Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Klar med löneutmätningen!

Mycket! Framförallt är det friheten som jag tar in, friheten att kunna göra i stort sett det jag vill… För att öka på friheten än mer, har jag ett mål att spara ihop till en bil inför nästa sommar. Det vore en enorm frihet, att kunna åka dit jag vill, när jag vill. Det är det viktigaste sparmålet just nu, förutom att ha en bra buffert som trygghet. På längre sikt har jag än större mål, men en sak i taget :)
Det kommer du att lyckas med, det är så tillfredsställande att spara, särskilt när man haft det knapert i flera år! Att ens egna pengar går till en själv istället för räntor och inkassoavgifter och lån.... det är frihet som heter duga!

Okej, jag snackar skit och du har rätt, grattis.
Bor med en som varit lärare i 30 år och som älskar det. Om du anser att de har jättebra betalt och kliar sig i naveln och har alldeles för mkt ledigt så får du gärna tycka det. Du kanske gärna vill bli lärare då? Nä trodde inte det, va!
Nu skrev jag om lönen jämfört med andra yrken med likvärdig högskoleutbildning (antal år) och ja, lärare tjänar dålig i den jämförelsen.
Jag är tillsammans med en lärare och jag är barn till lärare.
Så ja - jag håller med dig.

Lönen som min partner har efter sina år i skolan är inte satt utifrån ansvaret som följer med. Loven används till bla rättning och annat jobbrelaterat. Sommarloven är inte hela 10 veckor som många tycks tro (blir väl cirka 8 on jag tänker rätt) och är en kompensation för all obetald övertid under övriga året. Speciellt all övertid som läggs in under slutet på VT.

Loggade precis in hos Kronofogden och möttes av ”Mina skulder 0 kr”. En fantastisk känsla efter 3,5 år med löneutmätning :)

I början på 2023 var mitt skuldsaldo som högst, det var då drygt 1,2 miljoner. Trots en hög utmätning hände inte mycket under 2023, men under 2024 började saldot tydligt gå neråt. Till utmätningen har jag gjort extra inbetalningar när utrymme funnits (semesterersättningar, försäljningar och jämkning).

Nu är denna fas i mitt liv klar och nu börjar en ny fas. Att fortsätta hålla mig spelfri, att aldrig ta någon kredit/lån (undantaget för bil/bostad) och börja leva ett mer socialt liv. Snacka om att en ny fas, ett nytt liv börjar! Jag hoppas verkligen att jag ska klara detta utan att trilla tillbaka, då jag absolut inte vill uppleva detta mörker igen, med all skuld, skam och ångest… jag hoppas det jag (och många här) gått igenom gjort mig stark att stå emot alla sug och lockelser.

Till er som är i liknande situation:
Det går! Det går att komma ut från detta! Ha fokus, fokus på livet, spelfriheten och håll ut även när det är tungt. Ha kontroll på era skulder och betala om möjligt av de dyraste vid sidan om löneutmätningen. Det tar tid, men det går! Kämpa!

Visa bilaga 5068
Otroligt stort GRATTIS till dig! Så utomordentligt bra kämpat av dig! :vinnare:

Loggade precis in hos Kronofogden och möttes av ”Mina skulder 0 kr”. En fantastisk känsla efter 3,5 år med löneutmätning :)

I början på 2023 var mitt skuldsaldo som högst, det var då drygt 1,2 miljoner. Trots en hög utmätning hände inte mycket under 2023, men under 2024 började saldot tydligt gå neråt. Till utmätningen har jag gjort extra inbetalningar när utrymme funnits (semesterersättningar, försäljningar och jämkning).

Nu är denna fas i mitt liv klar och nu börjar en ny fas. Att fortsätta hålla mig spelfri, att aldrig ta någon kredit/lån (undantaget för bil/bostad) och börja leva ett mer socialt liv. Snacka om att en ny fas, ett nytt liv börjar! Jag hoppas verkligen att jag ska klara detta utan att trilla tillbaka, då jag absolut inte vill uppleva detta mörker igen, med all skuld, skam och ångest… jag hoppas det jag (och många här) gått igenom gjort mig stark att stå emot alla sug och lockelser.

Till er som är i liknande situation:
Det går! Det går att komma ut från detta! Ha fokus, fokus på livet, spelfriheten och håll ut även när det är tungt. Ha kontroll på era skulder och betala om möjligt av de dyraste vid sidan om löneutmätningen. Det tar tid, men det går! Kämpa!

Visa bilaga 5068
Gud så härlig känsla! Bra jobbat och lycka till med allt!!!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp