Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

köpa bil, vad tror ni om förutsättningarna?

Hej!

Ny här på forumet och tänkte fråga er vad ni tror att jag har förutsättningar att få billån.

Inköpspris för den tilltänkta bilen är 179.000 kr. Har kontantinsats 30%.

Vet ej vilken kreditgivare bilhandlaren samarbetar med än.

Inkomstår
2024: 376 894 kr
2023: 355 822 kr
2022: 256 844 kr

Bolån SBAB: 632.791 kr (belåningsgrad 74%)
Privatlån Marginalen Bank: 246.397 kr
Kreditkort CarPay 5.864 kr utnyttjat av 20.000

UC-score 675
UC riskprognos 0.4% av 99.9
1 förfrågan, 2024-11-20

Ingen anmärkning

Tror ni jag kan få billån med dessa förutsättningar? Väntar nog till deklarationen iallafall.

Bör gå, säkerställ bara att det är ett riktigt billån där bilen står som säkerhet för att kunna nyttja ränteavdrag i deklarationen i framtiden.
Många bilhandlare erbjuder finansiering med blanco lån. Dessa har sämre villkor oftast.

Köpte nyss en Renault Captur från 2021 via Zikla Bank (tidigare Volvo Finans). Hade sämre förutsättningar än dig. Gav 50% i kontantinsats av 190000, och lånade resten.

Köpte nyss en Renault Captur från 2021 via Zikla Bank (tidigare Volvo Finans). Hade sämre förutsättningar än dig. Gav 50% i kontantinsats av 190000, och lånade resten.

Tack för att du delar med dig!
Var det ett krav från finansbolaget att du behövde gå in med 50%?

Det borde inte vara några problem med dina förutsättningar!

Tack för att du delar med dig!
Var det ett krav från finansbolaget att du behövde gå in med 50%?
För att du ska få ett lån med säkerhet (som ger rätt till ränteavdrag på deklarationen) måste du betala minst 20% av bilen själv. Erbjuds du ett lån utan kontantinsats så är det ett vanligt blancolån, och efter 2025 får man inte ränteavdrag på de lånen längre. Jag ville ha ett lån med säkerhet, och jag ville låna så lite som möjligt, så jag betalade mera i kontantinsats än jag strikt behövde.

Hej igen, bilfirman som jag tänkte köpa bilen av samarbetar med Nordea finans. Någon som har erfarenhet av dom? Är det ett sånt lån där bilen står som säkerhet?

Nordea finans har riktiga billån ja.

Hade nog ett billån där, kanske 20 år sedan men det gick väl bra då i alla fall.

Hej igen, bilfirman som jag tänkte köpa bilen av samarbetar med Nordea finans. Någon som har erfarenhet av dom? Är det ett sånt lån där bilen står som säkerhet?

Hade ett billån där för ca 3 år sedan och ja bilen står då som säkerhet. Var inga problem och det fungerade som tänkt. Vill minnas att jag kunde se lånet i Nordeas app också.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp