Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Klaralån
- Lån utan UC
4.
Brixo Privatlån (ny)
- Ingen UC
5.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
6
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Lumify
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Ferratum
- Lån utan UC
10.
Brixo
- Lån utan UC
11.
Nstart
- Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Skuldreducering
Jag måste få ordning på mitt liv...
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="essysnille" data-source="post: 482303" data-attributes="member: 12392"><p>Halli hallå! Då var det ännu en löningsdag. Denna löning kammar jag hem totalt 26.261kr (CSN + lön 1 + lön 2), och med ca 2.000kr extra (försäljning, pant, dylikt). Alltså total inkomst på 28.261kr. Utgifter denna månad ligger på 25.539kr.</p><p></p><p>Men, det har också hänt en (väntad) grej. När jag började plugga för två år sedan (och tog CSN) fick jag min slutlön från mitt andra jobb. Jag korrigerade CSN något, men inte fullt ut, för att jag hellre ville lägga slutlönen på aktuella små skulder som brann och jag tänkte att jag kommer sitta i en bättre position om två år när CSN vill ha tillbaka sina pengar (skönt för mig att jag var rätt ute, det var ändå lite av en gamble). Jag har nu därför fått ett väntat återkrav på 30k från CSN. Jag har lagt till det i mina skulder men vill också poängtera att just nu är det ingenting som är prio på min lista, även om återkravet är på en mindre summa än andra skulder, i och med att räntan är betydligt bättre än andra. Självklart påverkar det dock mina månadsinbetalningar, eftersom CSN vill ha 2.578kr/månad. Nå väl, det kommer lösa sig fint och min ekonomi går ihop alldeles utmärkt även med den tillkomna skulden. Det segaste är väl att se min "total skuldsumma" återigen öka, men jag vet också att det är temporärt och att jag snart är tillbaka igen till den "gamla" totala skuldsumman, och snart därpå under den. Jag hade ju trots allt väntat på detta besked, eftersom jag alltid vetat att min slutlön översteg mitt fribelopp. Jag tackar mig själv att jag kommit så pass långt i min skuldresa att denna tillkomna skuld inte gör mig något ekonomiskt just nu (precis som jag för två år sedan chansade på). </p><p></p><p>Så mina uppdaterade månadsutgifter just nu ser ut såhär:</p><ul> <li data-xf-list-type="ul">Hyra: 6.268</li> <li data-xf-list-type="ul">Svea: 2.500</li> <li data-xf-list-type="ul">Riverty: 3.000</li> <li data-xf-list-type="ul">Telia: 418</li> <li data-xf-list-type="ul">Bil: 3.507</li> <li data-xf-list-type="ul">SBAB-sparande: 1000</li> <li data-xf-list-type="ul">CSN: 2.578</li> </ul><p>Som ni ser är Lowell borttaget. Detta är eftersom jag gjorde en extra inbetalning förra månaden, på 7000 kr extra, så ansåg de att jag inte behöver betala enligt plan nu under mars. Men, självklart är det fortfarande mitt target just nu i snöbollen och jag planerar att med skatteåterbäringen döda Lowell helt. Jag betalade in totalt 8.000kr som blev över (alltså 3.000kr från ordinarie avbetalningsplan, 2.000kr från snöbollsplan och 3.000kr som fanns extra att ta ifrån denna månad). </p><p></p><p>Nu ser det alltså ut såhär med mina skulder (inkl. mars-lönens inbetalningar):</p><p></p><p>1. DnB (bilen): 3.505kr/månad</p><p>Belopp kvar att betala: 80.051</p><p></p><p>2. SVEA: 2.500kr/månad</p><p>Belopp kvar att betala: 45.520</p><p></p><p>3. Riverty: 3.000kr/månad</p><p>Belopp kvar att betala: 127.727</p><p></p><p>4. Lowell: 3.000kr/månad (pausad avbetalningsplan)</p><p>Belopp kvar att betala: 9.368</p><p></p><p>5. CSN Återkrav: 2.578kr/månad</p><p>Belopp kvar att betala: 27.448</p><p></p><p>Totalbelopp på alla skulder: 290.114 kr</p><p>Innan alla betalningar i mars kom in låg det på ca 306k</p><p></p><p>Min framtida plan just nu: </p><p>Lowell ska ju bort allra först, och nu är det inte mycket kvar! Mellan 7:e-10:e april får jag skatteåterbäring på 22.4k. Det är den sista återbäringen där jag kan nöja mig med att få tillbaka lite ränta och dessutom den första återbäringen på måååånga år som jag får behålla själv eftersom jag inte längre är hos KFM. Jag planerar att fördela den såhär:</p><p></p><p>Lowell: Resterande skuld på ca 9.4k (vilket dödar skulden helt)</p><p>SVEA: 11.000kr</p><p>Till mig själv för månaden/buffert: 2.000kr (1.000kr till mitt bankkonto + 1.000kr till SBAB).</p><p></p><p>Så från och med April flyttas mitt fokus från Lowell som dör till SVEA som blir mitt nästa target! Jag har en plan att försöka bli klar med SVEA till juli (med sista inbetalning 25:e juli) men, tänker ödmjukt att augusti också hade varit okej. SVEA är ju något av en större skuld just nu (45k) och kommer bli den "största" skulden jag ska döda hittills. </p><p></p><p>Snöbollen flyttas även från 2.000kr --> 5.000kr från och med aprils lön eftersom Lowells månadsbetalning på 3.000kr går in där. Så från 25:e april kommer jag att betala extra 5.000kr (i det mån det går) till SVEA. Så totalt på SVEA per månad blir det 2.500kr (ordinarie plan) + 5.000kr (snöboll), d.v.s. 7.500kr per månad. Om vissa månader går bättre, som de ibland gör, hoppas jag på att kunna göra extra inbetalningar för att bli klar till juli redan.</p><p></p><p>Spännande, och vi får se hur det går att följa den planen och hur lång tid det tar tills jag är klar med SVEA. </p><p></p><p>Vi hörs och ses när skatteåterbäringen ramlar in och jag får uppdatera min skuld-lista ännu en gång!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="essysnille, post: 482303, member: 12392"] Halli hallå! Då var det ännu en löningsdag. Denna löning kammar jag hem totalt 26.261kr (CSN + lön 1 + lön 2), och med ca 2.000kr extra (försäljning, pant, dylikt). Alltså total inkomst på 28.261kr. Utgifter denna månad ligger på 25.539kr. Men, det har också hänt en (väntad) grej. När jag började plugga för två år sedan (och tog CSN) fick jag min slutlön från mitt andra jobb. Jag korrigerade CSN något, men inte fullt ut, för att jag hellre ville lägga slutlönen på aktuella små skulder som brann och jag tänkte att jag kommer sitta i en bättre position om två år när CSN vill ha tillbaka sina pengar (skönt för mig att jag var rätt ute, det var ändå lite av en gamble). Jag har nu därför fått ett väntat återkrav på 30k från CSN. Jag har lagt till det i mina skulder men vill också poängtera att just nu är det ingenting som är prio på min lista, även om återkravet är på en mindre summa än andra skulder, i och med att räntan är betydligt bättre än andra. Självklart påverkar det dock mina månadsinbetalningar, eftersom CSN vill ha 2.578kr/månad. Nå väl, det kommer lösa sig fint och min ekonomi går ihop alldeles utmärkt även med den tillkomna skulden. Det segaste är väl att se min "total skuldsumma" återigen öka, men jag vet också att det är temporärt och att jag snart är tillbaka igen till den "gamla" totala skuldsumman, och snart därpå under den. Jag hade ju trots allt väntat på detta besked, eftersom jag alltid vetat att min slutlön översteg mitt fribelopp. Jag tackar mig själv att jag kommit så pass långt i min skuldresa att denna tillkomna skuld inte gör mig något ekonomiskt just nu (precis som jag för två år sedan chansade på). Så mina uppdaterade månadsutgifter just nu ser ut såhär: [LIST] [*]Hyra: 6.268 [*]Svea: 2.500 [*]Riverty: 3.000 [*]Telia: 418 [*]Bil: 3.507 [*]SBAB-sparande: 1000 [*]CSN: 2.578 [/LIST] Som ni ser är Lowell borttaget. Detta är eftersom jag gjorde en extra inbetalning förra månaden, på 7000 kr extra, så ansåg de att jag inte behöver betala enligt plan nu under mars. Men, självklart är det fortfarande mitt target just nu i snöbollen och jag planerar att med skatteåterbäringen döda Lowell helt. Jag betalade in totalt 8.000kr som blev över (alltså 3.000kr från ordinarie avbetalningsplan, 2.000kr från snöbollsplan och 3.000kr som fanns extra att ta ifrån denna månad). Nu ser det alltså ut såhär med mina skulder (inkl. mars-lönens inbetalningar): 1. DnB (bilen): 3.505kr/månad Belopp kvar att betala: 80.051 2. SVEA: 2.500kr/månad Belopp kvar att betala: 45.520 3. Riverty: 3.000kr/månad Belopp kvar att betala: 127.727 4. Lowell: 3.000kr/månad (pausad avbetalningsplan) Belopp kvar att betala: 9.368 5. CSN Återkrav: 2.578kr/månad Belopp kvar att betala: 27.448 Totalbelopp på alla skulder: 290.114 kr Innan alla betalningar i mars kom in låg det på ca 306k Min framtida plan just nu: Lowell ska ju bort allra först, och nu är det inte mycket kvar! Mellan 7:e-10:e april får jag skatteåterbäring på 22.4k. Det är den sista återbäringen där jag kan nöja mig med att få tillbaka lite ränta och dessutom den första återbäringen på måååånga år som jag får behålla själv eftersom jag inte längre är hos KFM. Jag planerar att fördela den såhär: Lowell: Resterande skuld på ca 9.4k (vilket dödar skulden helt) SVEA: 11.000kr Till mig själv för månaden/buffert: 2.000kr (1.000kr till mitt bankkonto + 1.000kr till SBAB). Så från och med April flyttas mitt fokus från Lowell som dör till SVEA som blir mitt nästa target! Jag har en plan att försöka bli klar med SVEA till juli (med sista inbetalning 25:e juli) men, tänker ödmjukt att augusti också hade varit okej. SVEA är ju något av en större skuld just nu (45k) och kommer bli den "största" skulden jag ska döda hittills. Snöbollen flyttas även från 2.000kr --> 5.000kr från och med aprils lön eftersom Lowells månadsbetalning på 3.000kr går in där. Så från 25:e april kommer jag att betala extra 5.000kr (i det mån det går) till SVEA. Så totalt på SVEA per månad blir det 2.500kr (ordinarie plan) + 5.000kr (snöboll), d.v.s. 7.500kr per månad. Om vissa månader går bättre, som de ibland gör, hoppas jag på att kunna göra extra inbetalningar för att bli klar till juli redan. Spännande, och vi får se hur det går att följa den planen och hur lång tid det tar tills jag är klar med SVEA. Vi hörs och ses när skatteåterbäringen ramlar in och jag får uppdatera min skuld-lista ännu en gång! [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Skuldreducering
Jag måste få ordning på mitt liv...
Topp