta är skulder som bara växer på grund av sjuka räntor. Gått back nästan en hel lön på grund av alla avbetalningar på lån, fick ta nya lån för att betala av gamla, snöbollseffekten funkade ett tag men inte i längden. Till slut fick jag ta lån för att ens betala hyran, för allt annat gick till skulderna. Jag har två barn också, så detta var på något sätt en ringklocka som väckte mig och fick mig att inse att vänta nu, du och dina barn kan ju bli vräkta. Detta kommer ta hela livet att betala av med löneutmätningen. Jag har släppt alla lån, tagit bort alla autogiro och även inkasso har jag slutat svara på, låt allt gå till Kronofogden tänkte jag. Samma dag kontaktade jag skuldrådgivare via kommunen, hon ringde mig och bokade telefonmöte om två veckor. Någon som har gjort samma och fått också telefonmöte sen, vad ledde det till sen? Vad kommer det pratas om under samtalet? Hur ska jag förbereda mig? Fick liksom inga instruktioner, utan bara att vi bokade ett samtal på telefonen
En sak är iaf att du har koll på alla siffror, hur mkt lån du har på kronan, vad som går ut och vad som går in. Ta kontroll fast de ser illa ut och de går rätt fort och få koll med ett papper och penna, lite inloggningar och telefonsamtal så du har koll när du ska dit

Vad starkt gjort av dig att äntligen ta det här steget, särskilt med tanke på barnen – det är ofta den mest effektiva väckarklockan som finns. Under samtalet med skuldrådgivaren kommer fokus ligga på att kartlägga din ekonomi, så försök att sammanställa en lista på alla dina skulder, inkomster och fasta utgifter så gott du kan. Rådgivaren vill se om du uppfyller kraven för skuldsanering eller om det finns andra vägar, och hen kommer guida dig genom ansökningsprocessen steg för steg. Att du redan släppt betalningarna till Kronofogden är en vanlig strategi när situationen är ohållbar, så oroa dig inte för det; fokusera istället på att vara helt ärlig med siffrorna under mötet så att ni får en korrekt bild av läget direkt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp