Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

I veckan började min resa mot skuldfrihet

Efter ca 4år med svårigheter att betala av skulder och inkasso på inkasso, som lösts genom nya lån och "meckande med förskjutning av betalningar"
Så kom kronofogden på hembesök för utmätning, har ingen svensk inkomst så de kunde inte utmäta på lön.
Pratade med kronofigden och nu tittar de på utmätning av min fastighet, Fastigheten är mitt i en omfattande renovering och denna är långt iväg från klar, vilket innebär att marknadsvärdet beräknas till ca 2.1milj med 1.9milj i lån på denna.
Alltid skött bolån och räkningar kring detta, har legat back en månad som högst med el och vatten räkningar men dessa är strax helt i fas
men efter detta hembesök så började jag sälja av inventarierna som är mina och inte min frus, så strax är vi nere på under 50k hos kronofogden (dessa består av en uppsagd kredit och underhåll. har i nuläget fokuserat på att lösa underhållsskulden.
Mitt i detta så började resterande lån trilla in till inkasso
så total skuld hos inkasso är nu över 1miljon i blanco.
har börjat med ackordsuppgörelser för dessa med en realistisk månadskostnad och ränte frysningar avbetalningstid 36månader
Fick i samband med allt detta skamset berätta för frun, vilket lättade min börda betydligt.
Hade innan detta hände en förhoppning att det skulle gå att utmäta min sparade tjänstepension, men detta verkar inte gå.

Vi har på pappret en god ekonomi, men efter kostnader relaterade till mitt arbete utomlands inte helt så bra.

Har även lagt in om skuldsanering om Ackordsuppgörelser inte accepteras.

Tacksam för alla tips.

Har väl inte så mycket tips egentligen, att vara aktiv mot både kronofogden och dina borgenärer är ju bra. När fogden pratar om att sälja fastigheten så innebär det att de inte hittar något annat att utmäta.

Att söka hjälp hos budget och skuldrådgivaren är ju bra. Dels får du lätta ditt hjärta och dels också hjälp att strukturera upp vad du kan göra nu.

Skulle du sedan hamna i ett läge där du ansöker om skuldsanering så kan dem också vara behjälpliga med det.

Tuff sits men bra att du agerar!

Hej Kaus
Tack för svar

Har gjort allehanda beräkningar och värdet i bostaden efter avgifter skulle inte innebära något större övervärde mer åt negativt värde.
har fått en värdering på 2125000 från mäklare och lånet ligger på 1937000 så innan alla kostnader ligger övervärdet på ca 185000kr
Blir dock inte helt klok på vilka kostnader som ska räknas in. Men räknar man enligt det flesta indikationer jag hittar så pratar vi om ett övervärde på 75000kr
Och då har inga extra utgifter lagts in mer än försäljningskostnad och mäklar arvode

enligt deras handbok ska även 15% på pantbreven tillkomma men jag vet inte till 100%
Skulle detta tillkomma och vara säkert så är skyddsbeloppet på 2.4milj ungefär

tilldetta kommer dessutom att det bor barn i huset samt ett med extra omsorgsstöd

men till det stora hela så vill jag bli av med skulderna helst genom ackordsuppgörelser men vet redan att en part ej kunde göra ackordsuppgörelse
Men det är en mindre skuld på 45tkr så den skulle nog kunna gå att lösa

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp