Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Inkomst och huslån

Frågan är helt enkelt hur stort huslån fick ni? Med tanke på inkomst osv. Jag har fått för mig att det är ganska stor skillnad på norra och södra Sverige på. Har en kompis som tjänar 10000kr mindre än mig och får mycket mer i lån i södra Sverige.

Kan inte det bero på A) Boenden är mycket dyrare i södra delarna av Sverige, där folket bor liksom och B) prisutvecklingen är oftast "större" dvs dyrare i södra delarna.

Det beror ju också på andra förhållanden som familj, barn, andra lån och hur banken räknar på KALP. Samt skattesats i kommunen.

Det är så varierande men här i Sundsvall skiljer sig priserna inte så avsevärt jämförelse med t ex Kalmar, beroende på område och storlek.

Kalkylen är liknande över hela landet, man anses inte kunna betala mer för att huset råkar ligga i skåne snarare kanske tvärtom pga elpriset på sistone.
Det kan påverka en del hur mycket skatteuttag det är, så i Danderyd kan man få låna lite mer än i Sollefteå med alla andra parametrar lika

SBABs bolånesnurra brukar jag rekommendera då den är lite väl negativ. Säger den att man får låna x kr så brukar det bli så. Där kan man pröva sig fram och se hur mycket det påverkar med en tusenlapp mer i månaden eller 100k mindre i blanco. När jag själv köpte villa första gången 2014 räckte det inte till riktigt, men med ett brev att en ägd semesterfastighet i utlandet genererade 10k i månaden i hyreskostnader så gick huslån igenom (även om jag inte hade några kontoutdrag som bevisade att de 10k verkligen existerade). Fick då nästan 3m i lån med inkomst 600k + fiktiva 120k, 2 barn och noll i lån & krediter, och dryga halv mille i insats.

Att man har tillgångar som inte ses på UC struntar bankerna i regel i. Hade själv semesterboenden i utlandet för flera miljoner och inte en krona i lån men SEB ville trots min höga lön bara låna en fjuttig miljon till husköp, pga av att frugan inte jobbade. Så med brevet så blev det plötsligt möjligt. När vi flyttade bolån för inte allt så länge sedan så skrev vi ett papper på att frugan hade ny fast anställning med hyffsad lön, vilket kanske inte riktigt stämde med verkligheten, men lånet gick igenom i alla fall. Nu uppmamar jag ingen att ljuga, men det gick för oss, och tittar man i backspegeln så blev det en bra affär då KT värdena har skenat sedan dess i vår södra del av landet. Vi skulle aldrig ha haft råda att köpa huset vi har idag om vi istället för 5 år sedan bestämt oss för att bo trångt, äta studentmakaroner och spara varenda öre under flera års tid.

Sagt det förr och säger det igen. I vissa delar av landet så är det en förlust att spara ihop en kontantinsats då fastighetspriser/värdet ökar i snabbare takt är vad de flesta kan spara. Att fastigheter på 3-5 år stiger i värde med en mille är inget ovanligt, men att någon sparar ihop den summan på 3-5 år är kanske inte så vanligt.
Men om priserna fortsätter i samma takt vet man ju inte, antagligen stannar ökning upp förr eller senare.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp