Kan en bank säga upp ens konton eller hindra insättning?

Hej, Admin flytta gärna till rätt tråd. Kan en bank hindra insättning på konto? Jag fick uttag på konto som ses som transaktion men inte vilket konto det kommit in på så kan inte disponera pengarna. Någon som vet? Sen undrar jag om nank kan säga upp ens konton och varför i så fall?

Förstår inte riktigt vad du menar, kan du beskriva lite bättre vad som har hänt. Banken kan göra allt det som du frågar om.

Misstänker dom penningtvätt så kan dom det.

Japp, det kan banken göra om de misstänker ngt.

Är det någon koppling till bolånet?

Jag har arbetat på Swedbank. Banken har rätt att samla in all information de behöver för att känna sig säkra/trygga med att pengar du sätter in eller tar ut inte kommer att ha någon brottslig koppling, såsom penningtvätt, finansiering av terrorism. Enorma summor skickas och används till detta från Sverige. Det är inte så att personalen frågar för att snoka. Dessa frågor blev krav under min tid på banken och det var extremt obekvämt att fråga vad pengarna skulle användas till eller var dem kom ifrån. Får man inga ”bra” svar eller misstänker något av ovan kan banken stänga dina konton. Banken kan även kräva in underlag som styrker det du säger, neka uttag eller insättning. Skyldighet att rapportera till Finansinspektionen osv. Många banker har åkt på böter och sanktionsavgifter för att de inte följt detta.

Större överföringar kräver lite kontoutdrag, avräkningsnotor etc.
Lite omständigt men tar inte mycket tid egentligen.
Man kan i förväg meddela banken avsikten med transaktionen, det kortar ner tiden på hela processen.
Samma procedur hos Swedbank, Handelsbanken samt Nordea.
Känns ändå tryggt med upplägget och det tar inte mycket tid i anspråk.
Förutsättningen är ju att påvisa likvidernas ursprung förstås.

Och även om det känns integritetskränkande och som att Anita i kassan är nyfiken på vad du ska göra med 10.000 cash eller var du fått dem ifrån i ett princip kontantlöst samhälle är ju ett sätt att säkerhetskälla att banken inte hjälper kriminella, terrorister eller andra att tvätta pengar eller bidra till något som inte är förenligt med EU-lagstiftning. Ja, detta är en EU-lag.
Precis som att man behöver information om större transaktioner. Jag personligen har stoppat flera personer att skicka pengar till sin ”flickvän” i Thailand eller Nigeria tex. För Marys mamma är inte sjuk och Mary heter inte Mary egentligen, och visst hon skrev ”min prins jag älskar dig och du har räddat mitt liv mitt hjärta, min älskling” efter 2 dagar…. Eller till personerna som i Marocko köpte en matta och guldsmycken för 150.000kr men de behövde bara betala 40.000kr på plats, de kunde sen när de kom hem skicka resterande pengar till dem via banken… VEM på en marknad släpper iväg kunder med varor värda 150’ men säger du kan betala sen….?
Med det sagt. Banken frågar även för att skydda DIG och DINA pengar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp