Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Jag funderar på att släppa allting tills jag får besked som skuldsanering

Jag tänkte ansökan om en skuldsanering och min ekonomirådgivare hos kommunen sa att jag kunde släppa alla skulder.
Min tanke är, ifall jag släpper allting.

Hur funkar det med kronofogden.
Hur lång tid tar det innan KFM gör utmätning på min lön.
Kommer det komma hem till mig och beslagta min saker?
Kommer de ta min bil som jag behöver till jobbet, den är endast värd 18k
Min mobil, kommer dem ta den? Jag behöver den i mitt dagliga liv.
Hur lång är den processen från inkasso, kfm delgivning, till utmätning?

Tackar för svar

Jag tänkte ansökan om en skuldsanering och min ekonomirådgivare hos kommunen sa att jag kunde släppa alla skulder.
Min tanke är, ifall jag släpper allting.

Hur funkar det med kronofogden.
Hur lång tid tar det innan KFM gör utmätning på min lön.
Kommer det komma hem till mig och beslagta min saker?
Kommer de ta min bil som jag behöver till jobbet, den är endast värd 18k
Min mobil, kommer dem ta den? Jag behöver den i mitt dagliga liv.
Hur lång är den processen från inkasso, kfm delgivning, till utmätning?

Tackar för svar
Hej jag kan inte svara på allt men jag sitter i samma situation och jag kommer att släppa allt nu och eftersom jag gör det så kommer jagats ganska mycket pengar över som jag kan spara, råder dig att göra samma sak eftersom det kommer ta ganska lång tid innan det når kronofogden räkna med minst ett par månader kanske till och med ett halvår.
Men du måste vara beredd på att låneföretagen kommer försöka med allt men du ska bara bryr dig om det som kommer från kronofogden sen! Du ska inte bry dig om inkasso och sånt var det som kommer från kronofogden ingen annan, de kommer att försöka skrämma dig en massa bara så du är beredd på det.
Men under tiden så kan du spara undan pengar men viktigt är att du måste försöka spara dom pengarna någon annan stans annars kommer kronofogden ta pengarna du sparat bara så du vet.
Men nu vet jag inte hur din situation ser ut Så kan ju inte säga att du ska släppa allt. Hoppas du fick lite upplysning

Tack för ditt svar, okej. Hur brukar det göra när dem skrämmer?
Jag tänker när det kommer en delgivningsman så ska man bara ta emot delgivningen eller ska man undvika honom då?

jag har privata skulder på ca 120k

till vänner och familj.

min tanke är att ta överskottet och betala av min familj och vänner först av alla. Tänker på att de kommer inte få några pengar vid en skuldsanering och jag vill kunna göra rätt för mig för dessa personer.
Jag har konto hos alla större banker idag.
SEB, Nordea, Handelsbanken , Swedbank

blir det svårare för kfm att göra utmätning när jag flyttar pengarna från olika banker?

En fråga till, när man får löneutmätning, tar de i hänsyn hur mkt ens hyra och levnadskostnader är? Eller tar det typ 50% av lönen direkt? Hur funkar det?
Jag har 2 jobb

mitt ena jobb tjänar jag 40k brutto
Mitt andra 10k brutto

En fråga till, när man får löneutmätning, tar de i hänsyn hur mkt ens hyra och levnadskostnader är? Eller tar det typ 50% av lönen direkt? Hur funkar det?
Jag har 2 jobb

Mitt andra 10k brutto
Detta är naturligtvis inte hemligt, utan du kan läsa om hur mycket du har rätt att behålla på till exempel (gissa nu) Kronofogdens hemsida.

Jag har 2 jobb

Mitt andra 10k brutto
Ja man tar hänsyn till hyran och så länge som den inte är oskälig finns det ingen anledning att oroa sig. Utöver hyran så får du behålla ett schablonsbelopp till mat, el, kläder, osv. Det blir ingen lyx men det räcker gott och väl bara man är en smart konsument, ser över sina fasta kostnader och handlar mat efter säsong och extrapris.

Man kommer inte ta din bil om du behöver den till jobbet, man kommer inte ta din telefon och antagligen inget annat om du inte har väldigt dyra grejer hemma.

Min erfarenhet av fogden är att de är väldigt lätta att ha och göra med. Har du bara rent mjöl i påsen och vill betala dina skulder så finns det ingen anledning till att undvika delgivning eller kontakt med dem, tvärt om.

Kämpa på så är du tids nog också skuldfri!

Senast ändrad:
Min erfarenhet av fogden är att de är väldigt lätta att ha och göra med. Har du bara rent mjöl i påsen och vill betala dina skulder så finns det ingen anledning till att undvika delgivning eller kontakt med dem, tvärt om.
Kan bara instämma till detta, låter kanske grymt präktigt men man har mycket att vinna på att vara rak och ärlig i denna processen.

Ja man tar hänsyn till hyran och så länge som den inte är oskälig finns det ingen anledning att oroa sig. Utöver hyran så får du behålla ett schablonsbelopp till mat, el, kläder, osv. Det blir ingen lyx men det räcker gott och väl bara man är en smart konsument, ser över sina fasta kostnader och handlar mat efter säsong och extrapris.

Man kommer inte ta din bil om du behöver den till jobbet, man kommer inte ta din telefon och antagligt en inget annat om du inte har väldigt dyra grejer hemma.

Kämpa på så är du tids nog också skuldfri!
Tack för ett hjälpsamt svar. Okej, nä hyran ligger på 6500 ungefär, men ingår ej el och vatten så allting brukar landa på 7500:- ungefär.
Min rädsla är väl att det inte ska räcka till när utmätningen kommer varje månad. Men antar att jag har mer pengar över på en utmätning än det jag har idag. Idag går jag minus varje månad, har jag tur finns kanske 1000-1500kr över till nöje.

Jag var mest rädd att det skulle ta min dator, min mixer, köpte jag för 5000kr, men använder den dagligen då jag inte har råd att äta vanlig mat så blir det mkt billigare för mig att göra "shakes" som måltider.

Tack för omtanken!

Tack för ett hjälpsamt svar. Okej, nä hyran ligger på 6500 ungefär, men ingår ej el och vatten så allting brukar landa på 7500:- ungefär.
Min rädsla är väl att det inte ska räcka till när utmätningen kommer varje månad. Men antar att jag har mer pengar över på en utmätning än det jag har idag. Idag går jag minus varje månad, har jag tur finns kanske 1000-1500kr över till nöje.

Jag var mest rädd att det skulle ta min dator, min mixer, köpte jag för 5000kr, men använder den dagligen då jag inte har råd att äta vanlig mat så blir det mkt billigare för mig att göra "shakes" som måltider.

Tack för omtanken!
6500 får du behålla för hyran då, el och vatten får man betala med de andra pengarna man får behålla

Tack för omtanken!
Det kommer räcka till och man kommer inte ta grejer för några tusenlappar. Har du nåt som kostat 5000 nytt så kanske man får 500 för den på en auktion. Det är inte mödan värt för fogden. Kronofogden är inte några djävular som försöker jävlas med dig och skinna dig inpå benen. Det är bara vanligt folk som gör sitt jobb och om du också är en vanlig människa så kommer du få bättre service än hos nåt annat bolag.

Ett tips är som sagt att se över dina fasta kostnader. Man får alltid bättre pris om man tecknar ett nytt avtal för mobilen, internet, elen, etc. Det är mitt främsta tips för att spara pengar till alla. Där finns det många hundralappar att spara varje månad och det kommer göra skillnad för livskvalitén när du har löneutmätning.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp