Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
4.
Klaralån
- Lån utan UC
5.
Brixo Privatlån
- Ingen UC
6.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Tomly
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Flexkontot
- Swish, ingen UC
10.
Ferratum
- Lån utan UC
11.
Brixo
- Swish-utbetalning & Ingen UC
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Fritt
Kan man ta ut sin pension i förskott för o betala sina skulder?:/
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Lize" data-source="post: 126535" data-attributes="member: 1435"><p>Jag har studerat vårt pensionssystem ganska ingående och även det övriga ute i Europa och man kan inte annat än hålla med om att vårt system har enorma brister. Jag tjänar som sagt var 1 Mkr/år, men min statliga pension blir drygt 20 tkr/månad trots att jag jobbat heltid sedan jag var 17 år, de flesta åren har jag kommit upp till maxgränsen i inkomst, den pensionsgrundande inkomsten som jag högst kan räkna med var 461.250 kr i årets orangea kuvert, alltså över hälften av min inkomst går inte till min pension... bara där hamnar man rejält snett.</p><p>Sedan är det problemet med att de vill höja pensionsåldern kopplat till följande; År 1985 förvärvsarbetade 75% av alla vid 21 års ålder, 2014 steg den åldern till 29 år och sedan dess har det bara blivit värre. Kan inte enbart förklaras med att man behöver utbilda sej längre för att få kvalificerade jobb, vi är helt enkelt sämst i Europa, förutom Grekland. En enkel åtgärd som jag tror att många skulle uppfatta som rättvis skulle vara att räkna antalet år man behöver jobba innan man tar pension, så fungerar det franska pensionssystemet. Förmodligen ligger de antal åren på 42 - 44 år, vilket skulle gynna exempelvis hantverkare och andra som har tunga jobb som kommer ut tidigare i arbetslivet. Som det är nu är man helt beroende av eget sparande och/eller en bra tjänstepension. Tyvärr om man vill pensionsspara privat så får man ta sina skattade pengar och sätta in dem, för att sedan skatta en gång till när man tar ut pensionen... ett antal tjänstemän, däribland jag, kan avsätta upp till 19 tkr/månad i pensionssparande via arbetsgivaren genom att avstå den summan från bruttolönen, d v s vi skattar bara en gång och det är när vi tar ut pensionen, dock måste man tjäna 504.375 kr/år för att man inte ska förlora statlig pension eller sjuklön.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Lize, post: 126535, member: 1435"] Jag har studerat vårt pensionssystem ganska ingående och även det övriga ute i Europa och man kan inte annat än hålla med om att vårt system har enorma brister. Jag tjänar som sagt var 1 Mkr/år, men min statliga pension blir drygt 20 tkr/månad trots att jag jobbat heltid sedan jag var 17 år, de flesta åren har jag kommit upp till maxgränsen i inkomst, den pensionsgrundande inkomsten som jag högst kan räkna med var 461.250 kr i årets orangea kuvert, alltså över hälften av min inkomst går inte till min pension... bara där hamnar man rejält snett. Sedan är det problemet med att de vill höja pensionsåldern kopplat till följande; År 1985 förvärvsarbetade 75% av alla vid 21 års ålder, 2014 steg den åldern till 29 år och sedan dess har det bara blivit värre. Kan inte enbart förklaras med att man behöver utbilda sej längre för att få kvalificerade jobb, vi är helt enkelt sämst i Europa, förutom Grekland. En enkel åtgärd som jag tror att många skulle uppfatta som rättvis skulle vara att räkna antalet år man behöver jobba innan man tar pension, så fungerar det franska pensionssystemet. Förmodligen ligger de antal åren på 42 - 44 år, vilket skulle gynna exempelvis hantverkare och andra som har tunga jobb som kommer ut tidigare i arbetslivet. Som det är nu är man helt beroende av eget sparande och/eller en bra tjänstepension. Tyvärr om man vill pensionsspara privat så får man ta sina skattade pengar och sätta in dem, för att sedan skatta en gång till när man tar ut pensionen... ett antal tjänstemän, däribland jag, kan avsätta upp till 19 tkr/månad i pensionssparande via arbetsgivaren genom att avstå den summan från bruttolönen, d v s vi skattar bara en gång och det är när vi tar ut pensionen, dock måste man tjäna 504.375 kr/år för att man inte ska förlora statlig pension eller sjuklön. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Fritt
Kan man ta ut sin pension i förskott för o betala sina skulder?:/
Topp