Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hyra lägenhet med betalningsanmärkningar, vad styrelsen kolla på?

Hej,
Jag har betalningsanmärkningar och behöver akut ett nytt boende. Jag har hittat lägenhet i andra hand. Jag och personer som hyr ut är överens och har skrivit kontrakt. Men de har ansökt hos styrelsen också och de måste godkänna det också.

Vad brukar styrelse kolla på?
Kommer de neka om de ser att jag har betalningsanmärkningar?

Om det är en bostadsrätt du ska hyra är det framförallt vilket behov av att hyra ut personen har.
Styrelsen skiter I dina anmärkningar, det är deras medlems problem om du inte betalar

Om det är en bostadsrätt du ska hyra är det framförallt vilket behov av att hyra ut personen har.
Styrelsen skiter I dina anmärkningar, det är deras medlems problem om du inte betalar
Ok så det är egentligen hyresvärdens yrkande att hyra ut lägenheten de provar inte mig? För de ville ha mina referenser också. Hyresvärden skrev det i ansökan.

Var det en hyresvärd nu? Inte bostadsrättsförening, det var sistnämnda jag drog som slutsats i och med styrelse.

Var det en hyresvärd nu? Inte bostadsrättsförening, det var sistnämnda jag drog som slutsats i och med styrelse.
Det är en privatpersom som vill hyra ut sin bostadsrätt till mig. Jag och den personen är överens och har skrivit kontrakt på 1 år. Men för att hen ska hyra ut till mig behövde hen göra ansökan hos styrelsen. De måste alltså godkänna också.

Stadgarna kan variera lite från förening till förening men vanligast är att man godkänner andrahandsuthyrning upp till ett år om man till exempel ska studera, prova på att flytta ihop, köpt annan bostad och vänta på försäljning.
Som nämnts lägger inte styrelsen sig i vem som hyr av medlemmen, det är medlemmen som är ansvarig för att avgiften betalas.
Finns det inget beslut och godkännande om andrahandsuthyrning från styrelsen riskerar medlemmen att medlemskapet i föreningen kan förverkas och på sikt kan det leda till tvångsförsäljning.
I regel lite svårare med andrahandsuthyrning inom bostadsrättsföreningar.

Senast ändrad:
Det bärande då är det uthyrarens behov av att hyra ut som styr..

Jag väntar fortfarande på styrelsens godkännaande. Jag och uthyrare har redan skrivit kontrakt. Hoppas det går igenom.

Tveksamt.
De godkända andrahandsuthyrning för lägenhetensinnehavare.
Styrelsen bryr sig inte om vem man hyr ut till.
Grattis i varje fall!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp