Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kan man spara med löneutmätning?

Hej efter samtal med skuld och rådgivning så berätta han att jag skulle släppa allt då jag var överskuldsatt.
släppte allt 18:e mars och skulle gissa på att min löneutmätning påbörjar till juni lönen. Hoppas verkligen jag kan behålla maj lönen eller vad tror ni?

ifall man har löneutmätning, kan man spara något ifall man snålar? Har någon gjort det tidigare? Och ifall man sparar på vilket sätt gör man det då? Svårt att spara på ens egna konto då.
Hur betalar man hyran och gemensamma utgifter när man bor med en sambo? Fungerar det att ta emot Swish från sambon för att betala gemensamma utgifter? Förstår även att man inte kan köra bil under denna period

Det kommer sannolikt ta mycket längre tid än så. Det första som händer är att dina uteblivna betalningar går till inkasso efter en eller några påminnelser, betalar du inte där kommer lånen sägas upp och hela skulderna skickas till inkasso. Betalar du inte då så kommer inkassobolaget be Kronofogden att fastställa skulden, vilket tar ett tag till, därefter kommer de besluta om de vill ta hjälp av Kronofogden för att få in skulden och då kommer Kronofogden göra en tillgångsutredning för att se vad som går att mäta ut. Det kommer ta många månader att komma dit, det tog ett år för mig.

Om man kan spara under utmätning beror såklart på hur ekonomiskt man kan leva, men visst, en liten buffert kan gå att spara undan. De pengarna tas inte automatiskt av KFM, utan de måste i så fall gå in och titta på dina konton och se att du har pengar, hur ofta de gör det vet jag inte.

Om du bor så att du behöver ha bil till jobbet så får du behålla den om den inte är värd för mycket. Om den är det (mer än ca 35 000) så kan den mätas ut och säljas och du får då behålla det tillåtna värdet och köpa en annan bil.

Eftersom du är överskuldsatt så gissar jag att du kommer söka skuldsanering också? Den kanske blir klar redan innan utmätningen kommer igång och då blir det ingen utmätning alls. Däremot kan det ju vara klokt att sälja bilen om den har ett större värde och använda pengarna till att betala skulder, så att du gör vad du kan för att bli skuldfri på egen hand.

Så se till att få iväg en ansökan om du tänkt det och ha sedan lite is i magen. Lycka till med allt!

Du kan absolut ta emot Swish med löneutmätning, löneutmätningen påverkar bara den lön du får behålla, inget annat. Sen kan KFM mäta ut annat och de kommer de att göra om de hittar tillgångar när du utreds, men det finns ingen automatisk utmätning av allt som kommer in på kontot.

Rent allmänt tror jag det är bra att inte se KFM som en ”fiende” i det här, de har i uppdrag att hjälpa fordringsägarna att få betalt i så stor utsträckning som möjligt, men de har lika mycket i uppdrag att se till att allt går till enligt regelverket för dig som är skuldsatt. De kommer inte roffa åt sig allt de kan lägga vantarna på om det är saker och pengar du har rätt att behålla.

Fan du är guld! Så du tror att jag kommer kunna behålla maj lönen iallafall? Får min sista lön till en utav jobben då(helg jobb). I och med att pappa inte kommer ”sätta krav” på mig så minskar skulden från 1.3 miljoner till 700 hundra tusen. Vet inte om det räknas som överskuldsatt? Och vad är skillnaden om man är överskuldsatt och inte:)?

Fan du är guld! Så du tror att jag kommer kunna behålla maj lönen iallafall? Får min sista lön till en utav jobben då(helg jobb). I och med att pappa inte kommer ”sätta krav” på mig så minskar skulden från 1.3 miljoner till 700 hundra tusen. Vet inte om det räknas som överskuldsatt? Och vad är skillnaden om man är överskuldsatt och inte:)?
Överskuldsatt betyder helt enkelt att man inte har råd att betala sina lån. Exakt vad det innebär beror så klart på vad man har för inkomst och övriga utgifter.

Jag tror du får behålla både minst Maj Juni och Juli. Minst. Se till och spara för det kommer bli tufft sen. Lycka till

Tack! Så du tror att min utmätning påbörjar i juli om jag släppt allt 18:e mars.. ?
Det kan så klart vara olika. För mig tog det 5 månader. Men jag tror nog att du kan räkna med det. Det beror ju också på hur snabba inkassobolagen är på att skicka in.
Så finns ju inget säkert svar.

Det kan så klart vara olika. För mig tog det 5 månader. Men jag tror nog att du kan räkna med det. Det beror ju också på hur snabba inkassobolagen är på att skicka in.
Så finns ju inget säkert svar.
Om man får fråga, hur känns det med löneutmätning? Klarar du dig varje månad när allt blivit så himla dyrt och har du haft problem ifall någon skickat pengar till dig. Hur känns det allmänt. Förväntar mig att leva som levande död.

Om man får fråga, hur känns det med löneutmätning? Klarar du dig varje månad när allt blivit så himla dyrt och har du haft problem ifall någon skickat pengar till dig. Hur känns det allmänt. Förväntar mig att leva som levande död.
Jag hade löneutmätning i 2,5 år. Nu har jag skuldsanering.
För mig var det en befrielse med löneutmätningen. Slippa stressen.
Nu är jag ensam och äldre så jag har klarat mig jättebra. Har kunnat spara varje månad det kändes viktigt för mig att ha en buffert. Tog ut kontanter.
Men visst märks det nu att allt blivit så mkt dyrare.
Sen jag fick ss så blev ju livet så mkt lättare. Att se ett slut på allt elände.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp