Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kan min pappa köpa en bil till mig när jag har skuldsanering?

Jag har en bil som kronofogden Inte ansågs som utmätningsbar när jag hade löneutmätning, men nu har jag skuldsanering.
Det jag undrar då är om min pappa kan köpa en bil till mig för säg ca 80 000kr? Och vad bör man tänka på:?

1, Behöver man skriva nåt sorts gåvobrev eller liknande?

2. Spelar värdet någon roll?

3. Vem bör bilen stå på och varför?

4. Om man blir stoppad av polis så kan dom väl inte se om man har skulder när man har skuldsanering?

5 .Tänkte fråga om jag kunde få en bil som förskott på arv, om han skulle gå bort kan kronofogden se då att jag fått förskott på arvet och kan det ställa till problem om dom anser att dom pengarna skulde gå till borgenärerna?

Tacksam för svar från dom som vet eller fått bil/andra lite dyrare saker under skuldsanering

Det får han väl göra om han vill det.

En bil är inte utmätningsbar under beslutad skuldsanering som vunnit lagakraft. Så man kan inte tappa den på det sättet, det är inget att vara orolig för. Undantag om man dragit på sig skulder som resulterat i utmätning efter man fått skuldsanering

Skulle en borgenär få för sig att kontrollera dig och se att du står som ägare på en dyrare bil skulle det möjligtvis om dom blir griniga kunna resultera i omprövning där man hävdar att din ekonomi förbättras vässentligt och kan sälja bilen för att betala på dina skulder.
Tror det är rätt låg sannolikhet. Men då får du förmodligen kompletterande frågor med hur bilen är köpt /med vilka pengar etc innan beslut tas vad som ska göras. Gåvobrev och arvkungörelser kommer väll upp i POIT? så det ökar bara chansen att du får ögonen på dig. Undvik dessa brev tycker jag.

Det säkraste är nog att låta far stå på bilen, så får du låna den.

Gåvobrev kommer inte i poit, möjligen gåvor mellan makar.

En skuldsanering behöver givetvis inte få laga kraft heller. Utmätningshindret är inledandet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp