Köpa ut förälder ur bostad

Tjena,

Har en nära vän som står inför ett lite knepigt problem.

Hans mor äger 15% av hans bostad idag, hon stod för kontantinsatsen och han står med bolånet.

Nu 2 år senare verkar det som att relationen endast hålls ihop pga detta ekonomiska intresse i bostaden av polarens mamma och han o hans sambo vill köpa ut henne.

han själv står med 600k i blanco skuld och kan inte köpa ut henne, då lutar det mot att hans sambo ska låna upp och köpa ut mamman.

Då till den riktiga frågan.. Måste sambon belåna sig med blanco för att köpa ut mamman? Eller kan sambon köra ett bolån för att täcka denna 15%? 15% är ca 285k och då skulle kontantinsatsen för 285k vara ca 42 000kr men då blir ju bostaden inte belånad 85% utan närmare 95%?

Frågan kanske är riktigt dum men jag tänker att någon här säkert vet vad som är bäst!
/GP

Så sambon står inte alls på lånet ? Utan det är du å din mamma ?

Så sambon står inte alls på lånet ? Utan det är du å din mamma ?
Inte jag men en polare och hans mamma ja. Han står belånad och hon la insatsen. Nu vill sambon köpa morsans del. (Vilket alla tre parter verkar nöjda med)

Polaren har dock amorterat runt 95k sedan 2 år tillbaka.

Förstår jag det rätt:

- Bostadens värde är ca 1 900 000 kr (baserat på att 15 % är 285 000 kr)
- Din polare har 85% ägande = 1,615 miljoner (allt i bolån?) + 600k i blanco
- Morsan har 15% (finansierat kontantinsatsen på 285k)

Morsans andel ska köpas ut av din polares sambo. Är bostaden redan belånad 85%(?) så går det ju inte belåna upp den något mer.

Det bästa om bostaden pront ska vara kvar måste väll vara att din polares mor skriver över sin del av bostaden till din polares sambo? Sen blir din polares sambo skyldig 285k till din polares mor så får dom skriva upplägg, ränta och skuldebrev sins emellan? Helst med någon form av säkerhet på hela eller så stor del som möjligt så ev ränta blir avdragsgillt mot skatten.

Behöver hon cash direkt så är väll alternativet blanco, välja att inte köpa ut henne om inget sparande finns för det, eller försöka kränga delen till någon annan som får investera i bostaden?

Personligen är jag så skadad av allt lånande så jag skulle aldrig i livet ta ett blancolån. Kontantinsatsen går också ner till 10% i april.
Så om dom kan tänka sig att sälja kåken så alla får sina pengar - sen hyra billigare ett tag, tills man sparat 10% kontantinsats och kan köpa något igen (om man vill) så kanske det är ett alternativ?

Att sätta sig i 600k+285k i blanco kan bli otroligt jobbigt. Räkna snällt på minst 1.5 miljon innan allt är betalt inklusive ränta och utan ränteavdrag.

Förstår jag det rätt:

- Bostadens värde är ca 1 900 000 kr (baserat på att 15 % är 285 000 kr)
- Din polare har 85% ägande = 1,615 miljoner (allt i bolån?) + 600k i blanco
- Morsan har 15% (finansierat kontantinsatsen på 285k)

Morsans andel ska köpas ut av din polares sambo. Är bostaden redan belånad 85%(?) så går det ju inte belåna upp den något mer.

Det bästa om bostaden pront ska vara kvar måste väll vara att din polares mor skriver över sin del av bostaden till din polares sambo? Sen blir din polares sambo skyldig 285k till din polares mor så får dom skriva upplägg, ränta och skuldebrev sins emellan? Helst med någon form av säkerhet på hela eller så stor del som möjligt så ev ränta blir avdragsgillt mot skatten.

Behöver hon cash direkt så är väll alternativet blanco, välja att inte köpa ut henne om inget sparande finns för det, eller försöka kränga delen till någon annan som får investera i bostaden?

Personligen är jag så skadad av allt lånande så jag skulle aldrig i livet ta ett blancolån. Kontantinsatsen går också ner till 10% i april.
Så om dom kan tänka sig att sälja kåken så alla får sina pengar - sen hyra billigare ett tag, tills man sparat 10% kontantinsats och kan köpa något igen (om man vill) så kanske det är ett alternativ?

Att sätta sig i 600k+285k i blanco kan bli otroligt jobbigt. Räkna snällt på minst 1.5 miljon innan allt är betalt inklusive ränta och utan ränteavdrag.
Du har förstått det helt rätt.

Jag tror de får hålla sig till april och sedan se på möjligheten att lösa det sins emellan. Polaren kanske får låna upp 100k på bostaden för att hjälpa till att bara "få bort" sin morsa då det verkar rätt dåligt i relationen där.

Om morsan verkligen vill få ut sina pengar, kan hon på något rättsligt sätt "tvinga" till en försäljning av bostaden? hon äger ju endast 15%? Kan bli rätt sjukt om morsan sätter sitt barn med sambo på gatan pga detta..

Du har förstått det helt rätt.

Jag tror de får hålla sig till april och sedan se på möjligheten att lösa det sins emellan. Polaren kanske får låna upp 100k på bostaden för att hjälpa till att bara "få bort" sin morsa då det verkar rätt dåligt i relationen där.

Om morsan verkligen vill få ut sina pengar, kan hon på något rättsligt sätt "tvinga" till en försäljning av bostaden? hon äger ju endast 15%? Kan bli rätt sjukt om morsan sätter sitt barn med sambo på gatan pga detta..

Jag förstår inte riktigt vart jag ska läsa..
Det torde vara betydligt enklare att de kommer överens än att mamman ansöker om försäljning av den samägda egendomen, med allt vad det skulle innebära.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp