Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
4.
Klaralån
- Lån utan UC
5.
Brixo Privatlån
- Ingen UC
6.
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Tomly
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Flexkontot
- Swish, ingen UC
10.
Ferratum
- Lån utan UC
11.
Brixo
- Swish-utbetalning & Ingen UC
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Fritt
Jag har spelat bort mitt liv i 20 år - nu riskerar jag att förlora allt
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="LivetPåBotten" data-source="post: 485981" data-attributes="member: 14433"><p>Jag har lyckats att lösa min skuld till min sambo på 280 000:- vilket innebär att hon med största sannolikhet kommer kunna köpa ut mig från bostaden. Jag har kikat lite på Lawline och bett ChatGPT göra en sammanställning om hur vi ska gå till väga. Vi kommer att ta kontakt med en jurist givetvis, men kanske någon av er är duktig på juridik och kan säga om sammanställningen är vettig.</p><p></p><p></p><p>Så gör ni för att din sambo ska köpa ut dig:</p><p>1. Ta fram ett aktuellt marknadsvärde</p><p></p><p>* Be en mäklare göra en skriftlig värdering av huset.</p><p>* Exempel på värde: 1 100 000 kr. (Värderade huset förra veckan)</p><p></p><p>2. Räkna ut husets nettovärde</p><p></p><p>Exempel:</p><p>* Husets värde: 1 100 000 kr</p><p>* Minus bolån: −1 000 000 kr</p><p>* Minus uppskattat mäklararvode: −22 000 kr</p><p>* Plus latent skatteförmån: +22 050 kr</p><p></p><p>Nettovärde: cirka 100 050 kr</p><p></p><p>3. Beräkna din andel</p><p></p><p>* Nettovärdet delas lika mellan er.</p><p>* Din andel: cirka 50 025 kr</p><p></p><p>4. Ta hänsyn till skuldebrevet för kontantinsatsen</p><p></p><p>* Om du enligt skuldebrev är skyldig din sambo mer än 50 025 kr,</p><p>* Då äts hela din andel upp av skulden.</p><p></p><p>Resultat:</p><p>* Din sambo behöver normalt inte betala ut några pengar till dig.</p><p>* I stället övertar hon hela huset och hela bolånet.</p><p></p><p>5. Upprätta ett bodelningsavtal:</p><p>I avtalet ska det framgå:</p><p>* Att din sambo tar över hela fastigheten.</p><p>* Att hon tar över hela bolånet.</p><p>* Att din andel kvittas mot skuldebrevet.</p><p>* Att ingen kontant ersättning ska betalas till dig.</p><p></p><p>6. Banken måste godkänna övertagandet</p><p></p><p>* Banken måste godkänna att din sambo ensam står för bolånet.</p><p>* Om banken inte godkänner detta kan utköpet inte genomföras.</p><p></p><p>7. Ansök om lagfart</p><p>* När bodelningen är undertecknad ansöker din sambo om ensam lagfart hos Lantmäteriet.</p><p></p><p>8. Spara all dokumentation</p><p></p><p>Spara:</p><p>* Mäklarvärdering</p><p>* Skuldebrev</p><p>* Bodelningsavtal</p><p>* Bankens godkännande</p><p></p><p>Det är viktigt om du senare skulle ansöka om skuldsanering eller hamna i konkurs.</p><p></p><p>Risk för återvinning:</p><p>Eftersom du har stora skulder kan en konkursförvaltare i vissa fall granska transaktionen.</p><p></p><p>Risken minskar kraftigt om:</p><p>* Överlåtelsen sker till marknadsmässigt värde.</p><p>* Skuldebrevet beaktas korrekt.</p><p>* Allt dokumenteras tydligt.</p><p>* Ingen egendom ges bort gratis.</p><p>Om din andel i praktiken är värd 0 kr efter avräkning av skuldebrevet är det normalt ett starkt argument för att borgenärerna inte har lidit någon skada.</p><p></p><p> Sammanfattning – det ni sannolikt ska göra:</p><p>1. Få en skriftlig mäklarvärdering.</p><p>2. Beräkna nettovärdet.</p><p>3. Fastställ din andel.</p><p>4. Kvitta din andel mot skuldebrevet.</p><p>5. Skriv ett bodelningsavtal.</p><p>6. Få bankens godkännande.</p><p>7. Din sambo övertar huset och bolånet.</p><p>8. Ansök om lagfart.</p><p>9. Spara all dokumentation.</p><p></p><p>Trolig ekonomisk konsekvens:</p><p>Utifrån de siffror ni angett är det mycket möjligt att:</p><p>* Din andel helt förbrukas av skulden till din sambo.</p><p>* Din sambo behöver inte betala någon kontant ersättning.</p><p>* Hon övertar huset och bolånet ensam.</p><p></p><p>Rekommendation:</p><p>Låt gärna en jurist granska bodelningsavtalet innan ni skriver under. Det kostar ofta betydligt mindre än vad det kan kosta att rätta till fel i efterhand.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="LivetPåBotten, post: 485981, member: 14433"] Jag har lyckats att lösa min skuld till min sambo på 280 000:- vilket innebär att hon med största sannolikhet kommer kunna köpa ut mig från bostaden. Jag har kikat lite på Lawline och bett ChatGPT göra en sammanställning om hur vi ska gå till väga. Vi kommer att ta kontakt med en jurist givetvis, men kanske någon av er är duktig på juridik och kan säga om sammanställningen är vettig. Så gör ni för att din sambo ska köpa ut dig: 1. Ta fram ett aktuellt marknadsvärde * Be en mäklare göra en skriftlig värdering av huset. * Exempel på värde: 1 100 000 kr. (Värderade huset förra veckan) 2. Räkna ut husets nettovärde Exempel: * Husets värde: 1 100 000 kr * Minus bolån: −1 000 000 kr * Minus uppskattat mäklararvode: −22 000 kr * Plus latent skatteförmån: +22 050 kr Nettovärde: cirka 100 050 kr 3. Beräkna din andel * Nettovärdet delas lika mellan er. * Din andel: cirka 50 025 kr 4. Ta hänsyn till skuldebrevet för kontantinsatsen * Om du enligt skuldebrev är skyldig din sambo mer än 50 025 kr, * Då äts hela din andel upp av skulden. Resultat: * Din sambo behöver normalt inte betala ut några pengar till dig. * I stället övertar hon hela huset och hela bolånet. 5. Upprätta ett bodelningsavtal: I avtalet ska det framgå: * Att din sambo tar över hela fastigheten. * Att hon tar över hela bolånet. * Att din andel kvittas mot skuldebrevet. * Att ingen kontant ersättning ska betalas till dig. 6. Banken måste godkänna övertagandet * Banken måste godkänna att din sambo ensam står för bolånet. * Om banken inte godkänner detta kan utköpet inte genomföras. 7. Ansök om lagfart * När bodelningen är undertecknad ansöker din sambo om ensam lagfart hos Lantmäteriet. 8. Spara all dokumentation Spara: * Mäklarvärdering * Skuldebrev * Bodelningsavtal * Bankens godkännande Det är viktigt om du senare skulle ansöka om skuldsanering eller hamna i konkurs. Risk för återvinning: Eftersom du har stora skulder kan en konkursförvaltare i vissa fall granska transaktionen. Risken minskar kraftigt om: * Överlåtelsen sker till marknadsmässigt värde. * Skuldebrevet beaktas korrekt. * Allt dokumenteras tydligt. * Ingen egendom ges bort gratis. Om din andel i praktiken är värd 0 kr efter avräkning av skuldebrevet är det normalt ett starkt argument för att borgenärerna inte har lidit någon skada. Sammanfattning – det ni sannolikt ska göra: 1. Få en skriftlig mäklarvärdering. 2. Beräkna nettovärdet. 3. Fastställ din andel. 4. Kvitta din andel mot skuldebrevet. 5. Skriv ett bodelningsavtal. 6. Få bankens godkännande. 7. Din sambo övertar huset och bolånet. 8. Ansök om lagfart. 9. Spara all dokumentation. Trolig ekonomisk konsekvens: Utifrån de siffror ni angett är det mycket möjligt att: * Din andel helt förbrukas av skulden till din sambo. * Din sambo behöver inte betala någon kontant ersättning. * Hon övertar huset och bolånet ensam. Rekommendation: Låt gärna en jurist granska bodelningsavtalet innan ni skriver under. Det kostar ofta betydligt mindre än vad det kan kosta att rätta till fel i efterhand. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Fritt
Jag har spelat bort mitt liv i 20 år - nu riskerar jag att förlora allt
Topp