Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Inledande skuldsanering

Hej!
Jag fick nyss beslut att inleda skuldsanering från kronofogden. Är det något jag behöver göra nu eller hur funkar det.

Hej!
Jag fick nyss beslut att inleda skuldsanering från kronofogden. Är det något jag behöver göra nu eller hur funkar det.
All information står i brevet du fått från Kronofogden tex hur mycket du ska betala varje månad och när du ska börja betala. Men är det något speciellt du undrar över?

Typ om hur kan man veta att alla skulder som jag har kommer ingå i saneringen? Är banker tvungna till att skicka in till kronofogden vilka skulder man har? Kan de göra så att de inte skickar in något och när man klar med saneringen då kommer de göra det för att slippa hamna under saneringen från början? Jag har inte lånat mer efter jag skickat in ansökan om skuldsanering iallafall, släppte allt oktober 2022 och har inte lånat 1 kr sedan dess.

All information står i brevet du fått från Kronofogden tex hur mycket du ska betala varje månad och när du ska börja betala. Men är det något speciellt du undrar över?
Står sådan information om hur mycket man betalar och när även under beslutet om inledande?

Typ om hur kan man veta att alla skulder som jag har kommer ingå i saneringen? Är banker tvungna till att skicka in till kronofogden vilka skulder man har? Kan de göra så att de inte skickar in något och när man klar med saneringen då kommer de göra det för att slippa hamna under saneringen från början? Jag har inte lånat mer efter jag skickat in ansökan om skuldsanering iallafall, släppte allt oktober 2022 och har inte lånat 1 kr sedan dess.
Alla skulder du har innan inledande ingår oavsett om alla rapporterat in el inte. De som inte rapporterar in kommer dock inte få några pengar från din sanering och kan heller inte kräva dej på betalt efter avslutad sanering. Se till att spara all dokumentation kring detta så du har det ifall någon skulle få för sej sen..
Står sådan information om hur mycket man betalar och när även under beslutet om inledande?
Ja det ska stå i brevet hur mkt du ska betala under inledande och när du ska göra första inbetalningen. Skulle gissa att du får göra din första betalning i slutet av mars då du fått inledande nu. Har du löneutm nu så upphör den.

Alla skulder du har innan inledande ingår oavsett om alla rapporterat in el inte. De som inte rapporterar in kommer dock inte få några pengar från din sanering och kan heller inte kräva dej på betalt efter avslutad sanering. Se till att spara all dokumentation kring detta så du har det ifall någon skulle få för sej sen..
Ohh tack, var orolig lite där ifall någon kommer efter sanering och vill ha pengar. Vilka dokument ska jag spara menar du? ❤️

det ska stå i brevet hur mkt du ska betala under inledande och när du ska göra första inbetalningen. Skulle gissa att du får göra din första betalning i slutet av mars då du fått inledande nu. Har du löneutm nu så upphör den.
Okej, jag läste inte allt som stod på beslutet, blev jätte glad när jag läste inledande Hon sa det tar 6-7 veckor tills jag får sista beslutet om det blir sanering eller inte. Men hoppas på det bästa.

Okej, jag läste inte allt som stod på beslutet, blev jätte glad när jag läste inledande Hon sa det tar 6-7 veckor tills jag får sista beslutet om det blir sanering eller inte. Men hoppas på det bästa.
Var beredd på att det kan ta mkt längre tid. För mej tog det från inledande maj-17 till beslut sept-17.

Läste nu i beslutet så stod det att "Om du har studielån, ska du inte betala något på dem tills vi meddelar något annat". Jag betalar in varje månad 818 kr till CSN, ska jag stoppa betalningen nu eller vad ska jag göra? Behöver jag kontakta min handläggare och fråga om det? Behöver jag kontakta CSN och säga jag har fått inledande så de vet? Tusen tack annlo för all hjälp och svar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp