Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Ingen fast ink. idag / Tax. ink. ifjol / Ingen bet.anm.

Jag har:
1) Ingen fast inkomst idag (nyarbetslös med max a-kassa).
2) Senaste taxerade inkomst på ca 200 000 kr.
3) Ingen betalningsanmärkning och bara måttligt med UC-förfrågningar.
4) Inga säkerheter att ställa för lån.
5) Existerande skulder på bara ca 10 000 kr.
6) Inga bankrelationer att tala om.

Traditionella banker TOTALVÄGRAR alla form av lån eftersom jag saknar fast inkomst. Så vart bör jag vända mig för att få bättre villkor än SMS-lånen? (alltså snarare 20% än 2000% ränta/år). Jag behöver låna ca 20 000 kr.

Jag behöver en "webbformulärbank" :p där jag inte behöver klicka i en ruta där jag intygar att jag har "fast inkomst" (och som specificerar att "bidrag" inte räknas")...

Tacksam för tips av den som har liknande erfarenhet eller annars har råd(!) att dela med sig av!

Senast ändrad:
Thorn är sista chansen. Dyra dock så testa andra kreditgivare först, 20 000 kr är inte mycket så det borde gå.

Testat kreditgivarna listade här? http://www.hittaprivatlån.se/

Återkom gärna med hur det gick.

Senast ändrad:
Nobben från Thorn :( De accepterar inget belopp.
Ska ändå pröva någon till.
Sen skaffar jag vilket jobb som helst för att kunna låna nånting. Hur de nu kan veta huruvida jag har anställning eller inte? Thorn frågade inte ens...

Kan man komma undan med att påstå att man fortfarande är anställd? De lär ju inte ringa min förre detta arbetsgivare och fråga, eller hur?

Senast ändrad:
Jo, jag har ett par mindre SMS-lån sen ett par månader. En del av det jag vill låna är till för att betala av dem.

Är det generellt så för långivare, eller är just Thorn särskilt känsliga för det?

Thorn och sms-låneföretag ser tidigare förfrågningar.Sms-låneföretagen är inte så noga om man skött sina betalningar till dom, men Thorn verkar vara kinkiga med tidigare förfrågningar.

Jag ser på min UC-upplysning (som det tog en vecka att få) att skulder hos kronofogden redovisas 24 månader bakåt. Det är mer än 3 år sen jag fick en anmärkning (alltså som det senaste indrivningsförsöket registrerades), men skulder har funnits kvar längre än så även om jag är skuldfri idag, och det kan alltså kreditgivare se. Det är förmodligen därför det är kört.

Senast ändrad:
Trots ett par SMS-lån sen ett par månader, så står det i min UC-upplysning:
"UC saknar notering om kreditengagemang."

Jag har lånat hos Ferratum och de säger att de inte använder UC, så det är väl därför. Inte heller Thorns förfrågan häromdan framgår av UC. Den enda förfrågan som framgår är ett år gammal, plus den som gjordes idag när jag försökte hos en ny långivare (ICA-banken).

Det framgår alltså att jag är helt skuldfri (trots att det inte är helt sant). Att jag haft taxerad inkomst. Fråga om huruvida jag har fast inkomst nu ställs inte (där jag försökte idag). Jag har ingen betalningsanmärkning. Det enda negativa är att jag har haft skuld hos kronofogden senaste 24 månaderna, och därför är det tydligen kört. Suck!

Det enda negativa är att jag har haft skuld hos kronofogden senaste 24 månaderna, och därför är det tydligen kört.

Jepp, så lär det vara. Tråkigt... Smslån och Thorn lån registreras inte i UC som förfrågningar.

Nä men alla kreditprövningar ser smslåneförfrågningar och skuldsaldo, även Thorn

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp