Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Klar med skuldsanering – vad gör jag med sparandet nu?

Hej på er!

Jag behöver lite råd och perspektiv från er som är insatta. Det är nämligen så att jag äntligen är helt klar med min skuldsanering! Det känns helt fantastiskt och som en enorm lättnad. Idag har jag en årsinkomst på 500k och mitt UC kreditscore ligger på fina 0,4%.

Efter att alla mina räkningar är betalda (inklusive min förmånsbil via jobbet) kommer jag att kunna lägga undan mellan 10-15k varje månad.

Nu till mitt dilemma: Hur ska jag placera pengarna? Ska jag satsa på ett vanligt sparkonto med bra sparränta, eller är det bättre att börja investera via Avanza? Problemet är att jag tyvärr inte kan någonting alls om värdepapper, aktier eller investeringar i dagsläget.

• Hur hade ni lagt upp det i min situation?
  • Finns det några enkla, "smarta" nybörjartips för att komma igång utan att ta för stora risker?
Tacksam för all hjälp, tips och guidning jag kan få!

Stort grattis till att bli skuldfri!!

Jag hade börjat med att spara ett buffertkonto (sparkontot med ränta) på typ 20-30.000 för nödsituation. Pengar du aldrig rör utom i nödsituation
Sen ett sparkonto med ränta på 2-3 nettolöner ca 65000-100.000

När du har ovan buffertkonto + ett sparkonto så välj en sparform som passar dig. Vill du ha ett ISK konto men inte ha stenkoll så börja köpa indexfonder om du är ute efter avkastning och växa, vill du ha ett konto för mål: resa/kontantinsats/bil/tv etc kan du spara för det.

1. Buffertkonto
2. Sparkonto
3. Ett tredje valfritt sparande som passar dig. Ex något specifikt mål som du vill spara till eller en portfölj på ISK av tillgångar

Det är min sparplan efter jag är klar med skuldsaneringen.

Stort grattis till att bli skuldfri!!

Jag hade börjat med att spara ett buffertkonto (sparkontot med ränta) på typ 20-30.000 för nödsituation. Pengar du aldrig rör utom i nödsituation
Sen ett sparkonto med ränta på 2-3 nettolöner ca 65000-100.000

När du har ovan buffertkonto + ett sparkonto så välj en sparform som passar dig. Vill du ha ett ISK konto men inte ha stenkoll så börja köpa indexfonder om du är ute efter avkastning och växa, vill du ha ett konto för mål: resa/kontantinsats/bil/tv etc kan du spara för det.

1. Buffertkonto
2. Sparkonto
3. Ett tredje valfritt sparande som passar dig. Ex något specifikt mål som du vill spara till eller en portfölj på ISK av tillgångar

Det är min sparplan efter jag är klar med skuldsaneringen.
Tackar så mycket :)

Jag har precis tagit första steget genom att öppna ett sparkonto 31 hos Bank Norwegian och behåller mitt vanliga sparkonto kopplat till lönekontot som en första 'snabb-buffert' för nödsituationer.

Hej på er!

Jag behöver lite råd och perspektiv från er som är insatta. Det är nämligen så att jag äntligen är helt klar med min skuldsanering! Det känns helt fantastiskt och som en enorm lättnad. Idag har jag en årsinkomst på 500k och mitt UC kreditscore ligger på fina 0,4%.

Efter att alla mina räkningar är betalda (inklusive min förmånsbil via jobbet) kommer jag att kunna lägga undan mellan 10-15k varje månad.

Nu till mitt dilemma: Hur ska jag placera pengarna? Ska jag satsa på ett vanligt sparkonto med bra sparränta, eller är det bättre att börja investera via Avanza? Problemet är att jag tyvärr inte kan någonting alls om värdepapper, aktier eller investeringar i dagsläget.

• Hur hade ni lagt upp det i min situation?
  • Finns det några enkla, "smarta" nybörjartips för att komma igång utan att ta för stora risker?
Tacksam för all hjälp, tips och guidning jag kan få!
Jag hade byggt en buffert på x antal kronor innan jag hade börjat spara undan i fonder/aktier.
Sen hade jag kört en stor del i indexfonder.

Bufferkonto (för oförutsedda utgifter, gärna så de finns 2-3 löner här) på ett vanligt konto med ränta.

Sedan sparande via avanza, opti, lysa etc beroende på hur aktiv du själv vill vara.
Globala indexfonder etc.

Vill även påpeka att jag inte lever helt som jag lär.
Jag sparar det mesta på avanza.
En hel del i fonder, sedan en del i aktier

Har själv skuldsanering och sprar ca 10% av inkomsten varje månad. Ibland mer ibland mindre.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp