Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kommer Kronofogden komma hem till mig

jag har fått hem brevet ”skuld att betala” fick första i slutet av september och sen två stycken idag.
Jag kommer inte kunna betala hela summan men kommer betala av en del varje månad. I januari kommer jag få en stor summa pengar och kan då betala hela skulden.
Har ännu inte fått brev hem om att fylla i mina inkomster, kommer det komma? Eller kan KFM se att jag tjänar för dåligt och att dom hoppar över det? Jag är nämligen studerande och jobbar endast xtra.

Eller hur lång tid brukar det ta innan papperna för att fylla i inkomst kommer?

Om man har för låg inkomst för utmätning, kommer dom alltid på ett hembesök då? Är så rädd för det då jag inte berättat för min sambo och helst vill undvika det. Jag bor i hyresrätt och har inget av värde dom kan ta.

Skulden är på ca 28.000 men jag kommer som sagt kunna betala av den fram till januari.
Har även idag mailat dom som skulden ligger hos ang avbetalningsplan. Men den risken är väl liten att dom går med på det.

Det dröjer nog någon månad innan dom skickar brev om där du ska fylla i dina inkomster.
För mig tog det ett säkert 5-6 månader från att skulden kom till kronofogden.
Men försök betala av på skulden varje månad så hinner du nog färdigt innan det blir införsel.
Dom brukar kolla tillgångar först så som lön, om man har sparade pengar på banken mm innan dim kommer och gör hembesök.

Det dröjer nog någon månad innan dom skickar brev om där du ska fylla i dina inkomster.
För mig tog det ett säkert 5-6 månader från att skulden kom till kronofogden.
Men försök betala av på skulden varje månad så hinner du nog färdigt innan det blir införsel.
Dom brukar kolla tillgångar först så som lön, om man har sparade pengar på banken mm innan dim kommer och gör hembesök.

Ja vore ju kanon om det tog ett tag till, kommer ju börja betala av nästa månad (är många små skulder) och sen kommer jag jobba mycket i december och få en riktigt bra summa i januari så jag kan betala av det sista då. Så dröjer det bara lite till så går det ju bra. Min största skräck är ju att dom skulle komma hem till mig och försöka ta saker samt att jag då måste berätta för min sambo. Problemet är ju att jag studerar och jobbar xtra så det kommer inte finnas något utrymme för att dom ska dra något på inkomsten (eftersom csn inte räknas som inkomst) bor i en hyresrätt, leasar en bil och har inga pengar på banken eller annat som dom kan ta. Därför tänker jag att dom kanske då gör ett hembesök när dom ser att det inte går att ta på lönen.

Jag tror du kan vara lugn. Dom kommer inte så fort. Som sagt för mig tog det från att få "skuld att betala" till att dom började utreda mina tillgångar ca 5-6 månader.
Du har inte så mycket skuld så den kan du säkert betala av rätt så fort.
Lycka till med allt.

Jag tror du kan vara lugn. Dom kommer inte så fort. Som sagt för mig tog det från att få "skuld att betala" till att dom började utreda mina tillgångar ca 5-6 månader.
Du har inte så mycket skuld så den kan du säkert betala av rätt så fort.
Lycka till med allt.

I vilket skede kontaktar de arbetsgivaren?

Det är när dom börjar kolla dina tillgångar. Du kommer få en förfrågan hemskickad där du ska redovisa inkomster då skickar dom även en förfrågan till din arbetsgivare för att kolla hur mycket du tjänar.

Hembesök har ingen koppling till skuldens storlek att göra, mer om man kan förväntas hitta något av värde.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp