Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hyreslägenhet, kreditupplysning?

hej.

Någon som vet om de tar en UC när man ska hyra lägenhet? Vad tittar de då efter? Är många förfrågningar något som kan vara ett problem ?

Tack!

Jag har varit med om både och, kommunala bostadsbolag (olika kommuner) både gångerna. Ena gången hade jag i princip ingen inkomst då jag studerade (ingen UC) och andra gången hade jag ett par gamla anmärkningar (UC tagen). Fick lägenhet båda gångerna.

Det tar oftast någon slags upplysning.

någon upplysning tar dom oftast, sen är det från bolag till bolag hur dom bedömer, en del vägrar tex att hyra ut till någon med anmärkningar, en del kan acceptera så länge det inte finns hyresskulder för indrivning osv.
En del hyresvärdar, framförallt mindre, brukar maila kronofogden eller ringa dit och höra hur det ser ut i fogdens register och är nöjd så sen.

Många förfrågningar lär inte vara något problem hur som helst om UC:n är ok i övrigt.

hej.

Någon som vet om de tar en UC när man ska hyra lägenhet? Vad tittar de då efter? Är många förfrågningar något som kan vara ett problem ?

Tack!
När jag bodde i lgh till ett stort bolag jag stått i kö till i 30 år till tog de ingen upplysning. Men å andra sidan så hade jag en slant sparad i föreningen så de ser säkert det som nån slags säkerhet. När jag flyttade till privat värd tog de UC. Men på den tiden såg allt frid och fröjd ut där så det var inga problem ;-)

Humm... Har försökt leta på håbohus hemsida men hittat ingen info. Har stått i kö i 3 år nu och har tänkt söka lgh nu i januari. Jag har fått en ny tjänst så har typ 16000 efter skatt. Å kan lätt gå upp i tid jobbar bara 75% nu. Jag bor just nu hemma så har ingen lgh sedan tidigare. Jag har tyvärr MÅNGA förfrågningar på mig. Vad ska Jah göra? Vill inte att mina föräldrar ska få veta något att ja fastnar i en UC kontroll och nekas pga det

Å jag har inga anmärkningar el dyl. De är bara MÅNGA UC förfrågningar

Det är ju ganska få företag (oavsett banker eller vad det nu är ) som på sin hemsida berättar exakt vad som krävs för att få hyra eller låna eller vad det nu kan vara, så att det inte står nåt på ett kommunalt bostadsbolags hemsida är inte så knepigt. Du får väl slå en signal i morgon, eller maila dem.
Jag har då aldrig i min bekantskapskrets hört att någon skulle ha nekats en bostad pga att man haft massa uc-frågor.

Jag hade typ 40 ff hos uc, ingen anmärkning dock. Var inga problem med lägenhet, kommunalt bolag.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp