Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jämkning med löneutmätning?

Hej!

Som namnet på tråden antyder - är det verkligen någon idé att ansöka om jämkning när man har löneutmätning? Det lär vara obetydlig ränta, om ens någon som betalas in. Eller tänker jag fel? Vill inte riskera kvarskatt nästa år då jag ämnar skicka in en ansökan om skuldsanering.

Om du ändå tänker skicka in en ansökan om skuldsanering under löneutmätningen så är det ju helt meningslöst att jämka

Jag gjorde det när jag hade utmätning och det var inga konstigheter. Räknade ut allt och fick 16% skatt ett helt år. Tack vare det så märkte jag även att många inkasso osv inte hade rapporterat in ränteutgifter tidigare år så tidigt som 2020 så det ledde till en omprövning och fick 12000 tillbaka.

Det hjälpte mig faktiskt väldigt mycket att jämka.

Jag gjorde det när jag hade utmätning och det var inga konstigheter. Räknade ut allt och fick 16% skatt ett helt år. Tack vare det så märkte jag även att många inkasso osv inte hade rapporterat in ränteutgifter tidigare år så tidigt som 2020 så det ledde till en omprövning och fick 12000 tillbaka.

Det hjälpte mig faktiskt väldigt mycket att jämka.
Och då fick du behålla dom extra pengarna under löneutmätningen?

Måste bara uppdatera här hehe, om du menar de extra "12000" såfick jag behålla dem bara för min löneutmätning var avslutad och min skuld var färdig betald innan allt var klart och beslutet kom.
Om jag fortfarande hade haft pågående utmätning så hade jag INTE fått behålla dom.
Men allt extra från jämkningen fick jag behålla månadsvis.

Måste bara uppdatera här hehe, om du menar de extra "12000" såfick jag behålla dem bara för min löneutmätning var avslutad och min skuld var färdig betald innan allt var klart och beslutet kom.
Om jag fortfarande hade haft pågående utmätning så hade jag INTE fått behålla dom.
Men allt extra från jämkningen fick jag behålla månadsvis.
Hur tar man reda på hur mycket ränta inkassobolag tar? Har haft skulder som legat som längst sen 2016, och kommer bli klar med utmätningen om nån månad. Vore ju skönt att få en större summa tillbaks på skatten, när jag ändå får behålla den.

Hur tar man reda på hur mycket ränta inkassobolag tar? Har haft skulder som legat som längst sen 2016, och kommer bli klar med utmätningen om nån månad. Vore ju skönt att få en större summa tillbaks på skatten, när jag ändå får behålla den.
Jag gjorde så att jag jämförde åren jag hade utmätning. Sen hade jag en bestämd summa varje månad så jag kollade av lite på KFM hur mycket min skuld gick ner och upp osv osv. Kom fram till att det blev ungefär X varje månad sen räknade jag ut % av det så fick jag fram en summa och jag la inte till något extra utan jag drog av ca 5000 av de beloppet också och angav slut summan som mina ränteutgifter varje år. Verkade som jag fick det ganska spot on för jag fick tillbaka typ 700kr.

Nu vet jag inte om det är det smartaste iden men jag hade ingen aning heller så jag försökte räkna ut det själv.

Jag rekommenderar dock STARKT att ni som har utmätning och har haft det ett tag, gå in och jämför era deklarationer senaste 5 åren för att se om alla inkasso som ni haft skulder till har rapporterat in ränteutgifter OM dom inte gjort det så skicka ett mail direkt till dom och begär ut dom direkt och börja en omprövning hos skatteverket.

Tack så mycket för tipset. Perfekt för nån som älskar att räkna och spekulera. Ska verkligen lusläsa deklarationen när den kommer.

Vet t.ex att jag har en skuld som ökar 5kr/dag i bara ränta…

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp