Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Intrum kreditupplysning

Får Intrum Justitia göra en kreditupplysning på en person som INTE har ett ärende hos dom just nu?
Min man hade fått mail från Kivra att det fanns ett nytt brev från creditsafe, när han loggar in så ser han att Intrum har gjort en upplysning på honom, men vi kan INTE förstå varför???!!!
För dom kan väl inte göra det bara för att jag har en skuld till dom? För den skulden är ju min så att säga.....

Nån som kan tänkas veta varför dom gjort denna? Mailade åt min man då han inte är hemma och kan ringa dom....

Spontant skulle jag säga nej men jag är inte säker. Kronofogden får ju titta på din mans tillgångar då ni anses solidariskt ansvariga för skulder och din man måste kunna påvisa att det är enskild egendom vid utmätning. Ett inkassobolag genomför ju inte utmätningar så att de skulle få ta en kreditupplysning utan att det finns en skuld eller dylikt låter fel. Har han handlat på faktura så att det gjorts en upplysning då? Lättast är väl att ringa och fråga i vilket syfte de har tagit kreditupplysningen.

Han har ingen skuld hos kfm eller hos nåt inkassobolag alls. Min skulder som jag har avbetalningsplan på hos några inkassobolag är det jag ensam som står på så det har ju inget med han att göra alls...Å han har ju inget som helst ansvar för MINA skulder hur dom än vrider på det.....

Behöver inte vara att han har en skuld kan ju vara att han köpt mot faktura där intrum är faktureringspartner. I sådant fall är det ok för dem att ta kreditupplysning. Enklast är som sagt att ringa och fråga varför de har tagit upplysningen för annars är det svårt att spekulera om varför han har fått en upplysning på sig. Kan vara så att någon har angett hans personnummer.

Men om han inte har någon skuld till dem, några ekonomiska samband med dem eller ansökt om att handla på faktura/avbetalning har jag svårt att se deras legitima skäl att ta en kreditupplysning

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp