Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Interpellation 2024/25:197 Inkomstförsäkring i nya a-kassan

Innan Myra & Lasseman går i taket.

Detta är inte politik utan det är lika relevant som tråden om räntor.

Merparten utav oss här på sidan har inkomstförsäkring och det är kopplat till ekonomi så det är relevant.

Hur som helst.

I oktober 2025 inför regeringen en ny, brantare avtrappning inom arbetslöshetsförsäkringen, vilket samtidigt försämrar fackförbundens möjligheter att erbjuda kompletterande inkomstförsäkringar till sina medlemmar. Detta kommer att leda till att många löntagare får betydligt lägre ersättning vid arbetslöshet jämfört med dagens system, och skillnaden kan uppgå till flera tusen kronor varje månad.

Jag har inkomstförsäkring. Om jag blir av med jobbet, innebär det att jag inte har rätt till inkomstförsäkring? Någon som är insatt i det här och kan förklara vad regeringen kommer att införa?

Har du lyssnat igenom debatten?

Jag har läst igenom texten.

Där säger ansvarig minister.

"Den begränsning som kommer att gälla i det nya regelverket gör dock att alla arbetslösa träffas av den i lagen avsedda nedtrappningen vid samma tillfälle, vilket gör försäkringen mer rättvis."

Den delen jag inte riktigt förstår. Innebär det att man efter 1 eller 2 månader med inkomstförsäkring då får mindre i ersättning?

Det verkar vara en avtrappning: Från dag 101 sänks ersättningen i akassan från 80 till 70 procent.

Detta är första steget i avtrappningen och börjar gälla: 2025-10-01

Det verkar vara en avtrappning: Från dag 101 sänks ersättningen i akassan från 80 till 70 procent.

Detta är första steget i avtrappningen och börjar gälla: 2025-10-01
Det gäller enbart de som efter det träder i kraft blir arbetslösa. De som blir det tidigare kommer ha de nuvarande reglerna.
Dock är det svårt att hitta information om tilläggsförsäkringar.

Fick följande svar av Unionen där jag är medlem:

"
Vi har ett pågående arbete om inkomstförsäkringens villkor inför att den nya arbetslöshetsförsäkringen träder i kraft. Vi kan i nuläget därför inte ge något exakt svar på vad förändringarna i slutändan innebär för inkomstförsäkringen.

Det vi dock vet om den nya arbetslöshetsförsäkringen, och som bland annat togs upp i debatten är att ersättningsgraden för de som fullt ut kvalificerar sig för arbetslöshetsersättning sänks från 80 till 70 procent efter ersättningsdag 100 och den förändringen kommer tyvärr vi också påverkas av.

(I nuv. regelverk ligger brytpunkten från 80 till 70 procent vid ersättningsdag 200)."

Mao så har man inte en aning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp